پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): مواد اولیه در صنعت فولاد شرایط بهتری را تجربه می‌کند، هرچند درخصوص روند قیمتی توافق نظر وجود ندارد. بهبود صادرات سنگ‌آهن برزیل، میل بازار جهانی قراضه به کاهش قیمت‌ها و همچنین رشد واردات قراضه به ترکیه مواردی است که می‌توان در این خصوص به آن اشاره کرد.

بهبود صادرات سنگ‌آهن برزیل

صادرات سنگ‌آهن برزیل در سال ۲۰۱۶ حدود ۳/ ۹ درصد رشد داشت و ۳۴۴ میلیون و ۵۴۰ هزار تن ثبت شد، در حالی که سال ۲۰۱۵ معادل ۰۲/ ۳۱۵ میلیون تن بود. ارزش سنگ‌آهن فروش رفته سال گذشته ۵/ ۱۱ درصد رشد داشت و به ۵۷/ ۱۱ میلیارد دلار هر تن فوب رسید. میانگین قیمت نیز از ۹۵/ ۳۲ دلار هر تن فوب ۲۰۱۵ به ۶۰/ ۳۳۶ دلار هر تن فوب رسید.به گزارش platts، چین اصلی‌ترین خریدار سنگ‌آهن برزیل بود که ۸/ ۲۱۲ میلیون تن معادل ۶۶ درصد کل صادرات سال گذشته سنگ‌آهن برزیل را خریداری کرد. صادرات به چین رشد ۲۱ درصدی داشت.

رشد واردات قراضه به ترکیه در سال گذشته

بین ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۶ واردات قراضه به ترکیه رشد ۷/ ۱۰ درصدی داشته و به ۰۶/ ۱۶ میلیون تن رسید. در این مدت واردات محصولات نیمه تمام فولادی شامل بیلت و اسلب ۲۱ درصد افت داشته و به ۸/ ۵ میلیون تن رسید. به این ترتیب به نظر می‌رسد عرضه‌کننده‌های قراضه به تدریج سهم خود را از بازار ترکیه افزایش داده‌اند، در حالی که چند سالی با افت روبه‌رو‌ شده بودند. به ویژه سال ۲۰۱۵ واردات قراضه به ترکیه ۱۵ درصد کاهش داشت ولی واردات بیلت و اسلب ۶۵ درصد بالا رفته بود.به گزارش metal expert، علت اصلی بهبود خرید قراضه در ترکیه اختلاف قیمت مناسب بین قراضه و بیلت در طول سال گذشته بود. خرید قراضه از اروپا در این مدت ۴/ ۹ میلیون تن بود که ۶۰ درصد سهم بازار واردات قراضه ترکیه را در دست داشت، در حالی که سال ۲۰۱۵ حدود ۴۸ درصد بود. عرضه آمریکا ۶/ ۸ درصد افت کرده، ۱/ ۳ میلیون تن شد و سهم آمریکا از بازار ترکیه از ۲۵ درصد به ۱۷ درصد رسید.اگر از جانب بازار بیلت چین شگفتی جدیدی مشاهده نشود این روند بهبود بازار قراضه در ترکیه امسال نیز ادامه خواهد داشت.