دوران سختی‌های بازار جهانی قراضه آهن به‌تدریج در حال سپری شدن است ولی این بازار دیگر تنها از زنجیره عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کند. علل اصلی تغییرات در ساختار بازار قراضه عبارت است از دخالت‌های ارزی کشورها، تحولات سیاسی و عدم کاهش جدی صادرات فولاد چین. مقامات چینی به‌طور مداوم از کاهش ظرفیت تولید صحبت می‌کنند ولی از کاهش تولید حرفی نمی‌زنند.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار غیرقابل پیش‌بینی بر بازار قراضه رشد سریع قیمت زغال سنگ بوده است.به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران چند ماه قبل چین برای بالا بردن قیمت سعی کرد استخراج زغال سنگ را کاهش دهد که موجب افت ۱۶ درصدی عرضه این ماده اولیه شد. در دو هفته گذشته زغال سنگ تا ۱۴ درصد رشد قیمت داشته و از اوایل سپتامبر نیز تا ۸۶ درصد بالا رفته و ۲۵۰ تا ۲۶۰ دلار هر تن فوب استرالیا شده است. تا به‌حال دیده نشده بود زغال سنگ از قراضه گران‌تر باشد از این رو آینده بازار تغییر خواهد داشت.در بازار قراضه آمریکا به نظر می‌رسد قیمت دیگر پایین‌تر نمی‌رود و بازار صادرات آمریکا بر بازار داخلی آن اثر مثبت دارد. رشد صادرات موجب رشد قیمت‌های داخلی نیز می‌شود حتی اگر بازار داخلی فعال نباشد.آینده بازار قراضه اروپا نیز روشن است و تا پایان سال جاری دلیلی برای رکود آن وجود ندارد. بازار قراضه ژاپن نیز از قبل باثبات‌تر شده است.تقاضای قراضه هند، پاکستان و بنگلادش نیز برای سال‌های آتی خوش‌بینانه است. شاید سال آینده این کشورها ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن قراضه وارد کنند. از طرفی در درازمدت شاید چین به یک صادرکننده بزرگ قراضه تبدیل شود چون پس از سال ۲۰۳۰ جمع آوری قراضه در این کشور رشد چشمگیری خواهد داشت.

بازار قراضه خاور دور در چه حال است

اخیرا در کره‌جنوبی چند معامله قراضه وارداتی نهایی شده است. روسیه و ژاپن توانسته‌اند فروش‌هایی داشته باشند. از طرفی کره ای‌ها تمایلی به خرید قراضه گران‌قیمت آمریکا ندارند.قراضه آ۳ روسیه ۲۲۹ دلار هر تن سی اف آر برای حمل نوامبر معامله شده درحالی‌که معامله قبلی در ۲۱۰ دلار نهایی شده بود.