گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رکود ادامه دار روز گذشته نگرانی از ورود زودهنگام بازار پتروشیمی را به تعطیلات افزایش داد. این در حالی است که همچنان بازار پتروشیمی در مقابل اتفاقات پیش آمده در روزهای اخیر از دستگیری برخی از فعالان این حوزه گرفته تا نگرانی از عدم صادرات سکوت کرده است.

نتیجه تمام اتفاقات پیش آمده در روزهای اخیر هم رکودی گسترده است که تحت تاثیر آنها مقاومت فروشندگان در برابر عدم کاهش نرخ‌ها شکسته شده و به این ترتیب در دو روز اخیر اندکی قیمت‌ها کاهش یافته است، اما همچنان خریداری در بازار وجود ندارد.
نگاه معامله‌گران به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 که قرار است روز هشتم اسفندماه برگزار شود و همچنین ممنوعیت صادرات که سبب شده تا حجم بسیاری از کالاها در مجتمع‌های پتروشیمی انبار شود، از دلایلی بوده که بازار پتروشیمی را در روزهای اخیر وارد کما کرده و احتمالا با تعطیلات زودهنگام روبه‌رو خواهد کرد.
این در حالی است که بازار سال‌‌های پیش کاملا متفاوت با امسال بود، به طوری که حجم خریدها پیش از نوروز افزایش می‌یافت، اما در حال حاضر بازار روندی متفاوت با سال‌های گذشته را در پیش گرفته است. از سوی دیگر ممنوعیت صادرات نیز سبب شده تا بیشتر فعالان این حوزه به عرضه‌های سنگین بازرگانی پتروشیمی در این ماه اطمینان داشته باشند و از این رو عطشی برای خرید کالاها نداشته باشند.
در همین حال روز گذشته مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد تا با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، هرچه زودتر مجوز صادرات محصولات پتروشیمی را اعلام کند تا مشکلات مجتمع‌های پتروشیمی تشدید نشود.
علی محمد بساق‌زاده با اشاره به پر بودن انبارهای ذخیره‌سازی برخی محصولات پتروشیمی، گفت: صدور مجوز صادرات محصولات مازاد به منظور تداوم فعالیت خطوط تولید تا پیش از پایان امسال ضروری است. وی با بیان اینکه قانون منع صادرات برخی محصولات پتروشیمی مشکلاتی را برای تعدادی از واحدهای تولیدی به وجود آورده است، گفت: اولویت فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی تامین نیاز داخل است و صادرات پس از رفع نیاز داخل صورت خواهد گرفت.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: به عنوان نمونه تولید زایلین در کشور کمتر از نیاز داخل است و شرکت بازرگانی پتروشیمی و چند شرکت پتروشیمی دیگر با واردات این محصول در کنترل و تنظیم بازار همکاری مطلوبی داشته و کمبود زایلین در داخل کشور وجود ندارد.
بساق‌زاده افزود: برخی تولیدکنندگان زایلین خط تولید خود را تغییر داده و اقدام به تولید محصولات دیگر که در داخل کشور نیاز به آنها زیاد است ، می‌کنند و به همین علت حجم تولید مجتمع‌های تولیدکننده زایلین کاهش یافته است.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای تولید و واردات این محصول برای ماه‌های آتی انجام شده و مصرف‌کنندگان هیچ گونه نگرانی نخواهند داشت.