گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: امروز بازار قراردادهای آتی بورس کالا در شرایطی کار خود را آغاز کرد که بازارهای داخلی سکه نقدی و دلار روز گذشته با نوسان چندانی همراه نبود و کمی کاهش قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی بود که روند معاملات آتی سکه در هر سه سررسید در دامنه حدود ۳ درصد منفی بود که تفاوت فاحش آن با روند مثبت روز گذشته به دلیل جو مثبت حاکم بر بازار درباره نتایج مذاکرات آلماتی و اجرای طرح پیش فروش سکه از روز سه شنبه بود که البته این موضوع پس از یک دوره افزایشی قابل انتظار بود. بنا به خبرهای رسیده، به گفته مسوولان بانک مرکزی، استقبال از سکه پیش فروشی در روز اول مطلوب بوده است که البته نظرات برخی کارشناسان متفاوت است، اما به گفته مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی این بانک، در مجموع بیش از ۱۳۳ هزار قطعه سکه اعم از تمام بهار و نیم بهار آزادی در این روز فروخته شده است. قربانی در مورد ابزارهای احتمالی جایگزین تحویل سکه در صورت تمایل پیش خریداران در سال جاری مانند طرح سال گذشته به خبرگزاری فارس گفت: پیش فروش سکه به نیت تحویل سکه انجام می‌شود و اگر نیاز باشد ابزارهای لازم را برای آن تعبیه خواهیم کرد و با توجه به عقد قراردادی که صورت می‌گیرد در صورتی که افراد از تحویل سکه انصراف دهند، پول آنها را پس خواهیم داد. اما در بازار معاملات آتی سکه روز گذشته، سکه سررسید اسفند، فروردین و اردیبهشت به ترتیب با منفی ۳۴/۲، منفی ۹۴/۲ و منفی ۰۳/۳ درصد به قیمت یک میلیون و ۴۹۷، یک میلیون و ۵۷۴ و یک میلیون و ۶۴۶ هزار تومان معامله شد. همچنین روز گذشته مشخص شد که نرخ دلار در بودجه سال ۹۲ معادل ۲۱۳۰ تومان محاسبه شده است. این در حالی است که بنا به گفته کارشناسان، انتخاب این نرخ برای دلار در بودجه می‌تواند به حذف ارز مرجع بینجامد که در نتیجه آن قیمت دلار در بازار آزاد افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد. از دیگر موضوعاتی که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان به میزان ۲۰ درصد است؛ در همین حال گفته می‌شود که هفته آینده تصمیم گیری برای رقم واقعی دستمزد سال ۹۲ انجام خواهد شد که تعیین‌کننده هزینه‌های صعودی در فعالیت‌های مولد در سال آینده و گرایش به فعالیت‌های سفته‌بازانه در بازار است. در همین حال رییس‌کل بانک مرکزی، از برنامه‌ریزی برای جلوگیری از خرید و فروش ارز در شبکه غیررسمی و تصویب آن در آینده نزدیک خبر داد و به خبرگزاری فارس گفت: دلالی از بازار ارز برچیده می‌شود. منع خرید و فروش ارز امکان معامله ارز در خارج از شبکه را ممنوع خواهد کرد. کوتاه کردن دست دلالان ارز، اصلاح قیمت‌ها را در پی خواهد داشت. به گفته بهمنی اجرای طرح منع خرید و فروش ارز موجب بهتر شدن قیمت‌ها و کاهش فشار‌های اقتصادی ناشی از نابسامانی وضع ارز خواهد شد.

بورس کالا وجه تضمین اولیه قراردادهای سکه آتی را کاهش داد

ایسنا - هیات پذیرش شرکت بورس کالای ایران با کاهش قیمت تسویه روزانه قراردادهای آتی اخیر در اطلاعیه‌ای وجه تضمین قراردادهای آتی سکه را سیصد هزار تومان کاهش داد و به هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رساند.

براساس این اطلاعیه، از روز شنبه ۱۲ اسفندماه و پس از روز معاملاتی وجه تضمین اولیه ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین می‌شود. البته در این اطلاعیه یادآوری شده است که وجه تضمین ۴۵۰ هزار تومانی از وجه تضمین اعلام شده در اطلاعیه ۵۱۱۳/ ح در تاریخ ۱۰ مهرماه ۹۱ و همچنین وجه ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان اعلام شده در تاریخ ۱۸ مهرماه ۹۱ همچنان به قوت خود باقی است؛ لذا از ۱۲ اسفندماه وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجه تضمین اضافی باقی مانده معادل هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود.