تولید ماهانه 70 هزار تن فولاد در کاوه جنوب

گروه بنگاه‌ها: بعد از گذشت دو ماه از بهره‌برداری از فاز یک ۲/ ۱ میلیون تنی کارخانه فولاد کاوه جنوب کیش، این مجموعه در ماه آذر به تولید ماهانه ۷۰ هزار تن فولاد دست یافته است. محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: این نهاد عمومی کشور فعالیت خود را در بخش‌های صنایع معدنی کشور گسترش داده و از جمله در بندرعباس و خرمشهر نیز واحدهای ذوب ایجاد کرده است. وی افزود: در حال حاضر دو واحد آهن اسفنجی که حدود ۹۰۰ هزار تن در سال توان تولید دارد، احداث شده و ۲ بخش ذوب نیز در حال تکمیل است.سعیدی‌کیا با بیان اینکه در معدن سنگان، واحدهای گندله‌سازی در حال پیشرفت است، ادامه داد: پروژه ۶۰۰ هزار تنی اروند نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین فاز یک کارخانه آلومینیوم مسجد سلیمان تا انتهای سال جاری فعالیت خود را شروع خواهد کرد.رئیس بنیاد مستضعفان گفت: شرکت حفاری شمال جزو حوزه‌های توسعه بنیاد بوده که در جنوب و آزادگان در ۶ چاه در حال فعالیت است. این شرکت سومین دکل دریایی را اخیرا برنده شده که سحر ۱ و ۲ در دریای شمال مربوط به حفاری و یک دکل هم اجاره کرده است.

سعیدی‌کیا با بیان اینکه بنیاد از ۱۵ سال گذشته تاکنون مالیات شرکت‌های خود را به‌صورت شفاف پرداخت کرده است، گفت: در ۱۱ سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت شده و تسویه حساب مالیاتی سال ۹۳ از وزارت اقتصاد گرفته شده و شهریور‌ماه امسال فهرست مالیات سال ۹۴ داده شده که پس از بررسی بلافاصله تسویه حساب می‌شود. رئیس بنیاد مستضعفان گفت: حسابرس ما سازمان بازرسی کل کشور است که تلفیق همه مجموعه را انجام می‌دهد و هرسال برای همه دستگاه‌های اجرایی کار نظارت را برعهده دارد.سعیدی‌کیا درباره ارائه اطلاعات مالی بنیاد به بورس اظهار کرد: مهم‌ترین‌ شفافیت مالی ما مصوبه مجمع است که به‌صورت شفاف و به دو زبان داخل سایت بنیاد قرار دارد.سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه توانایی فعالیت در حوزه نفت و گاز را داریم، گفت: در این حوزه درخواست صلاحیت به وزارت نفت داده و منتظر پاسخ وزارت نفت هستیم.

وی به وضعیت شرکت‌های بنیاد اشاره کرد و گفت: در ساماندهی شرکت‌های بنیاد مصوبه‌ای داشتیم که بر اساس آن ۷۰ شرکت بر اساس برنامه ادغام فروخته یا منحل شود. در این راستا، ۲۲ هلدینگ به ۱۱ هلدینگ کاهش یافته و در بخش فروش و انحلال نیز ۷۰ درصد کار انجام شده است.این مقام مسوول با اشاره به اینکه مسیر فروش همه شرکت‌ها از طریق مزایده بوده است، اظهار کرد: اگر شرکتی که برای فروش گذاشته‌ایم، مشتری نداشته باشد به سمت منحل کردن آن می‌رویم.سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه ما سیاست‌گذار نیستیم و در اقتصاد کشور هم تاثیر چندانی نداریم،‌ اظهار کرد: درآمدها و فروش بنیاد امسال نسبت به سال گذشته با رشد هشت درصدی همراه بوده و فروش بنیاد ۵/ ۱ درصد اقتصاد کشور است.

وی گفت: درآمد بنیاد طی ۸ ماه سال گذشته ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که امسال این رقم به ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است.سعیدی‌کیا با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سه سال آینده پروژه‌ها به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها طی ۸ ماه اول امسال حدود دو هزار میلیارد تومان بوده است.وی رقم صادرات ۸ ماه امسال بنیاد مستضعفان را ۲۰۴ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته معادل ۱۷ درصد رشد داشته است.رئیس بنیاد مستضعفان توسعه صادرات را از راهبردهای برنامه پنجم بنیاد عنوان کرد و افزود: باید به بازارهای جهانی دست یابیم و برای این کار برنامه پاداش صادراتی گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: بنیاد علوی تفاهم‌نامه‌ای با بانک سینا امضا کرده است که طی همکاری استانداران ۳۱ استان در هر استان ۲۰۰ میلیارد تومان و برای هر کارآفرین ۲ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت شود که ۵ درصد این سود را بنیاد علوی و ۵ درصد را استانداران پرداخت کنند. رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه قلعه گنج در چارچوب اقتصاد مقاومتی پیش می‌رود،‌ گفت: کارهایی که در این منطقه انجام می‌شود با مشارکت مردم است و بنیاد از دوسال گذشته تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده است. سعیدی‌کیا درباره فروش هتل‌های بنیاد بیان کرد: مزایده برای فروش این هتل‌ها برگزار شده که هتل گچسر به فروش رفت و هتل آزادی و اوین هم به مزایده رفته که هنوز خریدار نتوانسته پول خود را جور کند. وی به پیشرفت ۷۶ درصدی قطعه یک آزاد راه تهران- شمال اشاره کرد و گفت: قطعه یک بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. سعیدی‌کیا با اعلام اینکه در این قطعه چند درصد از برنامه جلوتر هستیم، افزود: تا قبل از پایان تجهیز کارگاه تجهیز کارگاه قطعه ۲ آزاد‌راه تهران- شمال انجام می‌شود و ۲ سال پس از آن کار ساخت به اتمام خواهد رسید. رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه مناقصه تونل البرز انجام شده است، گفت‌: ۲۱ پیمانکار ایرانی و یک پیمانکار چینی در قطعه یک آزاد‌راه فعال هستند، ضمن آنکه یک مشاور خارجی نیز طراحی تونل البرز را بر عهده دارد.