گروه بورس کالا- کتایون دارابی: گر چه بازار محصولات پلیمری در آخرین روز مبادلاتی هفته جاری همچنان با سکوت همراه بود، اما مبادلات برخی از کالاهای شیمیایی در بورس کالا باز هم جنجال آفرین شد. به طوری که جوش شیرین و سودکاستیک به دلیل تفاوت قیمت فاحش در بازار و بورس که در ماه‌های اخیر شدت گرفته، باز هم با تقاضای بالایی از سوی معامله گران روبه‌رو شد.

این در حالی است که بازار جوش شیرین هر ساله با قرار گرفتن در فصل پاییز و زمستان با تقاضای بالا و همچنین تفاوت قیمت در بازار و بورس روبه‌رو می‌شود، به طوری که رانت خرید ۲۰ تا ۲۲ تن از این کالا رقم بزرگی می‌شود.
گرچه جوش شیرین تنها در مجتمع شیراز تولید می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان بازار معتقدند: میزان تولید این مجتمع جوابگوی نیاز داخل است و در فصل‌هایی مانند پاییز و زمستان که تقاضا اوج می‌گیرد، واردات می‌تواند نیاز مصرف کنندگان را مرتفع کرده و در نتیجه از ایجاد اختلاف قیمت در بازار و بورس جلوگیری کند.
نمازی، کارشناس بازار شیمیایی‌ها در این باره می‌گوید: هر ساله با رسیدن به فصل پاییز و زمستان بازار با تقاضای بالایی برای خرید جوش شیرین روبه رو می‌شود، اما متاسفانه این موضوع حل نمی‌شود و هر ساله واسطه‌های بی شماری از فاصله قیمت بازار و بورس استفاده کرده و رانت‌های کلانی به جیب می‌زنند.
روز گذشته نرخ جوش شیرین در بورس کالا در حالی با سقف معامله شد که با احتساب مالیات و ارزش افزوده 780 تومان در هر کیلو می‌شود، حال آنکه در بازار داخل این کالا با نرخ 1700 تا 1800 تومان در هر کیلو خریداری می‌شود. به گفته نمازی، عدم عرضه جوش شیرین در هفته‌های متوالی در بورس کالا طی ماه‌های اخیر بازار را با عطش روبه‌رو کرده است و تنها افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی و واردات می‌تواند فاصله قیمت جوش شیرین در بورس و بازار را کاهش دهد.
البته روز گذشته معاملات کربنات‌ها هم همچنان با تقاضای بالایی از سوی کارگزاران روبه‌رو شد، به طوری که کارگزاران برای خرید کربنات سدیم سبک و سنگین سقف قیمت را ثبت کردند، این کالا در بازار داخل با قیمت ۱۱۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود. حال آنکه در بورس کالا روز گذشته نرخ کربنات سدیم سبک ۴۸۵ تومان و کربنات سدیم سنگین هم ۵۲۳ تومان در هر کیلو بود.
برخی کالاها ارزان‌تر از بورس است!
البته بیشتر معامله گران انتظار ندارند تا پایان سال اتفاق خاصی در حوزه بازار پلیمرها بیفتد، اما بیشتر آنها بعید نمی‌دانند که با شروع سال جدید و با توجه به افزایش تورم سالانه و همچنین رشد ارزش افزوده قیمت‌ها در بازار پتروشیمی با افزایش روبه‌رو شود.
البته برخی از آگاهان بازار انتظار دارند با انتشار دستور وزیرصنعت، معدن و تجارت برای بازگشایی صادرات به شرط تامین بازار داخل و ورود ارز به اتاق مبادلات ارزی، بازار پتروشیمی با رشد روبه رو شود. این در حالی است که بیشتر صادرکنندگان به از دست رفتن بازارهای صادراتی و سردرگمی تولیدکنندگان در این شرایط اشاره می‌کنند. از سوی دیگر محدودیت‌های موجود در رینگ پتروشیمی هم سبب شده تا نظام عرضه و تقاضا به مرور زمان کم رنگ شود، این موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین فعالان بازار پتروشیمی ایجاد کرده است.
این در حالی است که تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی و همچنین کاهش نقدینگی سبب شده تا فروش تقلیل یابد. از سوی دیگر یکسانی قیمت اکثر محصولات پلیمری در بازار و بورس رغبت دلالان را برای ورود به مبادلات کاهش داده است.
البته برخی از معامله گران علاوه بر یکسانی نرخ‌های بورس و بازار به مبادله ارزان تر برخی از کالاها در بازار داخل نسبت به بورس اشاره می‌کنند، گفته می‌شود برخی از کالاها مانند گریدهای معمولی و مقاوم پلی استایرن و همچنین BL3 نسبت به بورس کالا 10 تا 20 تومان ارزان تر مبادله می‌شوند و همین موضوع سبب شده تا خرید از بازار داخل بیشتر مورد توجه معامله گران قرار گیرد.
احتمال رشد قیمت پی وی سی
البته در این روز در حالی قیمت پی وی سی در بازار داخل در محدوده 2 هزار و 800 تا 2 هزار و 900 تومان قرار دارد که پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش قیمت این کالا در آینده ای نزدیک دارد. به گفته ایرانی، کارشناس بازار پی وی سی با توجه به روند مثبت قیمت این کالا در بازارهای جهانی و در ماه مارس، به احتمال زیاد نرخ پی وی سی در بازار داخل تا مرز 3 هزار و 100 تومان رشد خواهد کرد.
وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر قیمت واقعی پی وی سی با محاسبه نرخ ارز مبادله ای و با توجه به نرخ این کالا در بازارهای جهانی که ۱۰۴۰ دلار در هر تن است، ۳ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو می‌شود، به این ترتیب قیمت پی وی سی در حال حاضر و در بازار داخل در کف قیمت خود قرار دارد و خرید برای معامله گران به صرفه است.
این در حالی است که قول صدور مجوز صادرات به مجتمع‌های تولیدکننده پی وی سی در هفته آینده نیز داده شده و احتمال می‌رود مجوز 50 هزارتن صادرات پی وی سی در هفته پیش رو صادر شده و در اختیار مجتمع‌های تولیدکننده قرار گیرد. از این رو بیشتر معامله گران انتظار دارند نرخ پی وی سی تا پیش از نوروز در محدوده 3 هزار و 100 تومان قرار گیرد.