تولید و تجارت بازار فولاد با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و پتانسیل بالای بخش‌خصوصی باید به این بخش واگذار شود.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن در مراسم اختتامیه دهمین سمپوزیوم فولادسازان که در بندرعباس برگزار شده بود در جمع خبرنگاران گفت: فولاد به عنوان یکی از لوازم توسعه و عمران و آبادانی کشور همواره مورد توجه مسوولان در برنامه‌ریزی‌ها بوده و دولت به دنبال ایجاد بسترهای لازم برای حضور فعال‌تر بخش‌خصوصی در این عرصه است. وی با اشاره به این‌که میزان سرانه مصرف فولاد در سال‌های گذشته سالانه ۱۵ تا ۲۰درصد رشد داشته است، تصریح کرد:‌ طی دو سال گذشته به علت افزایش طرح‌های عمرانی در حوزه‌های دولتی و خصوصی، مصرف فولاد در کشور افزایش یافته و این امر لزوم توجه جدی به این صنعت را نمایان می‌کند.

او با اشاره به ارزش افزوده بالای صنعت فولاد گفت: به این منظور طی سال‌های آتی طرح‌های متنوعی در حوزه صنعت فولاد ایجاد خواهد شد.

وزیر صنایع و معادن همچنین خاطرنشان کرد:‌ سرمایه‌گذاران لازم است ضمن توجه به افزایش تولید، بومی‌سازی صنعت فولاد در داخل کشور را نیز مد نظر قرار دهند.

وی با تاکید بر این که هم‌اکنون ۷۰درصد تجهیزات کارخانه‌های فولاد در داخل کشور تولید می‌شود، گفت:‌ در صورت توجه به توانمندی‌های داخلی قادر به بومی‌سازی مابقی این تجهیزات نیز هستیم.

او در ادامه با اشاره به نگرانی بخش‌خصوصی از افزایش بهره مالکانه معادن افزود:‌ به منظور ایجاد اعتماد و بسترسازی فعال بخش‌خصوصی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با همکاری و پیگیری وزارت صنایع و معادن این مصوبه را به‌گونه‌ای اصلاح کردند که شاهد نوسانات احتمالی در سال آینده نباشیم. وی در پایان، اجرا و برگزاری این همایش را گامی موثر در شناساندن توانایی‌های صنعت فولاد به مردم و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دانست.