گروه بورس کالا - سحر نمایشی: روز چهارشنبه 9 اسفند ماه، بیش از 201 هزار تن انواع محصول صنعتی و معدنی با ارزشی بیش از 3800 میلیارد ریال در بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که در این میان در گروه آلومینیوم، شرکت ایرالکو، 2680 تن انواع شمش آلیاژ، بیلت و شمش 50 پوندی 7/99 را با ارزش بیش از 212 میلیارد ریال به فروش رساند.

بر اساس این گزارش در عرضه‌های روز گذشته آلومینیوم در بورس کالا بیلت
6061-12 ایرالکو با قیمت 8 هزارو 217 تومانی در هر کیلو معامله شد. کل تقاضا برای این محصول 450 تن بوده که تولیدکننده، پاسخگوی کل تقاضا بود. از طرف دیگر شمش آلیاژ AS9U3R ایرالکو با قیمت 7هزار و 923 تومان در هر کیلو به فروش رسید. کل تقاضا برای این محصول 450 تن بوده است. همچنین شمش 50 پوندی 99/7 ایرالکو با قیمت پایه 7 هزار و 280 تومان در هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است . کل عرضه برای این محصول 100 تن بوده در حالی که 40 تن تقاضا داشته است.
از طرفی قیمت این فلز در بازار آزاد نیز با اندکی کاهش همراه شده است. به گفته یکی از فعالان بازار دلیل اصلی افت آلومینیوم در بازار آزاد ثبات این فلز در عرضه‌های دیروز بورس کالا و رکود این هفته بازار آزاد بوده است. این فعال بازار معتقد است که بازار در رکود باقی خواهد ماند مگر آنکه اخبار جدیدی منتشر شود که آن هم از روز شنبه تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت.
وى در ادامه افزود: درحال حاضر چشم‌ها به نتایجی دوخته شده که از نشست 1+5 حاصل می‌شوند. به هر حال هر خبر اعم از مثبت یا منفی می‌تواند تاثیر بسزایی بر قیمت‌ها داشته باشد؛ چرا که نوسان‌های غیرمنطقی بازار را بسیار حساس کرده است. از سوی دیگر در بازار سایر فلزات پایه نیز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که با توجه به روند نزولی نرخ ارز، قیمت‌ها نسبت به روز گذشته با روند نزولی مواجه شدند.
به گفته فعالان آگاه تا اخبار روشنی از تصمیم‌های گرفته شده جلسات دو روز گذشته انتشار پیدا نکند نمی‌توان پیش‌بینی درستی از قیمت‌ها داشت و اگر اکنون در بازار قیمت‌ها با نوسان شدید رو به رو می‌شوند به دلیل شایعاتی است که در بازار می‌پیچد.
البته نا گفته نماند که قیمت جهانی این فلزات نیز صعود پله ای در پیش گرفته تا جایی که احتمال دارد تقویت بخش تقاضا مخصوصا در روزها و هفته‌های آینده موجب افزایش حجم تقاضا شود که این روند کاهش موجودی انبارها و نهایتا افزایش قیمت‌ها را در این بازار‌ها به دنبال دارد. این فعال بازار معتقد است حتی اگر بازار ارز هم آرام گیرد و محدودیت‌های بین المللی نیز برداشته شود ، ما باز هم با روند افزایشی فلزات در آینده‌ای نزدیک رو به رو خواهیم بود؛ چرا که با توجه به انتشار اخبار مبنی بر کاهش تولید و موجودی انبار‌ها در جهان قطعا با کاهش واردات رو به رو خواهیم بود همچنین به دلیل هزینه‌های بالای استخراج در داخل نیز با افزایش قیمت فلزات به خصوص قیمت قراضه مواجه خواهیم شد.
از سوی دیگر نیز با توجه به اجرای طرح دوم هدفمندی یارانه‌ها قرار است یارانه برخی از واحد‌های تولیدى حذف شود و این امر به طور قطع به افزایش قیمت هامنجرخواهد شد در نتیجه در آینده نزدیک شیب آرامی از روند افزایشی را تجربه خواهیم کرد که اجرای فاز دوم هدفمندی به سرعت این افزایش دامن خواهد زد.