بدون شک سال ۲۰۱۶ یکی از متلاطم‌ترین و مهم‌ترین‌ سال‌ها در دوران مدرن نه تنها از حیث تحولات صورت گرفته در عرصه جهانی، بلکه در صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود. رای مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا دو رویداد مهمی بودند که کارشناسان معتقدند برای درک تاثیرات احتمالی آنها بر صنایع شیمیایی و پتروشیمی جهان باید مدت بیشتری انتظار کشید.

ادغام‌ها و خرید و فروش‌های بزرگ

در حال حاضر تحولات بزرگی در صنایع شیمیایی جهان در جریان است که از جمله می‌توان به سه طرح بزرگ ادغام، خرید و فروش به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار، اشاره کرد. پروژه‌هایی که هم اکنون در دست تکمیل هستند. طرح خرید شرکت آمریکایی Monsanto از سوی شرکت صنایع شیمیایی بایر (Bayer) آلمان، فروش شرکت سینگنتا (Syngenta) سوئیس به شرکت شیمیایی ملی چین موسوم به کم‌چاینا (ChemChina) و پروژه ادغام شرکت‌های صنایع شیمیایی آمریکایی دوپون (DuPont) و شرکت داو (Dow) که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ میلادی تکمیل شوند؛ از جمله طرح‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود چشم‌انداز صنایع شیمیایی و پتروشیمی جهان را کاملا متحول سازند.

عملکرد مالی شرکت‌های اروپایی در سال 2016 میلادی

نگاهی به عملکرد مالی شرکت‌های پتروشیمی و صنایع شیمیایی اروپا در سه ماه‌سوم سال گذشته میلادی آینده روشن و امید‌بخشی را برای سال ۲۰۱۷ نوید نمی‌دهد.سود خالص شرکت باسف (BASF) به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت صنایع شیمیایی جهان و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی در سه ماه‌ سوم سال ۲۰۱۶ در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن ۲۷ درصد افت کرد. میزان فروش این شرکت نیز در همین مدت ۲۰ درصد کاهش یافت.از طرفی سود خالص شرکت کووسترو (Covestro) با رشد ۹/ ۶۱ درصدی در سه ماه‌ سوم سال گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ به ۲۵۹ میلیون یورو رسید. با این حال کارشناسان نسبت به انعطاف‌پذیری این شرکت در شرایط سخت بازار تردید دارند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که شرکت کووسترو در سال ۲۰۱۶ میلادی با بهره‌وری از هزینه‌های پایین خرید مواد خام (raw materials) و به تعویق افتادن راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای رقبای خود توانست سود قابل ملاحظه‌ای کسب کند. با این حال انتظار می‌رود به دنبال افزایش قابل ملاحظه قیمت مواد اولیه که از اواسط سال گذشته میلادی روندی صعودی را آغاز کرده است و با بهره‌برداری از ظرفیت‌های تازه افزوده شده چالش‌های مهمی پیش روی این شرکت قرار گیرد.

نتایج عملکرد سه ماهه سوم ۲۰۱۶ شرکت هلندی AkzoNobel که در زمینه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی ویژه فعالیت دارد نیز چندان رضایت‌بخش نبود. اگر‌چه سود خالص این شرکت نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۵ بدون تغییر باقی ماند؛ با این حال میزان فروش AkzoNobel چهار درصد افت داشت. به نظر می‌رسد در حال حاضر اکثر شرکت‌های اروپایی با مشکل افزایش قیمت‌های مواد خام دست و پنجه نرم می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶ شاهد قیمت‌های پایین نفت‌خام تحت تاثیر مازاد عرضه بودیم. مشکلی که کشورهای عضو اوپک را بر آن داشت تا به کاهش سطح تولید خود روی بیاورند. در این شرایط شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر شل و بی‌پی (BP) تلاش کردند تا با تقویت شاخه پتروشیمی خود، نتایج عملکرد مالی‌شان را بهبود بخشند.شاخه پتروشیمی شرکت بی‌پی در سه ماه‌سوم سال ۲۰۱۶ میلادی با برخورداری از پایین بودن نسبی هزینه خوراک توانست درآمد پیش از بهره و مالیات (before interest and tax) معادل ۷۸ میلیون دلار را ثبت کند. این رقم بیش از دو برابر درآمد ثبت شده در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ میلادی محسوب می‌شود. از طرفی شرکت شل کمیکال نیز با بهبود ۲ درصدی عملکرد مالی خود در همین مدت نسبت به سال ۲۰۱۵، درآمد سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ خود را به ۵۴۲ میلیون دلار رساند.

منبع: پایگاه خبری شرکت ملی‌پتروشیمی