عارفه مشایخی: روز گذشته قیمت محصولات پایه پتروشیمی در شرایطی اعلام شد که روند حاکم بر جریان بازار آرام و کم نوسان و جهت‌گیری منفی را در پیش گرفت. البته این در حالی بود که جرقه‌های افزایش قیمت درخصوص برخی گریدها به چشم می‌خورد.

با نگاهی به بازارهای جهانی طلای سیاه و روند قیمتی این کالا شاهدیم قیمت نفت در معاملات هفته گذشته ۴ درصد افزایش یافت و در پایان معاملات روز جمعه به ۵۳ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز؛ خوش‌بینی نسبت به اینکه تولید‌کنندگان بزرگ نفتی جهان بر سر تمدید توافق کاهش تولید به اجماع خواهند رسید، موجب شد تا قیمت نفت در روز جمعه به بالاترین رقم حدود یک ماه گذشته برسد و شاخص‌های کلیدی بازار نفت به سمت ثبت دومین هفته افزایشی خود حرکت کنند. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت روز جمعه با ۳۱/ ۱ دلار افزایش به ۵۳ دلار و ۸۲ سنت رسید. قیمت نفت برنت به بالاترین رقم از ۲۱ آوریل رسیده و افزایش هفتگی نزدیک به ۴ درصدی را تجربه کرد که دومین هفته متوالی افزایش بهای آن است. قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۹۸ سنت افزایش به ۵۰ دلار و ۳۳ سنت رسید که بالاترین رقم از ۲۶ آوریل تاکنون بود. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت موسوم به WTI هم افزایش هفتگی حدودا ۴ درصدی را تجربه کرد.این در حالی بود که نفتا (مهم‌ترین‌ خوراک مایع صنایع پتروشیمی) به دلیل وابستگی قیمتی به طلای سیاه با ۲۸/ ۱ درصد افزایش در هفته گذشته همراه بود و در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت ۴۳۸ دلار و ۳۸ سنت در معاملات ظاهر شد.

در طرف دیگر شاهدیم که بهای ارز به‌عنوان یکی از مولفه‌های تاثیر گذار در فرمول تعیین قیمت محصولات پتروشیمی، ثابت مانده و با رقم ۳۷ هزار و ۴۲۹ ریال در تعیین قیمت‌های این هفته ظاهر شده است.روند حاکم بر بازارهای پتروشیمی نشانگر این است که رشد اخیر قیمت نفت هنوز تاثیر خود را آن‌طور که باید و شاید بر محصولات پتروشیمی بر جای نگذاشته است، البته این در حالی است که این افزایش قیمتی پیشقراول رشد بهای این محصولات بوده و به نظر می‌رسد آخرین سیگنال‌ها از ادامه کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات پتروشیمی جریان دارد.

بررسی عملکرد قیمتی برخی از محصولات

طبق جدول قیمتی که از سوی دفتر صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام شده است، شاهدیم که پلی استایرن‌های انبساطی جهت‌گیری مثبتی را نسبت به هفته‌های گذشته تجربه کرده و همه گرید‌های این محصول با افزایش ۵/ ۲ درصدی همراه بوده‌اند. با بررسی عملکرد و حرکت قیمتی گرید ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ این محصول می‌بینیم که طی چند هفته گذشته، این محصولات روندی کاهشی را داشتند و افت قیمت را تجربه کردند و منطقی است بعد از چند هفته کاهش، رشد قیمتی داشته باشند. علاوه بر این موضوع می‌توان به ماه رمضان و گستردگی استفاده بیشتر از سفره، ظروف یکبار مصرف و لوازم پلاستیکی کشورهای مسلمان نشین در جهان اشاره کرد که این موضوع هم عامل مهمی در این افزایش قیمتی به شمار می‌آید هرچند که روزهای گرم سال زمانی برای افزایش مصرف مایعات شیرین و خنک و افزایش نیاز به مواد اولیه بسته بندی این قبیل محصولات به شمار می‌رود.

پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ و ۳۰۰ با قیمت ۴۶ هزار و ۵۸ دلار و پلی‌استایرن انبساطی ۴۰۰ با قیمت ۴۴ هزار و ۷۵۵ ریال اعلام نرخ شد.این در حالی است که پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ با ۲/ ۱ درصد کاهش با قیمت نهایی ۴۷ هزارو ۳۲۷ ریال و پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ با یک درصد کاهش با قیمت ۴۹ هزار و ۹۲۸ ریال اعلام نرخ شد.

جواد موسوی، کارشناس این بازارها معتقد است: به نظر می‌رسد مرجع کشف نرخ پلی استایرن معمولی، قیمت‌ها در منطقه GCC (حوزه کشورهای منطقه خلیج فارس) و قیمت به‌صورت تحویل در بنادر ایران باشد. قیمت در این دو منطقه در هفته اخیر به‌طور میانگین بیش از ۱۶ دلار کاهش پیدا کرده، همچنین نرخ مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با ۱۳۴۸ دلار بوده است. با توجه به کاهش ۱۶ دلاری قیمت به نظر می‌رسد قیمت ۱۳۳۱ دلار به‌عنوان مرجع کشف نرخ قرار گیرد، در نتیجه این کالا پتانسیل کاهشی بیش از ۵۷۰ ریال را دارد.وی درخصوص پلی‌استایرن مقاوم بر این باور است: این کالا نیز همانند گرید معمولی کشف نرخ می‌شود. قیمت این محصول در هفته اخیر و در مناطق GCC و بنادر ایران کاهشی بوده است. با توجه به اینکه مبنای کشف قیمت پایه فعلی برابر با ۱۴۱۹ دلار بوده است، به نظر می‌رسد مبنای جدید برابر با ۱۴۰۷ دلار باشد و این کالا پتانسیل کاهشی بیش از ۳۹۰ ریال را داشته باشد. گرید پلی استایرن انبساطی هم پتانسیل افزایشی بیش از ۸۰۰ ریال را دارد، زیرا قیمت این کالا در بازارهای آسیایی با بیش از ۲۰دلار افزایش مواجه شده است.

از دیگر کالاهایی که روند افزایشی را در پیش گرفتند،‌ می‌توان به پلی اتیلن ترفتالات بطری اشاره کرد. با توجه به اینکه افزایش قیمت جهانی اسید ترفتالیک جهانی که ماده اولیه پلی اتیلن ترفتالات بطری است، این افزایش قیمتی منطقی به نظر می‌رسد.نکته لازم به ذکر در این میان این است که پیشی گرفتن روند افزایش قیمتی اسید ترفتالیک از پلی اتیلن ترفتالات بطری، چشم انداز قیمتی بیشتر را برای این محصول ترسیم خواهد کرد. علاوه بر این موضوع نزدیکی به ماه رمضان و استفاده زیاد از پلی اتیلن ترفتالات بطری در کشورهای مسلمان‌نشین از دیگر عوامل این افزایش است. به گفته جواد موسوی به نظر می‌رسد مرجع کشف نرخ این کالا نیز قیمت تحویل در بنادر اصلی GCC باشد، در هفته اخیر قیمت در این منطقه نزدیک به ۸ دلار افزایش را تجربه کرده است. برای کشف نرخ این محصول قیمت گرید ۷۸۱ آن را محاسبه می‌کنیم. مبنای کشف نرخ پایه فعلی این محصول ۹۸۷ دلار است و با توجه به افزایش نرخ این محصول در هفته اخیر به نظر می‌رسد نرخ مبنای محاسبه نرخ پایه جدید برابر با ۹۹۵ دلار باشد. در نتیجه این کالا پتانسیل افزایش نرخی بیش از ۲۵۰ ریال را دارد.

با بررسی روند قیمتی PVC، شاهدیم که این محصول تغییر قیمتی محسوسی را تجربه نکرده است و از جمله عوامل وقوع چنین اتفاقی می‌توان به نوسان قیمتی این محصول طی هفته‌های گذشته اشاره کرد و این نکته را ذکر کرد که فراز و فرود قیمت‌ها در این بازارها مستهلک شده و به نوعی می‌توان گفت بازار به ثبات رسیده است. با بررسی قیمت محصولات شیمیایی، اوج کاهش قیمت را برای آمونیاک و نیترات آمونیوم کشاورزی شاهدیم. مهم‌ترین علت این اتفاق هم تمام شدن فصل کشت در دنیاست و به عبارتی اوج زمان کوددهی‌ (کوداوره) کشاورزان به اراضی و زمین‌هایشان تمام شده و طبیعتا این موضوع سبب می‌شود که بهای کود اوره و مواد اولیه تشکیل دهنده این کود پایین بیاید.در کنار این موضوع می‌توان به کاهش قیمت گاز طبیعی در آمریکا اشاره کرد که این موضوع هم عاملی برای کاهش قیمت اوره بوده و بالطبع تاثیر این ماده روی بازار کالاهای اساسی دیگری همچون برنج، غلات، گندم، کنجاله و.... مشهود است.

جهت‌گیری بازار داخلی:

با بررسی عملکرد بازار داخلی شاهدیم که گرید‌ها در این بازارها روند مشخصی را دنبال نکرده و به این ترتیب می‌توان گفت قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا سپری می‌شود و جریان خاصی بر روند حرکتی بازارها حاکم نیست.

آخرین گام نزول بازار پتروشیمی