بورس نیوز- سه شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ‌آهن، CVRD برزیل، بی‌اچ‌پی بیلیتون و ریوتینتو استرالیا با توجه به افزایش نیاز چین به سنگ‌آهن ظرفیت تولیدی خود را در سال‌های آینده به سرعت بالا خواهند برد.

خبرگزاری اینترفکس گزارش داد با وجود تلاش‌های دولت چین برای حذف ظرفیت‌های قدیمی و منسوخ تولید، صنعت فولادسازی این کشور در سال جاری باز هم رشد خواهد کرد و این موضوع عرضه جهانی سنگ‌آهن را بیشتر با تنگنا مواجه خواهد کرد. مذاکرات برای تعیین پایه سنگ‌آهن در قراردادهای سال ۲۰۰۸ میان این سه غول بزرگ معدنی جهان فولادسازان چینی به رهبری گروه آهن و فولاد بائوشان شانگهای (بائواستیل)، بزرگترین فولادساز چین، از اواسط ماه نوامبر سال گذشته آغاز شد.

در پایان سال ۲۰۰۶، مذاکرات به موافقت بائواستیل برای افزایش ۵/۹درصدی قیمت پایه سنگ‌آهن برای قراردادهای سال ۲۰۰۷ انجامید.

تنگنای به‌وجود آمده در عرضه جهانی سنگ‌آهن در سال گذشته افزایش ناگهانی هزینه حمل‌ونقل و قیمت نقدی سنگ‌آهن موجب شد متوسط قیمت CIF (قیمت بیمه و هزینه حمل) سنگ‌آهن ارسالی از استرالیا، برزیل و هند به بنادر چین به ترتیب ۱۱، ۲۵درصد، ۲۱، ۴۱‌درصد و ۷۱‌درصد در ۹ ماه اول سال ۲۰۰۷ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن افزایش یابد.

به‌ علاوه، بانک‌های مختلف سرمایه‌گذاری مثل مک‌ کواری استرالیا، مری لینچ و مورگان استنلی در اواخر سال گذشته پیش‌بینی خود برای قیمت پایه سنگ‌آهن در سال‌جاری را ترقی دادند و اعلام کردند قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های سال ۲۰۰۷ با ۵۰‌درصد افزایش روبه‌رو خواهد شد که مهمترین دلیل آن افزایش نیاز چین به سنگ‌آهن و کاهش کسری داخلی آن بود.

افزایش ۵۰درصدی ظرفیت تولید بزرگترین تولید‌کننده سنگ‌آهن

خوزه کارلوس مارتینز مدیرعامل بزرگترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان گفت: CVRD تلاش بسیاری می‌کند تا ظرفیت تولید سالانه سنگ‌آهن خود را از ۳۰۰‌میلیون تن فعلی تا سال ۲۰۱۲، ۵۰‌درصد افزایش دهد و آن را به ۴۵۰‌میلیون تن برساند و مهمترین دلیل این موضوع صنعت همیشه در حال رشد فولاد چین است. به هرحال این شرکت در طول اجرای پروژه‌های توسعه ظرفیت خود با مشکلات احتمالی بسیاری از جمله اختلافات و اعتصابات کارگری، مشکلات تکنولوژیکی، مسائل زیست‌محیطی و نیز وقفه‌هایی در ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای پروژه‌ها روبه‌رو می‌شود. با توجه به چالش‌های جدید در تولید، CVRD قصد دارد طی ۵ سال آینده ۶‌میلیارد دلار بر روی پروژه‌های تولید سنگ‌آهن سرمایه‌گذاری کند.

مارتینز پیش‌بینی کرد تولید جهانی فولاد خام ظرف سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ معادل ۲۵۵‌میلیون تن رشد خواهد کرد. ۵۷‌درصد از این رشد مختص چین خواهد بود که به نظر می‌رسد تولیدات فولاد خام آن در سال گذشته از مرز ۵۰۰‌میلیون تن عبور کرده باشد.

به منظور پاسخگویی به افزایش نیازمندی چین به سنگ‌آهن، CVRD قصد دارد ظرفیت حمل‌ونقل دریایی و راه‌آهن خود را ارتقا دهد و چهار کشتی باری بسیار بزرگ که هر کدام ظرفیت حمل ۳۹۰‌هزار تن سنگ‌آهن را خواهند داشت، بسازد. این کشتی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تا سال ۲۰۱۱ ساخته خواهند شد. این شرکت همچنین آماده استقرار چندین مرکز توزیع سنگ‌آهن در سرتاسر چین به‌منظور به حداقل رساندن هزینه‌های حمل‌ونقل و سرویس‌رسانی بهتر به کارخانه‌های فولادساز چینی است. مارتینز اضافه کرد، قیمت‌های پایه سنگ‌آهن بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. با وجود کیفیت خوب سنگ‌آهن CVRD، ارزش واقعی آن در سیستم تعیین قیمت‌های پایه آن‌قدری که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بی‌اچ‌پی بیلیتون به دنبال ظرفیت ۳۰۰‌میلیون تنی است

بن ویلیامز، نایب رییس و مدیرکل فروش و بازاریابی مربوط به فولاد سخت در بخش چین شرکت بی‌اچ‌پی بیلیتون گفت: در پشت اراده بی‌اچ‌پی بیلیتون برای دو برابر کردن ظرفیت ۱۵۵‌میلیون تنی تولید سنگ‌آهن در سال ۲۰۱۰ به ۳۰۰‌میلیون تن در سال ۲۰۱۵، نیاز شدید چین به این کانی معدنی قرار دارد. فاز سوم پروژه توسعه سنگ‌آهن شرکت در سه ماهه آخر سال گذشته به بهره‌برداری رسید و اولین محموله سنگ‌آهن آن در اواخر سال گذشته به چین ارسال شد.

بی‌اچ‌پی بیلیتون کار بر روی فاز چهارم این پروژه را آغاز کرده است که با کمک آن ۲۶‌میلیون تن به ظرفیت سالانه تولید سنگ‌آهن این شرکت اضافه خواهد شد و براساس زمان‌بندی انجام شده با تکمیل پروژه در نیمه اول سال ۲۰۱۰، ظرفیت تولید سنگ‌آهن بی‌اچ‌پی بیلیتون به ۱۵۵‌میلیون تن در سال می‌رسد.

ویلیامز همچنین گفت: بی‌اچ‌پی بیلیتون قصد دارد بعد از اتمام فاز چهارم پروژه توسعه ظرفیت سنگ‌آهن شرکت، حداقل ۱۵‌میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های بعدی افزایش ظرفیت سنگ‌آهن خود سرمایه‌گذاری کند.

اما مید، رییس بخش ارتباطات رسانه‌ای بی‌اچ‌پی بیلیتون به اینترفکس گفت: تعیین شاخص قیمت سنگ‌آهن با توجه به مکانیسم قیمت‌گذاری برای بلندمدت صورت می‌گیرد و جهش قیمت‌ها نباید اساسا امنیت تولید و عرضه و روابط طرفین را برهم بزند.

وی گفت: شاخص مناسب قیمت‌ها به خریداران و فروشندگان کمک می‌کند به نگاه مشترکی در رابطه با قیمت تعادل در بازار برسند و سریع‌تر، آسان‌تر و با استرس کمتر و برخوردهای کمتری به هنگام توافق بر سر قیمت سالانه مواجه شوند. این موضوع هم در بازارهای قوی و هم در بازارهای ضعیف به خوبی صادق است.

براساس آمارهای موجود، استرالیا با صادرات ۶۲/۱۰۸‌میلیون تن سنگ‌آهن یا به‌عبارتی ۲۴/۳۸‌درصد از مجموع واردات سنگ‌آهن چین در طی ژانویه تا سپتامبر سال گذشته، بزرگ‌ترین کشور تامین‌کننده سنگ‌آهن چین در این دوره زمانی بود. به هرحال با مکانیسم فعلی تعیین قیمت سنگ‌آهن، خریداران موقعیت انفعالی و کم‌ اثری در این بخش دارند.