گروه بورس کالا- طیبه شهبازی: این روزها نوسانات قیمت جهانی طلا بیش از هر عامل دیگری بر روند معاملات سکه و ارز در بازار نقدی و آتی سکه تعیین‌کننده است؛ به نحوی که تغییرات یک هفته اخیر در این بازارها تقریبا به تمامی متاثر از نوسانات قیمت جهانی طلا بوده است. دیروز قیمت جهانی طلا با به سر بردن بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته، بر نرخ 1407 دلار و 50 سنت ثابت ماند.

با کاهش شدید قیمتی که در بازارهای بین‌المللی طلا رخ داد، بسیاری از معامله‌گران اقدام به خرید شمش و سکه طلا کرده‌اند، این در حالی است که برخی سرمایه‌گذاران بازار این روش را در چنین شرایطی صحیح نمی‌دانند و معتقدند که احتمال سقوط بیشتر طلا و رسیدن هر اونس به ۱۲۰۰ دلار بعید به نظر نمی‌رسد.
بازارهای داخلی اما در این شرایط در رکود به سر می‌برند؛ چراکه بسیاری از معامله‌گرانی که چندی پیش سکه را با قیمت‌های بالایی خریداری کرده‌اند، در شرایط فعلی و با افت قیمت‌ها، حاضر به فروش نیستند. با این حال کاهش قیمت‌ها در بازار نقدی و آتی سکه در روزهای گذشته همچنان ادامه داشت اما دیروز در بازار نقدی شاهد تغییرات چندانی در قیمت‌ها نبودیم؛ چراکه در حال حاضر با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی، عوامل موثر بر قیمت سکه در بازارهای داخلی، کمترین نوسان را دارند. از سوی دیگر بنا به گفته کارشناسان بازار، قیمت سکه و ارزش آن در بازار تهران بسیار متفاوت است، در مورد دلیل این مساله احمد وفادار رییس اتحادیه طلای تهران، معتقد است که قیمت، در بازار ایران نامشخص است و نمی‌توان آینده‌ای را برای آن متصور بود؛ از این رو ارزش سکه و قیمت معامله شده در بازار داخلی متفاوت است.
وفادار همچنین از ادامه روند کاهشی قیمت‌ها خبر داد. با وجود مقاومت سکه برای کاهش قیمت در هفته گذشته، بهای سکه از اول هفته جاری به رغم رشد اونس طلا، کاهش یافت و در ساعاتی از روز گذشته به زیر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید که پایین‌تر از سکه آتی بود، اما مجددا برگشت. البته با این وجود حباب قیمتی بازار همچنان تخلیه نشده است. در حال حاضر با توجه به قیمت اونس جهانی و دلار، قیمت سکه بدون ارزش افزوده می‌باید یک میلیون و۱۶۰ هزار تومان و با احتساب ارزش افزوده، یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان باشد اما در مقایسه با قیمت فعلی بازار، همچنان وجود این حباب کاملا مشهود است. در چنین شرایطی فعالان بازار چتر رکود نسبی را همچنان بر بازار سکه گسترده می‌دانند.
قیمت دلار نیز در بازار آزاد روز گذشته نسبت به پایین ترین قیمت روز شنبه، کمی افزایش داشت و به 3510 تومان رسید. دلار درطول یک هفته گذشته بر خلاف اونس جهانی، باثبات‌ترین روزهای خود را سپری کرد. همچنین روز گذشته بنا بر اعلام کمیسیون تلفیق مجلس، نرخ دلار در بودجه 92، 2450 تومان تصویب شد که اعلام این نرخ برای دلار می‌تواند اثرات افزایش قیمت در بازار آزاد و همچنین بر سکه آتی داشته باشد که البته روز گذشته این تاثیر تا حدودی قابل رویت بود.
بازار معاملات آتی سکه روز گذشته نسبت به آخرین قیمت روز شنبه، با کاهش نزدیک به یک درصد در هر سه سررسید کار خود را آغاز کرد که البته در میانه روز کمی تقویت شد و در پایان معاملات، هر سه سررسید حتی با افزایش قیمت مواجه شدند که البته این افزایش چندان محسوس نبود. در این روز در بازار قراردادهای آتی، سکه سررسید اردیبهشت با مثبت ۱۵/۰ درصد، سررسید خرداد با مثبت ۲/۰ درصد و سررسید تیرماه با افزایش ۰۹/۰ درصدی به ترتیب در محدوده قیمت یک میلیون و۳۲۰ هزار تا یک میلیون و ۳۱۸هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و ۳۵۲ هزار تا یک میلیون و ۳۴۹ هزار تومان و سکه سررسید تیرماه در محدوده یک میلیون و۳۸۶ هزار تا یک میلیون و ۳۸۴ هزار تومان معامله شد. در این بازار همچنین روز گذشته تعداد قراردادهای خرید و فروش تقریبا به یک میزان بود. به گفته کارگزاران بازار آتی سکه، مهم‌ترین دلیل پایین آمدن حجم معاملات و کم شدن نوسانات در بازار آتی، وجود حباب سکه است؛ بنابراین به نظر می‌رسد در شرایط حاضر، بهتر است معامله‌گران دست نگه داشته و منتظر ترکیدن حباب سکه باشند.