گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: روز گذشته نوسان مثبت قیمت‌ها در بازار آزاد فولاد ادامه پیدا کرد و میلگرد دوباره بالاتر از ۲ هزار تومان معامله شد اما به گفته معامله‌گران بازار، حجم خریدهای پیشنهادی بسیار محدود بود.

در این میان روز گذشته برخی از تولیدکننده‌ها قیمت‌های فروش خود را بالا بردند، اما به طور کلی به نظر می‌رسد هنوز هم تعداد خریدارانی که در بازار حضور دارند بسیار کم است و با رسیدن به روزهای پایانی سال حجم فعالیت در بازار آهن روزانه کمتر از این خواهد شد. در همین حال حجم موجودی‌های انباری بازار بالا است و بیشتر تجار کالاها را در بین خود دست به دست می‌کنند. در این میان خریدهای محدودی که برای پروژه‌های شخصی انجام می‌شود بهانه‌ای برای خرید از واحدهای تولیدی می‌شود و اصولا خریدها بیشتر تجاری است و فعلا خبری از معاملاتی که با هدف سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های شخصی یا عمده باشد دیده نمی‌شود.در همین حال به گفته معامله‌ گران پایین بودن تقاضا باعث شده تا کشف قیمت‌ها همچنان با روند نا معلومی دنبال شود و اصولا قیمت‌های کشف شده به دلیل پایین بودن حجم معاملات بازار چندان قابل اتکا نیست.

در همین حال معاملات عمده بازار به دلیل قرار داشتن در هفته‌های پایانی سال انجام نمی‌شود که یکی به دلیل نداشتن نقدینگی و دوم به دلیل انجام محاسبات و رسیدگی به امور مالی است. در همین حال برخی از خریداران در انتظار وضعیت بازار به خصوص تا پایان هفته هستند و التهاب ناشی از این انتظار زودتر از موعد، قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

به گفته معامله‌گران در حال حاضر این ابهام وجود دارد که وضعیت عرضه و تقاضا در سال آینده چگونه خواهد بود و آیا اصولا تغییری در میزان رونق و رکود بازار رخ خواهد داد یا خیر.

مهم‌ترین چالش بازار در هفته‌های اخیر موضوع ترخیص و توزیع کالاهای وارد شده در بازار بوده است به طوری که به گفته برخی از کارشناسان بازار در حال حاضر هزینه‌های سرسام آور واردات باعث شده تا کمتر تاجری انگیزه واردات داشته باشد.

در این میان تنها واردکننده‌هایی که امکان دریافت ارز مورد نیاز خود را دارند در بازار فعال هستند و با توجه به دردسرهای متعددی که بازار واردات با آن روبه‌رو است شرایط برای همه فعالان این حوزه یکسان نیست.

دیروز به دنبال رشد قیمت کالای برخی واحدها، قیمت میلگردهای انباری هم دوباره به بالای ۲ هزار تومان رسید.

اگرچه در نگاه اول رشد قیمت‌ها به نفع تولیدکننده و واسطه‌ها به نظر می‌رسد، اما این بار رشد قیمت‌ها از آنجا که نه به دلیل ‏بالا رفتن تقاضا بلکه به جهت رکود و کاهش رونق فروش در بازار بود نه تنها جذب سرمایه‌ها را به صنعت و بازار بیشتر نکرد بلکه باعث ‏شد تا حجم قابل توجهی از سرمایه‌ها از این بازار خارج شود. ‏

با رسیدن به پایان سال شاخص‌ترین چالش صنعت و ‏بازار فولاد که همان عدم وجود تقاضای واقعی است به طور کلی خود را ‏نشان داد به طوری که سقف و کف واقعی قیمت و صلاح و منفعت صنعت قابل ارزیابی نبوده و در ‏روزهای پایانی سال بیش از آنکه ‏موضوع قیمت مطرح باشد، نگرانی اصلی، عدم فروش کالایی است که تولیدکننده پس از ‏گذر ‏از راه ناهموار تولید باید آن را در بازار عرضه کند.‏

‏ در این میان تحلیل‌های متفاوتی ‏وجود دارد و طی روزهای اخیر برخی از دست‌اندرکاران بازار سعی کرده‌اند با ارائه آمار ‏و ‏ارقامی از شرایط بازار فولاد، هزینه‌های تولید و واردات، خریدارانی را که عقب‌نشینی ‏کرده‌اند دوباره به معاملات برگردانند.‏