ایران سینا- به رغم اینکه انتظار می‌رفت بعد از تعطیلات رکود باشد، عرضه‌کنندگان CIS به افزایش قیمت محصولات نیمه نهایی و محصولات طویل نهایی فولاد خود ادامه داده‌اند.

بسته به نوع محصول این افزایش قیمت حدود ۱۰۰-۵۵دلار در هر تن است. برای مثال، در هفته آخر دسامبر منابع آگاه اعلام کردند که قیمت بیلت ۵۹۰-۵۸۰دلار در هر تن فوب دریای سیاه Azov است، اما در روزهای نخست ژانویه قیمت‌ها به ۶۲۰-۶۱۰دلار/‌تن فوب افزایش یافت و در‌حال‌حاضر قیمت‌ها ۶۳۰ تا ۶۴۰دلار/تن فوب(تحویل بر روی عرشه‌کشتی) می‌باشد.
بنابراین در مقایسه با سه هفته قبل به طور میانگین 55 تا 65دلار/تن افزایش یافته است. قیمت تولیدکنندگان محصولات نیمه‌نهایی در روسیه حدود 630دلار در هر تن فوب دریای سیاه است؛ اما تجار می‌گویند با این قیمت به سختی می‌توان محصول تهیه کرد؛ زیرا کارخانه‌ها تمایل دارند قیمت‌ها را به 650دلار/تن فوب برسانند. در بنادر دریای خزر بیلت روسیه 630 تا 640دلار در هر تن فوب(تحویل بر روی عرشه‌کشتی) پیشنهاد می‌شود که به طور میانگین از اواخر دسامبر 55 تا 60دلار/تن بیشتر است. قیمت‌ها در بنادر خاوردور افزایش چشمگیری یافته است که از دلایل آن کمبود بیلت در آسیای جنوب‌شرقی است.
این رشد قیمت ۶۰ تا ۷۵دلار در هر تن بوده و قیمت‌ها را به ۶۶۵ تا ۶۷۵ دلار/تن فوب رسانده است. این وضعیت در مورد محصولات طویل نهایی کاملا واضح نیست. منابع آگاه می‌گویند که تولید آرماتور کارخانه Kriviy Rih آرسلور میتال در بازارهای خاورمیانه ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار/تن فوب پیشنهاد می‌شود؛ اما در مواردی با قیمت ۷۰۵ دلار/تن فوب نیز معاملاتی صورت گرفته است.
بنابراین قیمت‌های پیشنهادی در مقایسه با 625 تا 630دلار/تن فوب هفته آخر دسامبر 90-85 دلار/تن افزایش یافته است. طی سه هفته گذشته قیمت سیم مفتول توری اوکراین با 95 تا 100 دلار/تن افزایش به 690 تا 710 دلار/تن فوب افزایش پیدا کرده است؛ اما تولیدکنندگان CIS به سختی می‌توانند این قیمت‌ها را برای بازارهای اروپای شرقی اعمال کنند؛ زیرا قیمت قابل قبول آنجا 680 تا 690 دلار/تن تحویل در مرز است.