حسن عباسی معروفان گفت: در فصل خرید امسال از بخش خصوصی تعدادی از کارخانه‌های آرد کشور به‌عنوان مرکز خرید درنظر گرفته خواهند شد و از بیش از ۹۰ درصد سیلوهای بخش خصوصی برای نگهداری گندم‌ها استفاده خواهیم کرد.

معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگو با غلات‌نیوز ضمن بیان مطلب فوق عنوان کرد: در فصل خرید سال جاری پیش‌بینی ما این است که خرید از هفته اول سال ۹۶ از مناطق جنوبی آغاز شود. برای خرید امسال حدود هزار و ۱۷۰ مرکز خرید تجهیز و آماده‌سازی شده و همچنین قرار است بورس کالا در۴ استان وارد عمل شود تا استان‌های خاص برای صنف و صنعت وارد کار خرید و فروش و معاملات شوند. وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های آرد‌سازی در خرید تضمینی سال ۹۶ به ما کمک خواهند کرد، افزود: باتوجه به اینکه موجودی ما در کشور بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است مقداری از این رقم جزو ذخایر استراتژیک بوده که برای امنیت کشور باید در اختیار داشته باشیم علاوه بر این مقداری مازاد بر نیاز است که اجازه صادرات حدود ۳ میلیون تن گرفته شده و به‌زودی انجام خواهد گرفت.

عباسی معروفان ادامه داد: تا به امروز بالای ۲۰۰هزار تن صادرات انجام شده که البته درحال انجام مذاکراتی هستیم تا طی یک ماه آینده بیش از یک تا یک و نیم میلیون تن دیگر نیز صادرات داشته باشیم که در این صورت فضای کافی برای خرید فصل جدید باز خواهد شد. معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۳ میلیون تن گندم در بخش دولتی و خصوصی کشور اظهار کرد: علاوه بر این میزان ظرفیت، حدودا ۵ میلیون تن انبار مسقف برای ذخیره‌سازی داریم و احساس ما این است که مشکلی از بابت ذخیره‌سازی نخواهیم داشت. هرچند ممکن است برای برخی استان‌ها که فضای مناسبی داشته اما تولید ندارند حمل و نقل بیشتری داشته باشیم ولی برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت کامل انجام شده و امید است همانند روند سابق و نیز با برنامه‌ریزی بهتر خرید تضمینی گندم را از گندم‌کاران کشور داشته باشیم. عباسی معروفان تصریح کرد: در بخش خصوصی از میان کارخانه‌های آرد کشور تعداد ۲۰۰ کارخانه مرکز خرید خواهند شد. وی افزود: در فصل خرید امسال از بیش از ۹۰ درصد سیلوهای بخش خصوصی برای نگهداری گندم‌ها استفاده خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به پرداخت مطالبات کشاورزان در سال جدید اشاره کرد و گفت: در سال جاری مطالبات کشاورزان در دو بخش اعطا می‌شود حدودا نصف دستمزد در زمان خرید و مابقی در زمان مقتضی پرداخت خواهد شد که البته اگر شرایط درآمدی مساعد باشد ممکن است در هنگام خرید بیش از نصف یا کاملا تسویه شود البته کشاورزان به دولت اعتماد دارند و با توجه به اینکه ما تمایل داریم این قشر در اسرع وقت به مطالباتشان دست یابند خودمان بیشتر از آنها در پرداخت آن تعجیل خواهیم داشت اما با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌ها درحال حاضر به این صورت است که مطالبات به‌صورت دومرحله‌ای پرداخت شود منابع مالی لازم تامین شده و بانک‌ها مشخصا به تعهداتشان عمل خواهند کرد و بنابراین مشکلی بابت تامین منابع مالی نخواهیم داشت.