دنیای اقتصاد: روز گذشته غرفه روزنامه‌ دنیای اقتصاد در نمایشگاه بین‌المللی بانک، بیمه و بورس (فاینکس ۲۰۱۷) میزبان دکتر حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران بود. به گفته سلطانی‌نژاد، این نمایشگاه می‌تواند یک نقطه قرار باشد برای فعالان مالی که هرساله طبق رسمی که در همه صنوف و صنعت‌ها وجود دارد دور هم جمع می‌شوند و با هم مذاکره ‌کنند. بنابراین برگزاری این نمایشگاه فرصتی به‌وجود می‌آورد تا تمامی فعالان حوزه بازار سرمایه کشور با همفکری یکدیگر نقشه راه آینده‌ای را ترسیم کنند که به تناسب آن نقش هر یک از آنها در پیشرفت بازار سرمایه موثر باشد و از این مسیر برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به اهدافشان داشته باشند.

وی در حاشیه‌ این بازدید در پاسخ به خبرنگار «دنیای اقتصاد» درخصوص برنامه این نهاد مالی برای سال جاری به تلاش برای اجرایی شدن مکانیزم قیمت تضمینی برای محصول برنج اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربه‌ موفق قیمت تضمینی در معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران و نتایج مثبت آن برای بخش دولتی و بخش کشاورزی شاهد اجرایی شدن معاملات در چارچوب قیمت تضمینی برای محصول برنج خواهیم بود. همچنین راه‌اندازی معاملات آتی ذرت و جو نیز در دستورکار بورس کالا در سال جاری قرار دارد. مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: در حوزه محصولات ذرت و جو فهرست ۸۵ هزار نفری در حوزه گندم و جو را داریم که در فرآیند قیمت تضمینی شرکت کرده و محصول خود را در مکانیزم بورس کالا به فروش رساندند و مابه‌التفاوت قیمت رقابتی و قیمت حمایتی را با توجه به سازوکار تعریف شده از سوی بورس، تجربه کرد. بر این اساس ۸۵ انبار در حوزه کشاورزی پذیرش شده است که این یکی از راهکارهای توسعه بورس‌های کالایی به‌شمار می‌رود.

به گفته وی، این در حالی است که حمایت از معاملات آتی زعفران نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت که می‌تواند جایگاه ایران را در معاملات جهانی این کالا بهبود بخشد. مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به راه‌اندازی بورس پسته اشاره کرد و گفت: با توجه به آغاز به کار و استقبال از این بورس به احتمال قوی سال جاری شاهد تقویت حجم معاملات این کالا هستیم. وی در ادامه به تقاضای بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان خرما در شهرهایی همچون بم اشاره کرد و راه‌اندازی معاملات خرما را نیز یکی از برنامه‌های آتی بورس کالای ایران برشمرد. این در حالی است که در یکی از سفرهای استانی رئیس‌جمهور به استان آغاز به کار معاملات خرما در بازارهای رسمی همچون بورس کالا مورد توجه قرار گرفته است.

حامد سلطانی‌نژاد در ادامه این گفت‌و‌گو درخصوص معاملات گندم در بورس کالایی عنوان کرد: برای سال جاری برنامه‌ریزی برای ورود دو تا سه میلیون تن گندم به بورس کالای ایران انجام پذیرفته تا بتوان در برخی استان‌های منتخب مکانیزم معاملات گندم را نیز آغاز کرد. همچنین درخصوص معاملات سنگ‌آهن در چارچوب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر نیز شرایط برای تقویت گسترده‌ حجم معاملات فراهم است که می‌تواند به رونق این بازار منجر شود.

در پایان این گفت‌و‌گو سلطانی‌نژاد ضمن اشاره به هدف‌گذاری ورود بورس کالا به بازار صادراتی عراق عنوان کرد: بازار عراق برای اقتصاد کشور به ضرورتی استراتژیک بدل شده که قابل‌چشم‌پوشی نیست. با توجه به این موارد در برنامه‌ای مدون، مکانیزم ورود بورس کالا به بازار صادراتی عراق مورد بررسی قرار گرفته که عرضه‌ کالا در مرزهای ورودی عراق، پذیرش انبار در این کشور همچنین ایجاد غرفه‌ معاملاتی بورس کالا در کشور عراق هدف‌گذاری شده است.

هم‌اکنون بسیاری از کالاهای پذیرش‌شده در بورس کالای ایران در بازار عراق مورد دادوستد قرار می‌گیرد که با ایجاد مکانیزم رسمی برای ورود این قبیل محصولات همچون انواع مصنوعات فولادی، محصولات کشاورزی و بسیاری از کالاهای دیگر به کمک سهولت دادوستد و امکان تسویه‌ وجوه قطعا پتانسیلی برای افزایش سهم بازار ایران در کشور عراق ایجاد خواهد شد که می‌تواند جایگاه تولیدکنندگان و تجار ایرانی را در بازار عراق بهبود بخشد.هم‌اکنون عراق برای بسیاری از شرکت‌ها در سایر نقاط جهان به‌عنوان بازاری نوظهور و بسیار جذاب مطرح است که نادیده گرفتن این بازار برای بدنه اقتصادی کشور خطایی استراتژیک محسوب می‌شود. با توجه به این موارد، یکی از مهم‌ترین اهداف بورس کالا در سال پیش‌رو حضور قدرتمند در بازار عراق است که می‌تواند برخی از برتری عرضه بر تقاضا در بازار داخلی را پوشش دهد و فضا برای خودنمایی قدرتمند تولیدکنندگان داخلی را فراهم سازد.

رونمایی از سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه

سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل غرفه شرکت بورس کالای ایران در سالن ۳۵ نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گشایش یافت.هدف از راه‌اندازی این سامانه آشنایی فعالان بازار سرمایه با معاملات مشتقه در بورس کالا، تمرین عملی سرمایه‌گذاری در بورس کالا و آموزش صحیح سرمایه‌گذاری و ایجاد مقدمه‌ای برای ورود آگاهانه به بازار سرمایه است.

از مزایای این سامانه می‌توان به انطباق تالار مجازی بر شرایط واقعی بازار و رایگان بودن ثبت‌نام در این سامانه اشاره کرد. همچنین از دیگر ویژگی‌های سامانه بازار مجازی تالار مشتقه می‌توان به انجام معاملات در کمتر از چند ثانیه، آموزش و تمرینی برای قوانین حاکم بر بازار، تمرین سرمایه‌گذاری بدون نیاز به پول و بدون وجود ریسک سرمایه‌گذاری، کسب تجربه مهارت و تخصص لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس کالا اشاره کرد که دارای مشابه نمونه‌های جهانی نیز هست.همچنین از قابلیت‌های این سامانه می‌توان به کاربری آسان، قابلیت مشاهده پرتفوی لحظه‌ای، تفکیک معاملات به‌صورت موقعیت‌های باز و بسته شده، امکان انتخاب مبلغ اولیه سرمایه، مشاهده سود و زیان لحظه‌ای و مشاهده موجودی حساب در لحظه و با معامله هر قرارداد اشاره کرد.