مرکز خدمات فولاد - سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین هفته گذشته را با نوساناتی پشت‌سر گذاشت. آخرین قیمت ۵/ ۸۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. البته در طول هفته به ۲/ ۷۹ دلار نیز رسیده بود، هرچند ۴ هفته قبل قیمت تا ۸۷ دلار رسیده بود.در کل بازار فعالیت زیادی نداشت و محدودیت‌های اخیر دولت پکن در مورد کنترل قیمت مسکن جو بازار فولاد و سنگ‌آهن را نیز منفی کرده است. در درازمدت مازاد عرضه سنگ‌آهن مشکل‌ساز است و برخی معتقدند شاید میانگین قیمت برای سال ۲۰۱۷ به ۶۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر برسد.آخرین آمار نشان می‌دهد تا هفته گذشته موجودی سنگ‌آهن ۴۶ بندر اصلی چین به ۱۳۲ هزار و ۴۵ میلیون تن رسیده که از سال ۲۰۰۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است.بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران نیز نزولی بود. کنسانتره سنگ‌آهن ۶۵ درصد پنج‌شنبه گذشته از ۸/ ۸۱ دلار در هر تن فوب بندر عباس ۱۹ اسفند به ۵/ ۷۴ دلار در هفته گذشته رسید. سنگ‌آهن مگنتیت نیز از ۹/ ۲۲ دلار ۱۹ اسفند به ۱۷ دلار در هر تن فوب بندر عباس کاهش یافت. البته قیمت‌ها نسبت به یک روز قبل بهبود داشتند. چهارشنبه گذشته قیمت‌ها به ترتیب ۵/ ۷۲ و ۷/ ۱۵ دلار بوده است.

قراضه

در این بین هفته گذشته قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا آخرین بار در ۵/ ۲۷۵دلار در هر تن سی‌اف‌آر به ترکیه فروخته شد که نسبت به معاملات قبلی تا ۵/ ۵ دلار رشد داشته است. البته یک ماه قبل قیمت تا ۳۰۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود.قراضه دریای سیاه نیز اخیرا در ترکیه معامله شده که ۲۵۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود. قیمت پیشنهادی جدید کمتر از ۲۶۰دلار در هر تن سی‌اف‌آر نیست. قراضه سنگین کلاس یک در بازار داخلی آمریکا نیز در ۲۹۵ دلار هر لانگ تن در ثبات بود. در خاور دور قراضه آ۳ روسیه از ۲۹۷ دلار اواسط مارس به ۲۷۹ دلار در هر تن سی‌اف‌آر کره‌جنوبی رسید. قراضه آ۲ ژاپن نیز ۵/ ۲۴۴ دلار در هر تن فوب حمل ماه می‌بود. قراضه سنگین کلاس یک آمریکا ۲۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر کره‌جنوبی البته بدون خریدار بود.

بیلت

در هفته‌ای که گذشت فعالیت بازار بیلت صادراتی سی‌آی‌اس ضعیف بود ولی عرضه‌کننده‌ها انتظار دارند هفته‌های آتی شرایط بازار بهتر شود چون در بازار قراضه و مقاطع رشد قیمت تدریجی مشاهده شده است. بیلت صادراتی سی‌آی‌اس هفته گذشته ۳۹۳ دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۳ دلار رشد داشت. در حوزه دریای سیاه عرضه‌کننده‌ها به‌دنبال ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار در هر تن فوب هستند ولی فروشی نداشته‌اند. یک ماه قبل نیز قیمت تا ۴۱۰ دلار در هر تن فوب بود. با اینکه قراضه گران‌تر شده خریداران در منطقه منا عجله‌ای برای خرید بیلت ندارند و فعالیتی در بازار دیده نشد. هفته گذشته آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین در ۴۴۹دلار در هر تن درب انبار ثابت ماند. بیلت صادراتی چین نیز ۴۳۰دلار در هر تن فوب ثبت شد که ۵ دلار رشد قیمت داشت.

مقاطع

با اینکه بازار مقاطع ترکیه به ثبات نرسیده ولی عرضه‌کننده‌ها قیمت‌های صادراتی را باز هم بالا بردند که دور از انتظار نبود. میلگرد صادراتی ۴۳۵ تا ۴۴۰ دلار در هر تن فوب بود و برخی در ۴۴۵ دلار نیز پیشنهاد داده اند. قیمت نسبت به هفته قبل تا ۱۵ دلار بالا رفته است. البته یک ماه قبل تا ۴۵۰ دلار نیز بود. در بازار داخلی ترکیه میلگرد ۴۴۰ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد. قیمت میلگرد صادراتی چین ارزان‌تر شده که با توجه به افت قیمت‌های داخلی و ارزان شدن قیمت بیلت دور از انتظار فعالان بازار نبوده است. آخرین قیمت پیشنهادی ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد در حالی که یک هفته قبل ۴۷۰ تا ۴۹۵ دلار بود. در بازار داخلی چین نیز قیمت میلگرد اخیرا تا ۲۰ دلار افت داشته است. در شمال اروپا میلگرد ۴۹۵ یورو در هر تن و در آمریکا ۶۰۰ دلار در هر تن درب کارخانه بود.

ورق

ورق گرم صادراتی چین اخیرا نزولی بوده که به‌دلیل تولید بالا و تقاضای کم است. قیمت پیشنهادی ۴۷۰ تا ۴۸۰ دلار در هر تن فوب ثبت شده که تا ۲۰ دلار افت قیمت هفتگی داشته است. اخیرا جنوب شرق آسیا و کره‌جنوبی معاملاتی در ۴۶۰ تا ۴۷۰ دلار در هر تن فوب داشته‌اند.صادرکننده‌های ورق سی‌آی‌اس با توجه به رقابت چینی ها، قیمت‌های خود را پایین آورده‌اند. هفته گذشته قیمت پیشنهادی ورق گرم روسیه در منطقه منا از ۴۸۰ تا ۴۹۰ دلار به ۴۸۰ دلار در هر تن فوب رسید. دو هفته اخیر قیمت ورق گرم صادراتی ژاپن تا ۲۰ دلار در هر تن ارزان‌تر شده که بیشتر به‌دلیل افت قیمت‌ها در چین بوده است. ورق گرم صادراتی ژاپن ۵۳۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن فوب شنیده شد. در جنوب شرق آسیا ورق گرم ژاپن ۶۰۴ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود.در بازار داخلی آمریکا ورق گرم ۷۰۰ دلار در هر تن درب کارخانه بود. در شمال اروپا نیز قیمت ۵۶۵ یورو در هر تن درب کارخانه و در ثبات بود.