گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، کاهش التهاب در بازار ارز و روند نزولی قیمت دلار رشد قیمت محصولات فولادی را متوقف کرد. اما در مقابل به دنبال کاهش وجه تضمین خرید محصولات ذوب آهن اصفهان در بورس کالا تقاضای زیادی وارد عرضه‌های بورس کالا شد و میانگین قیمت پایه محصولات رشد کرد و معامله ۱۱۵ هزار تنی سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن نیز به یکی از جالب ترین نکات معاملات دیروز تبدیل شد. اگرچه محصولات عرضه شده کالاهای سلف سال جدید بود، اما به نظر معامله‌گران با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از سال ۹۲ و بازار مسکن مطرح شده و با در نظر گرفتن اینکه پس از انتخابات، پروژه‌های عمرانی در هر صورت پیگیری خواهد شد در نتیجه خرید در معاملات دیروز توجیه پیدا می‌کرد، ضمن اینکه معمولا بازار وقتی که تحویل جدیدی در بورس اعلام می‌شود از اولین عرضه آن استقبال می‌کند به خصوص اگر زمان آن در سال جدید باشد.

در همین حال یک نگرانی وجود دارد و آن اینکه اگر فرآیند قیمت ارز یا شرایط واردات کاهش پیدا نکند، احتمال اینکه تا ماه‌های ابتدایی سال ۹۲ تغییری در حجم عرضه رخ ندهد وجود دارد در نتیجه دیروز شاهد این بودیم که قیمت‌های بورس برخلاف بازار با رشد و رقابت خریداران مواجه شد. به گفته تجار، ریسک بازار در حدی است که مشخص نیست خرید بهتر است یا نخریدن در نتیجه بیشتر خریداران به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است موجودی خود را برای سال آینده در حدی قرار دهند که از هر دو سمت، ریسک را پوشش دهند در نتیجه از اولین عرضه‌های سال جدید استقبال کردند. در این میان به نظر برخی از تجار در صورتی که بازار از تقاضا مطمئن بود قطعا تقاضا از حجم فعلی هم بیشتر می‌شد. در همین حال برخی از تجار در هفته‌های اخیر بخش قابل توجهی از موجودی‌های خود را روانه بازار کرده‌اند در نتیجه چاره‌ای جز بالا بردن موجودی خود برای ماه‌های آینده ندارند.

در همین حال در صورتی که قیمت مسکن در ۳ ماه اول سال به خصوص در فروردین کاهش پیدا کند یا اگر عرضه در این بازار بیشتر شود، میزان ساخت و سازهای پروژه‌ای کوچک بیشتر خواهد شد در نتیجه فعلا خرید و بالا بردن موجودی به سود تجار است.

از سوی دیگر دیروز قیمت شمش وارداتی تغییر چندانی نداشت و برخی از تولیدکننده‌ها تامین شمش از بازار داخلی را هم به صورت سلف انجام داده اند و فعلا خبری از تقاضای مازاد در بازار شمش نیست. البته این موضوع به نظر نمی‌رسد چندان مساله‌ای قابل اتکا باشد؛ چرا که برخی از معامله گران همچنان معتقدند: در صورتیکه تقاضای زیادی در بازار مقاطع رخ بدهد احتمال اینکه بازار شمش و خلایی که وجود دارد خود را نشان بدهد زیاد است.

در همین حال، یکی ازمعامله‌گران در این خصوص می‌گوید: در شرایطی که بسیاری از واسطه‌ها به دلیل کمبود نقدینگی معاملات محدودی داشته اند خریداران بازار شمش در این مدت تولیدکننده‌ها بودند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وارد معامله با تولیدکننده‌های شمش می‌شدند.

البته حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار شمش داخلی تا حدودی امیدها را نسبت به توسعه طرح‌های مربوط به این بخش از صنعت فولاد زیاد می‌کند. در همین حال برخی معتقدند در روزهای آتی و به خصوص قبل از سال جدید کاهش معاملات به ثبات قیمت‌ها منجر خواهد شد و در این میان بعید است که خریداران حاضر به بالا رفتن قیمت باشند.

رشد قیمت‌ها در بازار

در همین حال روز گذشته در بورس کالا شمش فولاد خوزستان با قیمت ۱۵۸۵ تومان عرضه شد که ۳۵ هزا رتن از آن برای تحویل ۳۱ فروردین معامله شد. قیمت این کالا پس از رقابت به یک هزارو ۷۲۶ تومان رشد کرد ضمن اینکه میانگین قیمت محموله‌های معامله شده از این کالا یک هزارو ۶۸۷ تومان بود.

تیرآهن ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان با قیمت یک هزارو ۷۳۵ تومان عرضه شد که در رقابت به یک هزار و ۷۶۵ تومان رشد کرد؛ ضمن اینکه میانگین آن یک هزارو ۷۶۰ تومان بود.این کالا برای تحویل ۳۱ فروردین ۹۲ عرضه شده بود.

میلگرد ۲۵ تا ۳۲ فولاد کویر در این روز با نرخ یک هزارو ۷۹۰ تومان برای تحویل در تاریخ ۱۹ اسفند ماه عرضه شده بود.

میلگرد ۱۴ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با قیمت یک هزارو ۷۴۰ تومان برای تحویل ۹ اسفند عرضه شد که در رقابت به یک هزارو ۷۶۰ تومان رشد کرد ضمن اینکه میانگین قیمت آن یک هزارو ۷۵۸ تومان بود. سبد میلگرد این شرکت در سبدی دیگر با قیمت یک هزارو ۷۹۰ تومان برای تحویل ۱۴ اسفند عرضه شد که در رقابت به یک هزارو ۸۴۳ تومان رشد کرد ضمن اینکه میانگین آن یک هزارو ۸۲۹ تومان بود. سبد ۱۶،۲۵ و ۳۲ فولاد کویر ۳ هزار تن با قیمت یک هزارو ۷۹۰ تومان عرضه شد که با همین قیمت معامله شد ضمن اینکه زمان تحویل آن نیز ۱۹ اسفند بود.

سبد تیرآهن ۲۰ ذوب آهن اصفهان با قیمت ۲ هزارو ۳۴۰ تومان عرضه شد که با همین قیمت ۹ هزارتن آن برای تحویل ۳۱ فروردین مبادله شد. سبد میلگرد و تیرآهن ذوب آهن اصفهان با قیمت یک هزارو ۸۲۰ تومان ۱۱۵ هزار تن برای ۳۱ فروردین عرضه شد که در رقابت به یک هزارو ۸۹۴ تومان رشد کرد. میانگین قیمت آن یک هزارو ۸۲۶ تومان بود. سبد این شرکت در ترکیبی دیگر با قیمت یک هزارو ۸۳۰ تومان عرضه شد که در رقابت به یک هزارو ۸۹۴ تومان رشد کرد. میانگین قیمت آن یک هزارو ۸۳۹ تومان بود. این کالا هم برای تحویل در ۳۰ فروردین ماه عرضه شده بود.

سبد نبشی صنایع فولاد کوهپایه با قیمت ۱۸۹۰ تومان عرضه شد که خریداری برای آن وارد بازار نشد.