ایسنا- درحالی که فاز نخست بورس نفت ایران از هفته گذشته کار خود را آغاز کرده ‌است، به‌زودی بورس فرآورده‌های نفتی روسیه نیز آغاز به‌کار می‌کند.

آناتولی گولمولزین، معاون سازمان فدرال مبارزه با انحصارطلبی، در کنفرانسی مطبوعاتی در خبرگزاری نووستی اظهار کرد که معاملات در اولین بورس فرآورده‌های نفتی روسیه در آینده‌ای نزدیک آغاز می‌شود. وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک اولین معاملات آغاز شده و در ماه آوریل بورس در سیستم عادی خود کار کند. وی یادآور شد که محل بورس، سن پترزبورگ انتخاب شده و قرار است تمامی خریدهای دولتی سوخت از طریق این بورس انجام شوند.

براساس گزارش‌های موجود، شرکت‌های نفتی که تصمیم گرفته‌اند در معاملات شرکت کنند، از طریق کاهش عوارض صادراتی تشویق خواهند شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کار بورس فرآورده‌های نفتی سبب تعیین نرخ عادلانه و بازاری برای سوخت شود.

دولت روسیه در تابستان سال ۲۰۰۷ میلادی تصمیم گرفت که در فدراسیون روسیه بورس فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی کند که در چارچوب آن خریداران دولتی (وزارت دفاع و وزارت کشاورزی) موظف به خرید ۲۵درصد از سوخت سالانه مورد نیاز خود هستند و براساس گزارش‌های موجود، روسیه قصد دارد برای رهایی از فشارهای کاهش ارزش دلار، در این بورس از واحد ارزی روبل استفاده کند.