گروه بورس کالا - سحر نمایشی: مس و آلومینیوم در نخستین ماه از سال‌جاری نسبت به آخرین معاملات در سال گذشته با روند نزولی در قیمت کار خود را آغاز کرد. البته ناگفته نماند این دو فلز از 18 فروردین ماه وارد رینگ صادراتی بورس کالا شدند و تا قبل از آن، عرضه دیگری برای آنها ثبت نشده است.

به این ترتیب مبادلات این دو فلز در بورس کالا در اولین عرضه در فروردین ماه با نزول قیمت رو‌به‌رو شد که به گفته فعالان بازار این سرازیری قیمت نسبت به آخرین معامله در سال گذشته به دلیل ثبات نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار آزاد بوده است. از طرفی در اواسط این هفته معاملاتی با کاهش التهاب بازار و کاهش تقاضای ارز و همچنین افت قیمت جهانی طلا، قیمت ارز حدود ۷۰ تومان کاهش را شاهد بود که این روند مسبب کاهش قیمت فلزات پایه شده بود.
البته این در حالی است که فلزات پایه در بورس لندن با روند صعودی قیمت به معاملات خود ادامه می‌داد، اما نسبت به یک ماه اخیر کاهش اندکی را تجربه کرده است.
از سوی دیگر خرید و فروش‌ها نیز در بازار آزاد بعد از تعطیلات نوروز رونق بیشتری گرفته بود، چرا که با توجه به رکود آخر سال و انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در سال ۹۲ معامله‌گران ترجیح می‌دادند در سال جدید خریدهایشان را انجام دهند، اما با اینکه قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشت، خرید و فروش‌ها به خوبی انجام گرفت و روند بازار به حالت عادی بازگشته بود.
در هفته دوم نیز که آخرین هفته از فروردین ماه محسوب می‌شد قیمت فلزات پایه با کاهش رو‌به‌رو شد، چرا که نرخ این فلزات در بورس لندن نیز با افت قیمت‌ها همراه شده بود، البته روند نزولی فلزات پایه در این روز تنها به دلیل کاهش آنها در بورس لندن نبود، بلکه کاهش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش اونس جهانی به کلی بازار فلزات را تحت‌تاثیر قرار داده بود.
این روند نزولی تا روز سه شنبه ادامه داشت تا اینکه از روز چهارشنبه بازار فلزات داخلی در برابر نزول قیمت‌ها مقاومت کرد و با ثبات همراه شد، البته این در حالی است که آلومینیوم در بورس کالا رشد ۱۰ درصدی را نسبت به قیمت پایه تجربه کرد، اما مس نیز با وجود کاهش نرخ LME باز هم ۱۰ درصد رشد را نسبت به قیمت پایه تجربه کرد.
روند فلزات پایه در بازار آزاد
روند معاملات فلزات پایه در بازار آزاد طی یک ماه گذشته با نوسان همراه شد، به طوری که در اولین روز از معاملات یعنی ۱۷ فروردین ماه که اولین روز کاری بازار از سال جدید نیز به حساب می‌آمد، معاملات مثبت آغاز شد که کارشناسان اقتصادی دلیل آن را بی‌نتیجه بودن مذاکرات بین ایران و گروه ۵+۱ دانستند که این خبر بر رشد نرخ ارز نیز تاثیر بسزایی گذاشت، اما در روزهای بعد به دلیل بی تغییر ماندن نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار آزاد، قیمت‌ها با ثبات رو‌به‌رو شدند و این روند تا پایان هفته یعنی ۲۲ فروردین ماه ادامه یافت. در اولین روز از هفته آخر این ماه نیز نرخ فلزات پایه نسبت به آخرین مبادلات در هفته گذشته به دلیل افزایش اندک نرخ ارز و تاثیر مثبت میانگین نرخ LME در هفته قبل با روند صعودی کار خود را آغاز کردند، اما از روز دوشنبه یعنی ۲۶ فروردین ماه این روند جای خود را به نزول قیمت‌ها داد؛ چرا که نرخ این فلزات در بورس لندن نیز در اولین روز معاملاتی با کاهش رو‌به‌رو شده بود، البته روند نزولی فلزات پایه در این روز تنها به دلیل کاهش آنها در بورس لندن نبود، بلکه کاهش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش اونس جهانی به کلی بازار فلزات را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به این ترتیب انتظار می‌رود که با توجه به پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی این هفته آخرین هفته از نزول قیمت‌ها باشد؛ چرا که بازار به شدت در مقابل کاهش بیشتر نرخ فعلی فلزات مقاومت نشان می‌دهد. همچنین بر اساس این پیش بینی‌ها انتظار می‌رود که هفته آینده به دلیل کاهش قیمت‌ها با افزایش تقاضا در بازار داخل مواجه شویم.
روند معاملات مس در بورس کالا
به این ترتیب روز یکشنبه ۱۸ فروردین ماه، در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در گروه محصولات فلزات غیرآهنی، شرکت صنایع ملی مس ایران یک هزار تن مس مفتول و ۲۲۰۰ تن مس کاتد را به ترتیب با قیمت‌های ۲۲۳ هزار و ۷۵ و ۲۱۶ هزار و ۷۰۸ ریال معامله کرد. همچنین، شرکت تولیدی دنیای مس کاشان ۲۷۰ تن مس مفتول را به قیمت پایه ۲۲۳ هزار و ۶۲۵ ریال به فروش رساند. از طرفی در عرضه‌های دوم این فلز نیز مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت پایه ۲۰ هزار تومان برای هر کیلو عرضه شد که با ایجاد رقابت ۱۰ درصدی با قیمت ۲۲ هزارو ۷۷ تومان مورد معامله قرار گرفت. کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۲۰۰ تن بود، در حالی که تقاضا برای آن ۶ هزار و ۸۶۰ تن ثبت شد.
همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با نرخ پایه 20 هزارو 65 تومان روی تابلوی عرضه ظاهر شد که با بالا رفتن تقاضا و ایجاد رقابت 10 درصدی با قیمت 22 هزار و 716 تومان در هر کیلو به فروش رسیده بود. کل عرضه برای این محصول یک هزار تن بوده، اما با تقاضای 3 هزار و 620 تنی مواجه بوده است. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 20 هزار و 70 تومان در هر کیلو عرضه شده بود که با ایجاد رقابت 10 درصدی میان خریداران با افزایش نرخ نسبت به قیمت پایه رو‌به‌رو شده بود و با قیمت 22 هزار و 771 تومان در رینگ فلزات معامله شد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بوده، اما تقاضا‌کنندگان خواستار یک هزار و 465 تن در این رینگ معاملاتی بوده‌اند.
روند معاملات آلومینیوم در بورس کالا
عرضه‌های روز 21 فروردین ماه، یعنی اولین عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالای ایران با افزایش نرخ همراه شد، به طوری که بر اساس این گزارش در عرضه‌های روز چهارشنبه آلومینیوم در بورس کالا شمش هزار پوندی 7/99 درصدی ایرالکو نیز با قیمت پایه 6 هزار و 7 تومان در هر کیلو عرضه شد که با 10 درصد دامنه رقابت با قیمت 6 هزار و607 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله رشد 10 درصدی داشت. کل تقاضا برای این محصول 9 هزار و 980 تن بود؛ در حالی که تنها دو هزار تن به تقاضاکنندگان عرضه شد. از طرفی همین کالا تولید شرکت هرمزال نیز با همین قیمت پایه در بورس عرضه شد که با ایجاد رقابت 10 درصدی با قیمت 6 هزار و 607 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله 10 درصد رشد نرخ را تجربه کرد.
البته این در حالی است که به گفته فعالان بازار، قیمت این فلز در بازار آزاد نیز نسبت به روز سه شنبه برای شمش خالص با افت ۲۰ تومانی و برای بیلت با افت ۳۰ تومانی در هر کیلو همراه بوده است.
البته این در حالی است که به گفته فعالان بازار دلیل این افت در بازار آزاد افزایش حجم عرضه‌ها و کاهش تقاضا بوده است. از طرفی نیز نرخ این فلز در بورس لندن برخلاف بورس کالا با کاهش رو‌به‌رو شده بود.
از طرفی در عرضه‌های ۲۸ فروردین ماه آلومینیوم در بورس کالا، شمش هزار پوندی ۷/۹۹ درصدی هرمزال با قیمت پایه ۶ هزار و ۳۰ تومان در هر کیلو عرضه شد که با ۱۰ درصد دامنه رقابت با قیمت ۶ هزار و۶۳۳ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله افزایش ۲۵ تومانی داشت.
کل تقاضا برای این محصول 8 هزارو 900 تن بود در حالی که تنها 500 تن به تقاضاکنندگان عرضه شده است. از طرفی شمش هزار پوندی 99/7 درصدی المهدی نیز با همین قیمت پایه در بورس عرضه شد که با ایجاد رقابت 10 درصدی با قیمت 6 هزار و 633 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله 10 درصد رشد نرخ را تجربه کرده بود. از طرفی نیز شمش خالص این فلز در روز چهارشنبه در بازار آزاد با نرخ 7 هزار و 350 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به روز سه شنبه افزایش 50 تومانی داشت. همچنین بیلت آلومینیوم نیز با قیمت 7 هزار و 900 تومان در هر کیلو معامله شد.