ورود ذوب‌آهن به عرصه ریل‌سازی

محمدحسین بابالو: آغاز تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان و بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری شماره ۵ فولاد مبارکه را می‌توان مهم‌ترین‌ رخدادهای پایان هفته گذشته به شمار آورد که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. افزایش ظرفیت تولید فولاد خام به ۲/ ۷ میلیون تن در فولاد مبارکه و افزایش تولید فولاد در ذوب‌آهن اصفهان به ۶/ ۳ میلیون تن را می‌توان در کنار تولید ریل ملی، واقعیت‌هایی دانست که در روزهای اخیر محقق شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه در اصفهان و در مراسم افتتاح تولید ریل ملی با بیان اینکه مبارزه با استکبار در هر مقطعی شکل و شمایل متفاوتی دارد، گفت: در شرایط فعلی مبارزه با استکبار تلاش برای راه‌اندازی اقتصاد کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری مهم‌ترین چالش پیش روی کشور را مسائل اقتصادی دانست و افزود: امروز هیچ موضوعی مهم‌تر از حل مسائل اقتصادی کشور برای ما وجود ندارد. وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد جوانان تحصیلکرده جویای کار در کشور بسیار بالاست و به دلیل سیاست های غلط سال‌های گذشته قدرت خرید مردم و وضعیت معیشتی آنها کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود ظرفیت‌های فراوان ایران غلبه بر مشکلات پیش رو امری میسر و شدنی است، تصریح کرد: ایران به لحاظ نیروی انسانی از ظرفیت‌های بزرگی برخوردار است و توانمندی علمی کشور نیز توانمندی بالایی است که این ظرفیت‌ها در کنار محدودیت های موجود، قدرت ایران را برای عبور از چالش‌ها افزایش می‌دهد و در این مسیر آنچه اهمیت دارد این است که باور داشته باشیم که می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. جهانگیری با تاکید بر اینکه نباید مردم را نسبت به آینده کشور مایوس کنیم، امید مردم را مهم‌ترین سرمایه اجتماعی کشور برشمرد و گفت: امید مردم سرمایه‌ای مهم و تعیین‌کننده است که می‌تواند در حل مشکلات و توسعه کشور نقش آفرین باشد. معاون اول رئیس‌جمهوری کلید به‌کارگیری و استفاده از ظرفیت های کشور را اعمال مدیریت صحیح دانست و گفت: فقط مدیریت صحیح است که می‌تواند همه ظرفیت‌ها را به کمک توسعه کشور بیاورد.

وی افزود: شاید کسی باور نمی‌کرد که تورم بالای ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد برسد و ایران بتواند در مذاکره با ۶ قدرت بزرگ دنیا سرافراز بیرون آید. این موفقیت‌ها نشان می‌دهد اگر اراده داشته باشیم و بخواهیم، قادر به انجام کارهای سخت و دشوار خواهیم بود. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: عمده چالش‌های ما با توجه به کلام مقام معظم رهبری و تاکید رئیس‌جمهوری در حوزه اقتصاد است بنابراین برنامه‌ریزی در این حوزه و تلاش در جهت اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت قرار دارد و همگی باید در این زمینه همت کنیم. اسحاق جهانگیری افزود: در منطقه رقبای بسیاری داریم که باید به لحاظ اقتصادی از آنها برتر باشیم. ایران ظرفیت بسیاری در بخش معادن، انرژی، ‌نیروی انسانی و... دارد و تنها با کلید مدیریت می‌توان از این سرمایه‌ها بهره بیشتری برد.

بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری جدید فولاد مبارکه اصفهان

با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری از ماشین ریخته گری شماره ۵ شرکت فولاد مبارکه اصفهان بهره برداری شد. با افتتاح این پروژه ظرفیت تولید فولاد در مبارکه اصفهان از ۴/ ۵ به ۲/ ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید. این طرح در ۲۸ ماه و با سرمایه گذاری ۵۰۲۵ میلیارد ریال احداث شده است. در حال حاضر ۱۳ هزار و ۱۵۰ نفر به‌طور مستقیم و ۳۳۰ هزار نفر به‌طور غیرمستقیم در گروه فولاد مبارکه اصفهان مشغول به کار هستند و با افتتاح خط شماره ۵ ریخته گری این شرکت ۵۵۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار شدند. فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده ورق های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا است و با تولید محصولاتی نظیر تختال، کلاف گرم، کلاف سرد، ورق های گالوانیزه، رنگی و قلع اندود سهم ۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت دارد.

افتتاح واحد تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان

به گزارش «دنیای اقتصاد» ایستگاه ریخته‌گری جدید ذوب‌آهن با ظرفیت اسمی یک میلیون تن در سال، با قرار گرفتن در مدار تولید افتتاح شد و به این ترتیب ظرفیت تولید شمش شرکت ذوب آهن اصفهان به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزا رتن افزایش یافت. برای اجرای این طرح ۱۲ میلیون دلار اعتبار ارزی و۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده و هدف از اجرای آن جذب کامل چدن تولیدی بخش کوره بلند است. علاوه بر این، واحد تولید ریل ملی با مشخصه فنی (UIC۶۰) به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید ریل آهن در خاورمیانه در محل ذوب آهن به‌طور رسمی به بهره برداری رسید. برای اجرای طرح تولید ریل ملی در ذوب‌آهن اصفهان ۲/ ۲۸ میلیون یورو اعتبار ارزی و ۵۷۳ میلیارد ریال اعتبار ریالی هزینه شده است. این واحد تولیدی با ظرفیت اسمی ۴۰۰ هزار تن ریل مطابق استانداردهای اروپایی ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است.

در این مراسم معاون اول رئیس‌جمهوری شرکت سهامی ذوب‌آهن را نماد صنعت ایران توصیف کرد و گفت: ذوب آهن در صنعتی شدن اصفهان نقش اصلی داشته است و انتظار داریم همچنان به ایفای این نقش ادامه دهد. وی با اشاره به مشکلات شرکت ذوب آهن و گزارش مدیرعامل این شرکت مبنی بر بدهی ۶۵۰۰ میلیارد تومانی گفت: مدیران بنگاه‌های اقتصادی نباید برای حل مشکلات خود منتظر تصمیمات وزیر و مقامات دولتی باشند، بلکه باید با استفاده از خلاقیت و استفاده از راهکارهای مختلف مشکلات را از پیش رو بردارند.

جهانگیری اضافه کرد: مدیران و دست‌اندرکاران شرکت ذوب آهن از توانمندی و تجربه بالایی برخوردار هستند و قادرند با استفاده از راهکارهای مختلف از مشکلات پیش روی خود عبور کنند که این در حقیقت هنر مدیریت است. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با انتقاد از مالکان برخی کارخانه‌ها که در زمان زیان‌دهی، واحدهای تحت مالکیت خود را رها می‌کنند، گفت: نهادهای عمومی که مالک کارخانه‌ها هستند باید دلسوزترین افراد نسبت به این کارخانه‌ها باشند و تلاش کنند تا این واحدها را به سوددهی برسانند و این انصاف نیست تا زمانی که کارخانه‌ها سود می‌دهند حضور د‌اشته باشند و به محض آنکه کارخانه با مشکل مواجه می‌شود آن را رها کنند و تعداد زیادی کارگر و نیروی انسانی بلاتکلیف شوند.

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه ریلی کشور اظهار کرد: امروز موضوع حمل‌‌و‌نقل و جابه‌جایی بار نقش پراهمیتی در توسعه کشور دارد و با روند رو به رشد اقتصادی، امکان جا‌به‌جایی بار از طریق حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای دشوار است و این موضوع ایجاب می‌کند تا شبکه ریلی کشور را توسعه دهیم. دکتر جهانگیری همچنین با تاکید بر اینکه شهرهای بزرگ کشور باید از شبکه قطار شهری برخوردار باشند، افزود: امروز برنامه احداث مترو در ۸ کلان شهر کشور در دست اقدام است و حفاظت از محیط زیست بدون توجه به مترو امکان‌پذیر نیست.

معاون اول رئیس‌جمهوری، ایران را صنعتی‌ترین کشور منطقه برشمرد و گفت: در منطقه ما هیچ کشوری تولید ریل ندارد و اکثر کشورها ریل مورد نیاز خود را از کشورهای خارج تامین می‌کنند. وی با قدردانی از دست اندرکاران شرکت ذوب‌آهن اصفهان در راه‌اندازی واحد تولید ریل گفت: در مقاطع مختلف برای تولید ریل در کشور تصمیم‌گیری شد اما مدیران ذوب‌آهن در مقطع فعلی درخشیدند و این دستاورد را به نام خود به ثبت رساندند. دکتر جهانگیری از وزارت راه و شهرسازی خواست به جای استفاده از ریل خارجی، در نوسازی و بهره‌برداری از خطوط ریلی و قطار شهری کشور به ظرفیت‌های داخلی نیز توجه داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: تولید ریل ملی، تحقق آرزوی ایرانیان است

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این آیین با اشاره به جایگاه ذوب‌آهن اصفهان در کشور گفت: در گذشته آرزوی ایرانیان صنعتی شدن و داشتن ذوب‌آهن بود و بعد از ساختن ذوب‌آهن آرزوی آنها حرکت صنعت و راه‌آهن ایران روی ریل ساخت کشور بوده که هم‌اکنون با همت کارکنان این شرکت، این آرزو نیز محقق شد.

وی اظهار کرد: این ریل ملی امروز تنها یک قطعه فولادی نیست که افتتاح شد، بلکه تحقق یک آرزوی بزرگ و نشان دهنده کار‌آمدی، دانش افزایی و تلاش متخصصان سرزمین ایران در دوران رکود است. علی ربیعی ضمن قدردانی از تلاشگران ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن ثابت کرد که در دولت تدبیر و امید هم چرخ سانتریفیوژها به خوبی می‌چرخد و هم چرخ صنعت. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تولید ریل ملی نماد غیرت ایرانی بوده و ذوب‌آهن در دوران بحران و به رغم مشکلات به‌جا مانده از قبل با نهایت دقت و زحمت این ریل را به حرکت درآورد. وی گفت: در این دولت قطار توسعه کشور به‌رغم تبلیغات منفی به درستی روی ریل در حرکت است و در این راستا هر روز شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف و شکوفایی اقتصاد کشور هستیم.

علی ربیعی تصریح کرد: این شکوفایی به زودی عیان‌تر خواهد شد و دولت نیز برای حل مشکلات ذوب‌آهن همکاری می‌کند. تاخیر در تولید ریل ذوب‌آهن ناشی از کاهش قیمت جهانی فولاد بود وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ریل ملی قرار بود سال پیش آغاز شود، اما به دلیل کاهش قیمت جهانی فولاد با تاخیر با استفاده از منابع خود‌اتکا به بهره‌برداری رسید. مهندس محمدرضا نعمت‌زاده گفت: دوستان ما در شرکت ذوب‌آهن بدون کمک‌های بانکی و با جذب منابع خود توانستند این پروژه را به بهره‌برداری برسانند. وی تصریح کرد: مختصری از پروژه ریل باقی مانده که تا یکی دوماه آینده کامل می‌شود تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره فولاد از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: در وزارت صنعت با همکاری فعالان اقتصادی دنبال آن هستیم و هر روز شاهد طرح‌هایی هستیم که مربوط به تکمیل این زنجیره است. مهندس نعمت‌زاده افزود: اینکه شمش همین جا تولید می‌شود و از این به بعد تبدیل به ریل می‌شود، ارزش افزوده تولید می‌کنید و در راستای تکمیل زنجیره فولاد است. وی در ادامه گفت: در زمینه تیرآهن بال پهن هم که کمبود داریم در همین خط تولید می‌شود که البته در حال حاضر ریل اولویت دارد، اما توانمندی تولید تیرآهن بال پهن هم وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تقاضا داریم راه‌آهنی‌ها اعتماد کنند و سفارش‌های خارج را تا جایی که ممکن است کم کنند و از داخل تامین کنیم؛ ما هم قول دادیم که این کار را انجام دهیم. وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ریل ذوب‌آهن به‌گونه‌ای است که بیش از نیاز داخل خواهد بود، تاکید کرد: از همین الان توصیه می‌کنیم برای صادرات تلاش کنید. مهندس نعمت‌زاده تصریح کرد: در سال جاری ۳۳ پروژه ابلاغ شده که در سال اقتصاد مقاومتی چهاردهمین آن امروز افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال همه این پروژه‌ها افتتاح شوند؛ همچنین قول داده بودیم ۵ هزار طرح نیمه تمام صنعتی را تکمیل و راه‌اندازی کنیم که تا این لحظه ۲ هزار و ۹۰۰ واحد، پروانه بهره‌برداری گرفته است و تا آخر سال همه را کامل می‌کنیم.

افق دسترسی به 50 میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست

وزیر صنعت، معدن وتجارت همچنین در آیین افتتاح خط شماره ۵ ریخته‌گری فولاد مبارکه گفت: با فراهم آمدن شرایط درونی و برونی و زیر‌ساخت‌ها ی لازم، افق دسترسی به ۵۰ میلیون تن فولاد دور از دسترس نیست. به گزارش خبرگزاری شاتا؛ مهندس محمد رضا نعمت زاده با بیان این مطلب، افزود: پروژه‌های بهره برداری شده ذوب‌آهن اصفهان و مبارکه در دولت تدبیر و امید در یک روند سه ساله ودر شرایط تحریم و کمبودها به ثمر رسیده که نشان دهنده این است که کلید مدیریت بر مشکلات فائق آمده و بن بست‌ها را گشوده است. به گفته مهندس نعمت‌زاده تکیه بر توان داخلی در این پروژه‌ها نشان از اهتمام به اقتصاد مقاومتی است همچنین با توجه به توان و نیروی انسانی و ذخایر موجود به ویژه سنگ آهن دستیابی به تولید ۵۰ میلیون تن فولاد و حتی فراتر از آن دور از ذهن نیست.

ذوب‌آهن با وجود مشکلات مالی در مسیر پیشرفت قرار دارد

مهندس احمد صادقی مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان نیز در این مراسم، حضور مسوولان کشوری و استانی را در ذوب‌آهن موجب افزایش روحیه و قوت قلبی برای تلاشگران این شرکت برای رفع مشکلات و سرعت گرفتن پیشرفت‌های این شرکت دانست. وی سپس با اشاره به مشکلات اقتصادی این شرکت و پرداخت بهره‌های سنگین بانکی گفت: ذوب‌آهن برای حل این مشکلات، سیاست‌ها و برنامه‌هایی همچون بهینه‌سازی و کاهش مصرف مواد اولیه، اجرای طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند، تنوع محصولات تولیدی و کسب بازارهای جدید با قیمت فروش مناسب را در پیش گرفته است. مدیرعامل ذوب‌آهن تصریح کرد: پروژه‌های مهمی که امروز افتتاح شد و در راس آنها خط تولید ریل ملی و دیگر طرح‌هایی که در دست اقدام قرار دارد، ذوب‌آهن را در شرایط پیشرفت قرار می‌دهد. وی در پایان گفت: حل بعضی از مشکلات تنها با اقدامات صورت گرفته در ذوب‌آهن امکان‌پذیر نیست و از این جهت از دولت تدبیر و امید درخواست همکاری و مساعدت داریم.