آزاده حسینی: با روی آوردن واحد‌های تولیدکننده شمش به صادرات به دلیل کمبود تقاضا، رفته رفته این محصول با کاهش عرضه در بازار داخلی روبه‌رو شده و این عامل باعث کمبود شمش و مشکلات واحد‌های نوردی شده است. از همین رو واحد‌های تولید‌کننده میلگرد در نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار رسیدگی وزارتخانه و مکلف کردن واحد‌های تولیدکننده شمش به اولویت تامین واحد‌های داخلی شدند.

در همین راستا مدیر عامل فولاد کویر کاشان با اشاره به کمبود شمش در بازار به دلیل روی آوردن اغلب واحد‌های بزرگ تولیدکننده شمش به صادرات گفت: با روی آوردن واحد‌های بزرگ تولید شمش به صادرات بازار داخل از کمبود شمش رنج می‌برد.احمد خوروش اظهار کرد: تولیدکنندگان بزرگ یا نیمه دولتی شمش اغلب محصولات خود را صادر می‌کنند و این موضوع باعث مشکل واحد‌های نوردی شده این در حالی است که فروش در بازار داخلی به دلیل اینکه در ابتدا وجه آن را دریافت می‌کنند و سپس محصول را عرضه می‌کنند، به صرفه‌تر است.وی تصریح کرد: با این وجود فروش‌های خارجی برای واحد‌ها جذاب‌تر بوده و اغلب محصول خود را روانه بازار‌های جهانی می‌کنند.

وی همچنین به مواردی که در تازه‌ترین جلسه هم‌اندیشی انجمن فولاد مورد بررسی قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه به آن پرداخته شد، موضوع رتبه‌بندی و نظام ممیزی و ارتقای کیفیت واحدهای فولادی بود که با توجه به اینکه مقدمات آن در انجمن به اتمام رسیده و تفاهمات موردنظر با سازمان ملی استاندارد هم حاصل شده است، این مساله باید به تدریج اجرا شود.خوروش ادامه داد: با توجه به اینکه آمار تولید میلگرد به شدت کاهش پیدا کرده و دلیل آن ناشی از دو موضوع نبود بازار مصرف و کمبود شمش در بازار داخل است، این عوامل باعث کاهش شیفت‌های کاری حتی تعطیلی برخی واحدهای نوردی شده است.

وی راهکار این مساله را هم‌اندیشی با سایر نوردکاران و تعامل با آنها به منظور ارائه آمار دقیقی از میزان کمبود شمش دانست و گفت: اتفاقی که در بازار داخلی رخ داده این است که عرضه شمش با کیفیت بالا از کوره‌های قوس بسیار کم و نزدیک به صفر شده و تقریبا تمام این شمش‌ها صادر می‌شود. این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تصریح کرد: کمبود شمش‌های با کیفیت قوسی چالش جدی امروز واحدهای نوردی است و هفته قبل گزارش‌هایی داشتیم مبنی بر اینکه حدود ۷۰ درصد از واحدهای نوردی به دلیل نبود ماده اولیه با مشکلات تولید مواجه شده‌اند. وی افزود: قرار است روز یکشنبه هفتم خرداد ماه در وزارت صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای پیرامون کمبود شمش در بازار داخل با شرکت‌های تولیدکننده شمش قوسی داشته باشیم که امیدواریم راهکارهای مناسبی برای حل این مساله پیدا شود.