مرکز مالی ایران که ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مالی و مشاوره در بازار پول و سرمایه بیشتر فعالیت‌های آن را شامل می‌شود، در سال‌های اخیر به منظور پر کردن جای خالی موسسات معتبر، تخصصی و لزوم توجه به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در ایران شکل گرفته است.به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این در حالی است که علاوه بر موارد گفته شده، تخصصی شدن فعالیت‌ها و فرآیندهای بازار سرمایه، نیاز به ایجاد ساختاری جهت برنامه‌ریزی، اجرای برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و ایجاد هم‌افزایی در فعالیت بورس‌های کشور دارد. بنابراین به منظور آشنایی بیشتر با این مرکز و آگاهی از برنامه‌های پیش‌روی آن با علی نقوی مدیرعامل مرکز مالی ایران به گفت‌وگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

- آقای نقوی امسال مرکز مالی چه فعالیت‌هایی انجام داده و چه برنامه‌هایی را تا پایان سال در دست اجرا دارد؟

مرکز مالی با هدف ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی توسط بورس‌ها تاسیس شده است. امسال برنامه استراتژیک مرکز مالی، تدوین و در مرحله نهایی تصویب توسط هیات مدیره است. در واقع این برنامه، نقشه راه سه ساله مرکز در راستای آموزش‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت است. علاوه بر این امسال برای اولین بار توسعه آموزش‌های مجازی با همکاری یکی از استارت‌آپ‌های ایرانی شروع شده و دوره‌های آن به‌زودی اجرایی می‌شود.

همچنین در حوزه همکاری‌های بین‌الملل، فعالیت‌هایی آغاز شده و مذاکراتی که از یک سال و نیم پیش با موسسات معتبر خارجی دنبال شده بود، به نتیجه رسیده است. به این ترتیب، اولین دوره آموزش بین‌المللی با همکاری مجموعه «یورو مانی» در مرداد و دومین دوره آن در شهریور برگزار شد. دو دوره حرفه‌ای نیز با این شرکت تاکنون برگزار شده است و به‌زودی همکاری‌های تازه‌ای در بخش بین‌الملل با مذاکراتی که در حال پیگیری است، انجام می‌شود.

درخصوص برنامه‌های آتی نیز توسعه دانش بورسی با همکاری موسسات بین‌المللی یکی از ماموریت‌هایی است که به شدت در حال پیگیری آن هستیم تا بتوانیم دانش و تجربه موسسات بین‌المللی را به ایران بیاوریم و در عین حال از ارتباطات ایران استفاده کرده و این اطلاعات را در کشورهای دیگر منتشر کنیم. در حوزه آموزش‌های میان‌مدت نیز برنامه‌هایی در دست اقدام است و قصد داریم با همکاری دانشگاه‌های کشور فعالیت‌های جدیدی انجام دهیم. در حوزه آموزش‌های مالی نیز فعالیت‌هایی در دست اقدام است تا با حضور موسسات خارجی برای فعالان بازار، کارشناسان نهادهای مالی، مدیران و کارشناسان بازار سرمایه آموزش‌هایی ارائه شود.