معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی، رشد مستمر و پایدار محصولات را از دستاوردهای مهم و بزرگ دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی دانست.به گزارش« ایرنا» عباس کشاورز پنج‌شنبه شب در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه فناوری و تجهیزات کشاورزی و باغبانی در اصفهان، تصریح کرد: پیش از شروع کار دولت یازدهم، حدود ۴۵ درصد انرژی مصرفی مردم از واردات تامین می‌شد و حداکثر خوداتکایی ما در این بخش ۵۵ درصد بود. وی با اشاره به اینکه پروتئین بخش بزرگی از انرژی مصرفی مردم را تشکیل می‌دهد، افزود: پیش از دولت یازدهم، ۸۰ درصد ذرت و ۹۰ درصد کنجاله که منشأ اصلی تولید پروتئین است از طریق واردات تامین می‌شد. معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی، اضافه کرد: قولی که در ابتدای دولت یازدهم به رئیس‌جمهوری دادیم این بود که ظرف چهار سال بتوانیم در زمینه تولید ذرت و کنجاله به خوداتکایی ۸۰ درصدی برسیم. وی تاکید کرد: اکنون این قول عملی شده است و در سال‌جاری ایران در زمینه تولید ذرت و کنجاله به‌عنوان منشأ اصلی پروتئین به خوداتکایی ۸۰ درصدی رسید. وی با بیان اینکه هیچ کشوری تاکنون در زمینه تولید ذرت و کنجاله به خوداتکایی بیش از ۹۵ درصد دست نیافته است، اظهار کرد: چنانچه با محدودیت‌های منابع آبی مواجه نبودیم می‌توانستیم میزان خوداتکایی در زمینه تولید ذرت و کنجاله را به ۸۵ درصد افزایش دهیم. کشاورز تصریح کرد: اکنون وظیفه ماست که این دستاورد بزرگ را حفظ کنیم تا میزان تولید این محصولات پایدار بماند.

بهره‌وری آب در بخش کشاورزی 20 درصد افزایش یافت

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اقدام‌های دولت برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی طی سه سال گذشته، افزود: با آسیب‌شناسی و توجه دادن کشاورزان به اهمیت منابع آبی کشور و استفاده بهینه از این مایع حیاتی در بخش کشاورزی، طی این مدت توانسته‌ایم شاخص بهره‌وری آب در کشاورزی را ۲۰ درصد افزایش دهیم.

میزان تولید گندم در سال زراعی گذشته طی 30 سال گذشته سابقه نداشت

کشاورز تولید گندم و بی‌نیازی از واردات این محصول استراتژیک را یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی بیان کرد و افزود: در حال حاضر، برای مصرف بیش از ۱۵ ماه ذخیره‌سازی گندم در کشور انجام شده که طی ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است. وی این موفقیت بزرگ را حاصل تلاش همه کشاورزان و فعالان این بخش دانست و گفت: در صف مقدم این موفقیت، کشاورزان زحمتکش هستند.

عرضه بذر از سوی بخش خصوصی، رویکرد وزارت جهادکشاورزی است

معاون امور زراعی وزیر جهاد کشاورزی، عرضه بذر از سوی بخش خصوصی را از رویکردهای این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: هدف ما این است که سرمایه‌گذاران این بخش را افزایش دهیم تا بهره‌وری بیشتری حاصل شود. وی افزود: در سه سال گذشته، اقدام‌های خوبی در زمینه تولید و عرضه بذر انجام شده است و در پی این اقدام‌ها به رغم کم‌آبی، تولید محصولات افزایش یافت. کشاورز در ادامه دستیابی به فناوری و تجهیزات پیشرفته را از نیازهای بخش کشاورزی دانست و تصریح کرد: کمبود آب مهم‌ترین چالش کشور است و باید با استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات پیشرفته کشاورزی ضمن افزایش محصولات در زمینه کاهش مصرف آب در این بخش گام برداریم. وی جایگزین کردن کشت و کشت متناسب با اقلیم و سرزمین را یکی از راهبردهای وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد و گفت: تغییرات اساسی رفتاری در بخش زراعی از برنامه‌های این وزارتخانه است. معاون زراعی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبود آب نباید موجب یأس و ناامیدی در کشاورزان شود، گفت: غلبه بر این مشکلات راه حل دارد و ما باید با استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات پیشرفته همچنین تغییرات رفتاری، بر این مشکلات غلبه کنیم.

بانک‌ها باید سیاست خود را در قبال کشاورزان تغییر دهند

وی با اشاره به اینکه کشاورزی، شغلی پر‌زحمت است، تصریح کرد: به رغم مشکل بودن، کشاورزی سود چندانی ندارد که بانک بخواهد با کشاورزان شریک شود، بنابراین بانک‌ها باید در دریافت سود از کشاورزان در قبال ارائه تسهیلات تجدید نظر کنند. کشاورز افزود: سیستم اقتصادی کشور باید به یاری بخش کشاورزی بیاید و تسهیلات با سود کمتر برای کشاورزان درنظر بگیرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بانک‌ها و تصمیم‌گیران باید توجه کنند که اکنون برای ارائه تسهیلات با سود بالای ۱۶درصد برای کشاورزان پرونده تشکیل می‌دهیم اما در سال‌های آینده باید به پرونده ورشکستگی آنها رسیدگی کنیم، زیرا کشاورزی سود چندانی ندارد که یک کشاورز بخواهد سود کلانی را به بانک پرداخت کند.

وی در ادامه برپایی نمایشگاه‌های کشاورزی را عاملی برای پیشرفت این بخش بیان کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها زمینه تبادل نظر فعالان این بخش را فراهم می‌کند و موجب نزدیک شدن کاربران با تولیدکنندگان مواد، ادوات و تجهیزات کشاورزی می‌شود. کشاورز بر ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان برای استفاده از مواد و تجهیزات پیشرفته کشاورزی از سوی مراکز تولید‌کننده این کالاها تاکید کرد. پانزدهمین نمایشگاه فناوری و تجهیزات کشاورزی و باغبانی (نهاده‌ها، محصولات و خدمات وابسته)، پنج‌شنبه شب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان گشایش یافت. در این نمایشگاه ۱۱۰ شرکت، آخرین و تازه‌ترین محصولات و خدمات خود را در زمینه تولید و توزیع انواع بذر، سموم دفع آفات، ادوات سمپاشی و باغبانی، گل و گیاه، خدمات بازرگانی و تامین خدمات کشاورزی، گل و گلخانه، پرورش درخت و نهال، نهاده‌ها و کودهای شیمیایی و حیوانی به نمایش گذاشته‌اند.