طلا می‌رود تا شدیدترین افت قیمت ماهانه خود از سال ۱۹۹۷ تا کنون را در پایان‌ماه فوریه تجربه کند؛ زیرا یک افزایش چهار روزه قیمت موجب فروش بیشتر طلا شد و حجم طلای موجود نزد سرمایه‌گذاران، به جریان فروش این فلز گرانبها در بازارهای جهانی تداوم بخشید. به گزارش بلومبرگ، این نگرانی که دوره افزایش قیمت طلا که ۱۲ سال متوالی ادامه داشت، در حال اتمام است، در تداوم فروش طلا در بازارهای جهانی موثر بود. صبح روز چهارشنبه در بازار سنگاپور، هر اونس طلا برای تحویل فوری به قیمت یک هزار و ۶۱۲ دلار و ۹۵ سنت معامله شد.

قیمت تحویل فوری طلا دیروز در این بازار یک هزار و ۶۱۳ دلار و ۸۵ سنت بود. قیمت طلا دیروز پس از آنکه بن برنانکه رییس بانک مرکزی آمریکا از سیاست بازخرید اوراق قرضه این بانک دفاع کرد، به یک هزار و ۶۲۰ دلار و ۳۷ سنت هم رسید که بیشترین قیمت طلا از ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن) تاکنون است.

نگهداری طلا از طریق اوراق بهادار با پشتوانه طلا دیروز به دو هزار و ۵۲۹ تن و ۹۹۴ کیلوگرم یا کمترین سطح در پنج‌ماه گذشته رسید و آماده می‌شود تا بیشترین کاهش ماهانه خود از آوریل ۲۰۰۸ (فروردین ۸۷) تاکنون را تجربه کند.

قیمت سالانه طلا که در سال ۲۰۱۲ برای دوازدهمین سال متوالی افزایش یافت، از ابتدای سال‌جاری میلادی تا کنون ۷/۳ درصد کاهش داشته است؛ زیرا داده‌ها و شاخص‌های اقتصاد جهانی بهبود یافته و برخی بانک‌های آمریکا در اجرای برنامه‌های تحریک اقتصادی انعطاف نشان داده‌اند و این امر تقاضا برای طلا به عنوان سپری در مقابل تورم را کمتر کرده است.

برنانکه دیروز در جمع قانون‌گذاران آمریکا گفت:دوره‌های بی سابقه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی از بهبود اقتصادی حمایت می‌کند.«لاکلان شاو»، تحلیلگر بانک کامان ولت استرالیا با ارسال یادداشتی به بلومبرگ گفت: خوشبینی و چشم‌انداز روشن اقتصاد آمریکا، احتمالا موجب کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی مطمئن می‌شود و همچنین انتظار تداوم سیاست‌های پولی انبساطی را کاهش می‌دهد.

براساس داده‌های گردآوری شده از سوی بلومبرگ، نگهداری اوراق بهادار با پشتوانه طلا از ابتدای فوریه تا کنون (۱۳تا ۹ بهمن) ۱۵/۳ درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش در تقریبا پنج سال گذشته است.

گروه بانکی گلدمن ساکس در گزارش ۲۵ فوریه (۷ اسفند) خود اعلام کرد: روند صعودی قیمت‌های طلا احتمالا نزولی می‌شود؛ زیرا رشد اقتصاد آمریکا موجب کاهش سرمایه‌گذاری روی منابع و مواد خام می‌شود.

بهای طلا برای تحویل در‌ماه آوریل (۱۳ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت) ۲/۰ درصد در بازار کامکس نیویورک کاهش یافت و به یک هزار و ۶۱۲ دلار و ۴۰ سنت در هر اونس رسید. قیمت تحویل فوری نقره در بازار یاد شده، سه دهم درصد کاهش یافت و به ۳/۲۹ دلار در هر اونس رسید و می‌رود تا کاهش قیمت ماهانه را تجربه کند.