گروه بنگاه ها- زهرا مسافر: منطقه ویژه لامرد قطب صنایع معدنی کشور می‌شود. مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به اینکه هم‌اکنون در این منطقه خام فروشی گاز موجب اتلاف منابع می‌شود، گفت: باید به سمت توسعه صنایع با ارزش افزوده در این منطقه از جمله صنایع معدنی و پتروشیمی برویم.ابوالحسن حقایقی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: منطقه ویژه اقتصادی لامرد با این انگیزه احداث شده که واحدهای بزرگ صنعتی که نیاز به خوراک گاز یا مصرف سوخت گاز دارند در آن مستقر شوند به گونه‌ای که کار اجرایی ساخت آلومینیوم جنوب با ۲ /۱ میلیارد دلار و نیروگاه غدیر با ۸۰۰ میلیون دلار آغاز و قراردادهای آنها منعقد شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد تصریح کرد: هم‌اکنون در بخش پتروشیمی، همه امکانات در این منطقه آماده شده و آماده سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی هستیم از این رو در این منطقه ۷۰۰ هکتار زمین از ۵۴۰۰ هکتار منطقه ویژه به بخش پتروشیمی اختصاص یافته است. به گفته وی شبکه گاز در فاصله ۳ کیلومتری منطقه ویژه قرار دارد و این شبکه از سه خط سراسری با ۸۵ میلیون مترمکعب گاز در روز برخوردار است و به سمت مرکز کشور رفته و از کنار منطقه ویژه می‌گذرد.

حقایقی با اشاره به دلایل احداث منطقه آزاد لامرد اظهار کرد: در مخازن گاز پارس جنوبی با قطر مشترک هستیم و اگر گاز موجود در این میدان را مصرف نکنیم، متضرر شده‌ایم بنابراین گاز یا باید در نیروگاه به‌عنوان گرمایش سوزانده شده یا خام‌فروشی شود که این منطقه برای پوشش این بخش از تولید کشور تاسیس شده است. وی با اشاره به اینکه در این منطقه صنایع انرژی بر مستقر می‌شوند، افزود: صنایعی که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد نیاز به انرژی دارند به این منطقه سوق داده می‌شوند.مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد خاطرنشان کرد: این منطقه به این دلیل احداث شده که واحدهایی مثل پتروشیمی، سیمان و آلومینیوم که مصرف بالای گاز دارند، مستقر شوند.

وی درخصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد گفت: با سرمایه‌گذاران خارجی مذاکره کرده‌ایم، ‌اما از سوی آنها تاکنون استقبالی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه نشده است و اینکه این مذاکرات چه زمانی به نتیجه برسد، باید منتظر بود. وی متذکر شد: البته هم‌اکنون سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی اعلام آمادگی کرده و ما نیز آمادگی پذیرش سرمایه‌گذار در بخش پتروشیمی را داریم. مدیر‌عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اشاره به اینکه هم اکنون در منطقه ویژه اقتصادی لامرد بخش ساخت آلومینیوم و ‌کارخانه آلومینیوم فعال است، گفت: همچنین یک واحد پتروشیمی در حال ساخت است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای احداث صنعت فولاد در منطقه ویژه اقتصادی لامرد اقدامی انجام نشده است، افزود: هم‌اکنون در این منطقه ۱۰ میلیون تن سیمان، ۵ میلیون تن پتروشیمی، یک میلیون تن آلومینیوم و ۶۰ هزار تن ظرفیت منیزیم پیش‌بینی شده چرا که در این منطقه معادن دولومیت (ماده اولیه منیزیم است) فراوان است. وی گفت: از این رو ۵ واحد ۱۲ هزار تنی منیزیم نیز پیش‌بینی شده که دو واحد آن واگذار شده تا بستر برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و برای سه‌واحد دیگر نیز برای جذب متقاضی کاملا آماده‌ایم. حقایقی با اشاره به اینکه متولی منطقه ویژه اقتصادی لامرد، ایمیدرو است، تاکید کرد: هر منطقه ویژه‌ای یک سازمان مسوول دارد مانند عسلویه که سازمان مسوول آن وزارت نفت است، زیرساخت‌های منطقه ویژه لامرد هم ایمیدرو است. وی درخصوص افتتاح واحدهای در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد افزود: تا سه سال آینده کارخانه آلومینیوم جنوب در این منطقه به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد تاکید کرد: هدف ما در این منطقه پس از احداث بخش آلومینیوم و صنایع پایین‌دستی‌ آن، توسعه صنایع پتروشیمی است. به گفته وی، در حال حاضر برای ساخت واحد پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد یک سرمایه‌گذار داخلی متعلق به کنسرسیوم امید از استان فارس و یک واحد GTL اعلام آمادگی کرده است به گونه‌ای که سرمایه‌گذاری برای فرآورده‌های تبدیلی گاز طبیعی با حدود ۲۰۰ میلیون دلار زمین واگذار شده و به‌زودی کار عملیاتی آن آغاز خواهد شد. حقایقی با بیان اینکه هم‌اکنون مشکل خوراک گاز داریم، تصریح کرد: هم اکنون در حال مذاکره با معاونت هیدروکربوری وزارت نفت هستیم که آنها بابت خوراک باید اعلام آمادگی کنند تا عملیات ساخت آغاز شود.