طی فعالیت ۱۰ ماه بورس کالای ایران، افزون بر ۲۸ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۵۰ هزار میلیارد ریال در بازارهای مختلف بورس کالای ایران و در قالب معاملات فیزیکی، اوراق سلف استاندارد و گواهی سپرده کالایی به‌صورت نقدی، سلف و نسیه داد و ستد شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر حجم با رشد ۴۲ و از نظر ارزش با رشد ۸۷ درصدی مواجه شد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی این مدت در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا انواع محصولات شامل سنگ آهن، آلومینیوم، فولاد، شمش روی، شمش طلا، مس، سیمان، کنسانتره فلزات گرانبها، سولفور مولیبدن و کک متالورژی مورد معامله قرار گرفت.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد معامله انواع قیر، مواد پلیمری و شیمیایی، سلاپس واکس، عایق رطوبتی، گاز آرگون، گوگرد کلوخه و گرانوله، لوب کات سنگین و سبک، و وکیوم باتوم در دو بخش صادراتی و داخلی بود. در تالار کشاورزی نیز کالاهایی مانند جو، ذرت، شکر سفید، انواع کنجاله، مرغ منجمد، زعفران، گندم خوراکی و دورم، برنج، دانه روغنی و روغن خام از سوی مشتریان خریداری شد. بر اساس این گزارش در بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی این مدت ۹۲ هزار و ۶۰۶ تن انواع کالا در گروه‌های کالایی کشاورزی، پلیمری، شیمیایی، ضایعات، معدنی و صنعتی، سولفات و آهک، به ارزش بیش از یک هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد. بر اساس این گزارش، بازار مشتقه بورس کالای ایران طی ۱۰ ماه سال ۹۵، شاهد انعقاد بیش از ۲ میلیون و ۵۴۵ هزار قرارداد آتی سکه طلا به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۴ حدود ۱۴۴ درصد از نظر تعداد و ۲۰۲ درصد از نظر ارزش، رشد معاملات را تجربه کرد. قراردادهای اختیار معامله نیز از ابتدای راه‌اندازی تا پایان دی‌ماه به میزان ۲۵ هزار و ۴۴۵ قرارداد و به ارزش بیش از ۲۹۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

ارزش ۴۷ هزار میلیارد ریالی بازار مالی

ارزش بازار مالی بورس کالای ایران نیز طی ۱۰ ماه ۹۵ از مرز ۴۷ هزار میلیارد ریال عبور کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد چشمگیر ۱۲۳۸ درصدی برخوردار شد. در این بازار، علاوه بر انواع اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی سکه طلا، جو و ذرت مورد معامله قرار گرفت. در بازار مالی بورس کالا، ۳/ ۶ میلیون تن کالا در قالب اوراق سلف موازی استاندارد و ۳۸۱ هزار تن انواع کالا در قالب گواهی سپرده کالایی مورد معامله قرار گرفت که از این میزان ۹ هزار و ۵۶۱ سکه طلا به‌صورت گواهی سپرده کالایی داد و ستد شد.میزان حجم کل معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی مدت مذکور افزون بر ۲۱میلیون و ۴۲۲ تن کالا بود که به ارزش بیش از ۳۰۲ هزار میلیارد ریال دادوستد شد. حجم و ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نیز در مقایسه با سال قبل به ترتیب شاهد افزایش ۱۷ و ۲۴ درصدی بود.