عباسی معروفان گفت: سال گذشته ۲۱۲ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شد که امسال احتمال دوبرابری این میزان تا مرز ۴۳۰هزارتن پیش‌بینی می‌شود.حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال جاری اظهار کرد: خرید تضمینی گندم یکم فروردین ماه در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد و تا اواخر همین هفته به خوزستان خواهد رسید.

وی افزود: معاونت امور زراعت وزارتخانه پیش‌بینی کرده که تولید گندم در سال جاری به ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن برسد که با این وجود برای خرید ۱۱ میلیون تن گندم از سوی بازرگانی دولتی اعتبار تامین شده است. عباسی معروفان با بیان اینکه نرخ خرید هر کیلو گندم معمولی هزار و ۳۰۰ و دوروم هزار و ۳۳۰ تومان است، اضافه کرد: براین اساس حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید تضمینی از مجموع بودجه دولتی، اوراق سلف، تسهیلات بانکی و یارانه در نظر گرفته شده است.

معاون داخلی بازرگانی دولتی با بیان اینکه پیشنهاد مطالبات گندمکاران در دو مرحله به شورای اقتصاد داده شده، اظهار کرد: براین اساس امروز پرداخت دو مرحله‌ای مطالبات یک مرحله بلافاصله پس از تحویل و مرحله بعد پس از تامین اعتبار بررسی خواهد شد. وی درخصوص آخرین وضعیت خرید تضمینی کلزا در سال جاری بیان کرد: سال گذشته ۲۱۲ هزارتن کلزا از کشاورزان خریداری شد که امسال احتمال دو برابر شدن این میزان تا مرز ۴۳۰ هزارتن پیش‌بینی می‌شود.عباسی معروفان ادامه داد: امسال پرداخت مطالبات دانه‌های روغنی همانند سال گذشته بلافاصله پس از تحویل خواهد بود.

معاون داخلی بازرگانی دولتی با اشاره به اقدامات اساسی در جهت خوداتکایی تولید دانه‌های روغنی عنوان کرد: با توجه به آنکه نرخ جهانی هر کیلو دانه روغنی هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان است، اما در جهت حمایت و کمک به کشاورزان انواع مختلف دانه‌های روغنی بسته به نوع دانه دو هزارو ۳۰۰ تا دوهزار و ۶۰۰ تومان است که پیش‌بینی می‌شود با استمرار این روند ظرف مدت ۱۰ سال وابستگی ۹۰ درصدی تامین روغن مورد نیاز به حداقل ممکن برسد.