دنیای اقتصاد: بازار معاملات سکه آتی طی هفته گذشته چه در حجم و چه در قیمت سررسیدها از نماد تیر تا اسفند با افت مواجه شد؛ شرایطی که البته با اتمام ماه رجب و شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان قابل پیش‌بینی بود.

هفته گذشته در بازارها برای تمامی شاخص‌ها روی روند نزولی به ثبت رسید به‌طوری‌که طلای جهانی بعد از چند هفته‌ای که از نظر تکنیکال مسیر واگرایی را در پیش گرفته بود، طی هفته گذشته افت ۶ دلاری هفتگی را به ثبت رساند. دلار داخلی با افت ۱۰ تومانی دیگر شاخص بازار بود که مسیر نزولی داشت. در این رابطه با توجه به پایان ماه‌های رجب و شعبان و شروع ماه رمضان، افت حجم را در معاملات آتی طی هفته گذشته دیدیم، به‌طوری‌که حجم معاملات طی این هفته به رقم ۳۵ هزار و ۸۳۲ معامله رسید که افت ۳ هزار و ۳۵۲ تایی را در کارنامه خود ثبت کرده است. در این رابطه قیمت سکه نقدی با کاهش روبه‌رو‌ شده که طبیعتا به دلیل کاهش تقاضای فیزیکی رخ داده است، مضاف بر آنکه «دنیای اقتصاد» چند هفته قبل کاهش‌های قیمتی را از نظر تکنیکال در نماد آبان و دی پیش‌بینی کرده بود.

ثبات پیش‌بینی شده ارز

دلار نیز مانند طلای جهانی و سکه طی هفته گذشته مسیر کاهشی را برگزیده است، در این راستا طی تحلیل منتهی به ۴ خرداد نیز گفته شد که با توجه به انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست جمهوری و کاهش ریسک‌های سیاسی مجددا ثبات به بازار ارز بازمی‌گردد، علاوه بر اینکه رئیس بانک مرکزی هم در جلسه هیات‌ دولت، اعلام کرده است: مشتقات ارزی در بورس فعال خواهد شد و علاوه بر آن شبکه بین بانکی برای خرید و فروش فیزیکی ارز بین بانک‌ها و موسسات مالی برقرار خواهد شد که این موضوعات هم خود مزید بر علت برای کاهش هیجانات در بازار فیزیکی و سنتی دلار شده است.

روندی که طی چند هفته پیش نیز ثبت شده بود با پیش‌شرط‌هایی مبنی بر اینکه اگر اتفاق پلیتیکال عجیبی (مثل استعفای ریاست جمهوری آمریکا یا جنگ در شبه‌جزیره کره) رخ ندهد از روندی نزولی حکایت داشت.

فرزان سهرابی تحلیلگر بازار سرمایه و بازارهای آتی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ثبات در آمارهای اقتصادی آمریکا همچنان وجود دارد، البته آمار نرخ اشتغال‌زایی در بخش خصوصی غیرکشاورزی، نرخ بیکاری و تغییرات در این بخش تا این لحظه (زمان تهیه این گزارش) هنوز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد روند افزایشی در ماه‌های گذشته که در این شاخص‌های کلان اقتصادی آمریکا بوده، همچنان ادامه دارد.

البته بهتر است بگوییم اشتغال‌زایی در بخش خصوصی ادامه دارد، تغییرات اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف افزایشی است و به نظر می‌رسد نرخ بیکاری با توجه به نگه‌داشت نرخ بهره در بازه زیر ۲ درصد، همچنان تمایل به کاهش دارد.

در این رابطه پیش‌بینی شده که این کاهش می‌تواند حداکثر تا میزان ۵/ ۳ درصد باشد. از سویی روند کاهش در نرخ بیکاری به دلیل سیاست‌هایی است که ترامپ پس از ریاست جمهوری به منظور ایجاد اشتغال و افزایش حجم تولید در اقتصاد آمریکا اتخاذ کرده است.

وی در ارتباط با تحلیل‌های تکنیکال درخصوص طلای جهانی نظر به کاهش قیمت فلز زرد داشته و می‌گوید: تحلیل‌های تکنیکال در ارتباط با طلای جهانی پیش‌بینی از کاهش قیمت طلا دارد، از نظر تکنیکالی در طلا با یک
« واگرایی » روبه‌رو‌ هستیم، در این راستا طبق نمودار همراه سه قله قیمتی به وجود آمده که در هر سه نمودار، واگرایی را مشاهده می‌کنیم.

بنابراین بر اساس این واگرایی‌ها طلا می‌تواند حداقل تا محدوده 1240 دلار کاهش پیدا کند، البته ناگفته نماند که اطلاعات اقتصادی آمریکا می‌تواند در روند قیمتی طلا بسیار تاثیر‌گذار باشد.

بنابراین از آن رو که از نظر تحلیل‌ها و نمودارهای تکنیکال شواهدی مبنی بر کاهش قیمت طلا وجود دارد باید منتظر مخابره این آمارها و مشاهده روند قیمتی طلا پس از آن ماند و دید که آیا این موضوع می‌تواند به افزایش قیمت دلار و تغییر روند کمک کند یا خیر؟

بر این اساس نمادها یا سررسیدهای مختلف در بازار آتی طبق پیش‌بینی‌های هفته‌های گذشته با افت مواجه شدند که بازار همچنان بر این اساس در حال حرکت است.

از بورس ارز غافل نشویم

در این میان اما از ذکر نکته‌ای مهم نباید غافل بود، نکته‌ای که می‌تواند روی بازارهای ارز و دیگر بازارها بسیار تاثیر‌گذار باشد؛ این نکته «راه‌اندازی معاملات آتی و اختیار معامله روی مشتقات ارز» است.

این موضوع می‌تواند به ایجاد و ارائه دورنمای اقتصادی به فعالان بازار ارز چه تولید‌کننده و چه مصرف‌کننده و چه صادر‌کننده‌ها بسیار کمک کند، به این دلیل که نرخ ارز در آینده بر تحلیل‌های این اقشار می‌تواند تاثیر مستقیم بگذارد، بنابراین موضوع بازگشایی بازار مشتقات ارز و راه‌اندازی بازار فیزیکی ارز باید از سال‌ها قبل اتفاق می‌افتاد و اگر این اتفاق رخ می‌داد شوک‌های ارزی پیش از این را نداشتیم، به این دلیل که با بازگشایی این بازار قیمت‌ها در بورس به‌صورت نظام‌مند نوسان خواهد کرد و افزایش و کاهش‌های قیمت بر اساس آیین‌نامه و مقررات خواهد بود.

در اینجا شاید مطرح شود که هر چند بورس در تعیین آیین‌نامه و مقررات دچار خطا می‌شود اما به گفته فرزان سهرابی تحلیلگر بازار سرمایه و بازارهای آتی «راه‌اندازی معاملات مشتقه ارزی» حلقه گمشده اقتصاد ایران است و زودتر از اینها باید این اتفاق رخ می‌داد ولی اگر در دولت آقای روحانی هم بازگشایی معاملات مشتقه ارزی یا بورس ارز رخ دهد به کنترل هیجانات بازار ارز کمک خواهد شد.

همنوایی نزولی در مولفه‌های بازار

همنوایی نزولی در مولفه‌های بازار