بازار داخلی زعفران کم رونق است

ماه رمضان یکی از ایام افزایش مصرف زعفران در کشور است، اما امسال این ماه بر افزایش مصرف و قیمت این محصول تاثیر نداشته و به‌نظر می‌رسد زعفران بازار بی‌رمقی را در ماه رمضان تجربه کند. عضو شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با «ایانا» درباره آخرین وضعیت بازار زعفران گفت: طی چند ماه اخیر قیمت زعفران به‌دلیل تعادل در عرضه و تقاضا از ثبات نسبی برخوردار بوده است.

علی حسینی افزود: ایران بزرگ‌ترین تولید‌کننده زعفران در جهان است و هر سال با بهبود در بهره‌وری بر میزان تولید خود اضافه می‌کند. امسال نیز کشور بیش از نیاز خود تولید و ذخیره دارد و این امر از افزایش قیمت‌ها در این ایام جلوگیری کرده است. وی شرایط صادرات زعفران از کشور را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: با اینکه صادرات شتاب لازم را ندارد، اما روند عادی خود را طی می‌کند و امید است امسال با افزایش اندکی در صادرات (حدود ۱۰ درصد) نسبت به سال گذشته روبه‌رو شویم. عضو شورای ملی زعفران از اعلام آخرین آمار صادرات زعفران خودداری کرد و یادآور شد: آمار دقیق میزان صادرات باید توسط گمرک اعلام شود تا مشکلاتی به سبب مغایرت در آمار پیش نیاید، اما متاسفانه اعلام آمار گمرک همیشه با تاخیر انجام می‌گیرد. حسینی پیش‌بینی کرد که امسال بیش از ۴۰۰ تن زعفران از ۹۰ هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در استان‌های بزرگ زعفران‌خیز کشور به‌دست آید.

وی یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش تولید زعفران را بارندگی‌های مناسب در پایان سال گذشته و ابتدای بهار دانست و تاکید کرد: سال زراعی جاری را می‌توان سالی خوب برای تولید زعفران ارزیابی کرد که کمترین دغدغه را برای تولیدکنندگان و کشاورزان به همراه دارد. حسینی در پایان نسبت به عرضه زعفران تقلبی در بازار هشدار داد و اضافه کرد: با فرارسیدن ایام خاص مانند ماه رمضان یا محرم برخی افراد سودجو اقدام به فروش زعفران‌های بی‌کیفیت یا تقلبی می‌کنند که مردم باید نسبت به آنها هوشیار باشند و فقط محصولاتی را خریداری کنند که دارای نشان استاندارد هستند.