مرکز خدمات فولاد ایران- بر طبق اظهارات یکی از مقامات انجمن آهن و فولاد چین، حجم صادرات فولاد چین در سال ۲۰۰۸ با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد.

انتظار می‌رود که صادرات فولاد این کشور نسبت به سال قبل تا ۱۵‌درصد کاهش یابد و صادرات بیلت و اسلب تا ۵۰‌درصد یا حتی بیشتر نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت. میزان صادرات بیلت و اسلب چین در سال ۲۰۰۷ به رکورد بسیار بالایی رسید. میزان صادرات هر یک از این محصولات به ترتیب ۶۲ و ۵/۶میلیون تن بود.

این در حالی است که واردات محصولات فولادی ۱۷میلیون تن بوده است. خالص صادرات فولاد همراه با بیلت و اسلب بالغ بر ۵۰میلیون تن بوده است که ۱۲‌درصد از کل تولید فولاد خام چین را به خود اختصاص می دهد.

وضعیت بازار داخلی و خارجی اجازه این رشد را در سال ۲۰۰۸ به چین نمی‌دهد و حتی تغییرات ممکن در سیاست‌های صادراتی، احتمال محدود کردن رشد صادرات را بیشتر هم می‌کند.

همچنین به گفته وزارت بازرگانی چین، روند صعودی قیمت ورق سرد همچنان ادامه دارد. علت این افزایش، تقاضای ورق سرد در بازار داخلی و خارجی و افزایش قیمت مواد خام است.

وزارت بازرگانی چین پیش‌بینی کرده است که این روند صعودی همچنان ادامه خواهد یافت.

طبق گزارش این وزارت خانه، بخش‌هایی که ورق سرد مصرف می‌کنند به‌خصوص بخش اتومبیل سازی، خود رشد سریعی دارند. این امر، باعث افزایش تقاضای ورق سرد در بازار شده است. تولیدات اتومبیل در چین در سال ۲۰۰۷ نسبت به سال قبل از آن، ۹/۲۲‌درصد افزایش داشته است.