گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: امسال شش طرح زیست محیطی با سرمایه‌ای بالغ بر۷۰۰ میلیارد ریال در این شرکت افتتاح شده است. به گزارش ایرنا، «محمد مسعود سمیعی‌نژاد» روزسه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: امسال ۱۰ طرح زیست محیطی با بیش از سه هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری همسو با برنامه‌های توسعه فولاد مبارکه در نظر بود که تاکنون شش طرح آن به بهره‌برداری رسیده است. وی سهم فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور را ۵۰ درصد عنوان و اضافه کرد: تاکنون ۳۸ هزار میلیارد ریال قرارداد طرح‌های توسعه با پیمانکاران ایرانی بسته شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: براساس هدفگذاری این شرکت، باید ظرفیت ۷/۷ میلیون تن تولید شمش مذاب، تا پایان سال ۹۳ به ۸/۱۱ میلیون تن برسد.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه بیش از۱۵ هزار میلیارد ریال قرارداد طرح‌های توسعه نیز در حال مناقصه است، افزود: این مقدار سرمایه‌گذاری برای تولید ۵/۴ میلیون تن فولاد در ناحیه نورد گرم است. وی از برنامه افزایش ظرفیت تولید در سه حوزه فولاد مبارکه، فولاد سبا و فولاد هرمزگان خبر داد و گفت: تا پایان امسال طرح‌های توسعه به میزان بیش از پنج هزار میلیارد ریال افتتاح می‌شود. وی تصریح کرد: با اجرای طرح‌های توسعه این شرکت، برای ۱۵ هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از لحاظ برنامه تولید در ذوب نسبت به برنامه شرکت و سال قبل، هفت درصد افزایش تولید فولاد خام محقق شده است.

وی با بیان اینکه این شرکت در تولید ورق گرم نسبت به برنامه امسال۱۰درصد و در مقایسه با سال گذشته هفت درصد افزایش تولید داشته است، افزود: همچنین در تولید ورق سرد نسبت به برنامه چهار درصد و در مقایسه با سال گذشته هشت درصد رشد تولید حاصل شده است. وی گفت: فروش محصولات شرکت نیز نسبت به برنامه ۱۵ درصد و در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد رشد داشته‌ و امسال بیش از ۳۵ هزار قطعه و تجهیزات بومی‌‌سازی شد و در مدار تولید قرار گرفت.

سمیعی‌نژاد با بیان اینکه بیش از ۴۰ هزار قطعه مهندسی معکوس شده است، اضافه کرد: ۲/۷۱ درصد ماشین‌‌آلات و قطعات یدکی این شرکت از داخل کشور تامین می‌شود.

وی اظهار کرد: بیش از ۴۴ درصد مواد مصرفی فولاد مبارکه و ۲/۸۵ درصد از مواد اولیه از داخل کشور تامین می‌شود و نیاز فولاد مبارکه به کشورهای دیگر کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه درباره نقش قیمت فولاد در بهای خودرو گفت: فقط سه درصد قیمت خودروهای تولید کشور به قیمت ورق فولاد بستگی دارد.

وی تاکید کرد: استان اصفهان می‌تواند سیاست ساخت تولید فولاد توسط متخصصان داخلی را رهبری کند زیرا شرکت فولاد مبارکه به مدل صنعتی برای کشور تبدیل شده است.

سمیعی‌نژاد بزرگ‌ترین ضعف شرکت‌های فولادی کشور را نداشتن تفکر و سیاست در باره تامین مواد اولیه دانست و افزود: به دستور رییس جمهوری بهره برداری از معادن سنگان خراسان برای حل مشکل تامین مواد اولیه با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۴۰ درصد از حجم صادرات فولاد مبارکه کاهش پیدا کرد، گفت: این امر در راستای حمایت از تولید داخلی با ارزش افزوده بالا سیاست‌گذاری شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: ارزش بازار بورس این شرکت که در سه سال قبل ۳۵ هزار میلیارد ریال بود امسال به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد. وی با بیان اینکه فولاد مبارکه در سال گذشته از نظر ارزش شرکت‌های بورسی رتبه سوم را در کشور داشت، افزود: این شرکت با اختصاص ۵ درصد ارزش بازار بورس، امسال به رتبه نخست ارتقا یافت.