گروه بورس کالا- نخستین روز فعالیت بورس نفت ایران با عرضه ۳محصول پلی‌اتیلن سبک خطی، قیر و دوده صنعتی امروز در ساختمان بورس کالای ایران آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» امروز همزمان با راه‌اندازی بورس نفت، ۲هزار تن پلی‌اتیلن سبک خطی تولید پتروشیمی امیرکبیر از سوی شرکت بازرگانی پتروشیمی عرضه خواهد شد. شرکت نفت پاسارگاد نیز محصول قیر را عرضه خواهد کرد؛ البته حجم قطعی آن اعلام نشده است.

بر همین اساس، شرکت کربن ایران نیز دوده صنعتی خود را عرضه خواهد کرد که حجم قابل عرضه این محصول نیز مشخص نشده است.

گفتنی است، علامت اختصاری و نماد محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی با توجه به مطرح شدن بحث راه‌اندازی بورس نفت در سال ۸۳ تهیه شده است که براساس همان طرح استفاده خواهد شد؛ ضمن آنکه تعهدات مورد استفاده در بخش محصولات فلزی و کشاورزی درخصوص این محصولات نیز اجرا می‌شود.

امکان استفاده از روبل در بورس نفت ایران وجود دارد

غلامرضا انصاری، سفیر ایران در روسیه نیز اعلام کرد ایران می تواند از روبل روسیه در معاملات بورس نفت استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی از مسکو، سفیر ایران در روسیه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک بورس نفت خود را افتتاح می کند، خاطرنشان کرد: ما می توانیم از پول رسمی روسیه (روبل) در مبادلات خود استفاده کنیم.

غلامرضا انصاری ادامه داد: روسیه و ایران دو تولیدکننده بزرگ انرژی هستند که باید از ارزهای غیر از دلار در معاملات نفت و گاز خود استفاده و جهان را از سلطه دلار رها کنند.

بنابر این گزارش، غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که ایران ۲۷ فوریه (۸ اسفند) بورس کالایی خود را برای مبادله نفت، مواد پتروشیمی و گاز طبیعی در جزیره کیش افتتاح خواهد کرد و همه مبادلات مالی این بورس به پول ملی ایران؛ یعنی ریال صورت خواهد گرفت. دمیتری مدودف، کاندیدای مورد حمایت پوتین برای مقام ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز گذشته فروش سوخت به ارز روبل را پیشنهاد داد.

دمیتری مدودف که اکنون معاون اول نخست وزیر روسیه و کاندیدای ریاست‌جمهوری این کشور به شمار می‌رود، در سخنرانی خود در همایش اقتصادی کراسنویارسک پیشنهاد داد که تدابیری برای افزایش قابلیت تبدیل روبل و انگیزه‌بخشی برای صادرات مواد خام سوختی به روبل روسیه به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: باید انگیزه ایجاد کرد تا در صادرات سوخت از روبل استفاده شود، از جمله باید بورس کالاهای مربوط را راه‌اندازی کرد و محاسبات در قراردادهای جدید را تنها به ارز ملی ما در نظر گرفت.

تنها یک روز تا نفتی شدن جزیره کیش

مهندس علی صادقی کارشناس مسائل نفتی نیز در گفت‌وگو با بورس‌نیوز ضمن مثبت خواندن اثرات راه اندازی بورس نفت در کشور گفت: با نگاهی اجمالی به بازار نفت و قراردادهای نفتی در ایران در می‌یابیم که این بازار با کاستی‌ها و نارسایی‌های بسیار مواجه است که البته همین مسائل به موانع رشد اقتصادی نیز تبدیل شده است.

دوگانگی قیمت محصولات نفتی در کشور، ایجاد بازار‌های موازی، بوجود آمدن رانت ناشی از تفاوت قیمت در فاصله خریدار تا مصرف‌کننده واقعی و در نهایت شکل گیری بازار ناکارآمد در این بخش از مهم‌ترین پیامد‌های شرایط کنونی است. بنابراین به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌بایست در اولین گام برای حل مشکل برداشت، حرکت در مسیر ایجاد شفافیت در بازار و حذف انحصار موجود در آن است که البته هدف اصلی راه‌اندازی بورس نفت نیز در وهله اول عملیاتی کردن همان بخش است.

این کارشناس نفتی افزود: از مهم‌ترین مزایای عرضه محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بورس نفت، یکسان بودن شرایط برای تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است؛ چراکه در بورس نفت عرضه و تقاضا تنظیم‌کننده معادلات بازار است.