گروه بورس کالا- به نظر می‌رسد برخلاف گفته‌ها و شنیده‌ها اخبار منتشر شده از نتایج تایید و رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آنقدر هم در بازار فلزات پایه داخلی بر خلاف دیگر بازارهای کالایی تاثیری نداشته است، چرا که بازار روز گذشته حتی در مورد برخی فلزات با روند کاهشی رو‌به‌رو شدند.

همچنین به گفته فعالان بازار رشد اندک برخی فلزات در این روز به دلیل افزایش نرخ فلزات در بورس لندن بوده است. اما این در حالی است که به عقیده فعالان آگاه جو روانی به وجود آمده در بازار فلزات نه تنها سبب خارج شدن رکود از مبادلات شد، بلکه موجب شد در این روز بازار به صف خرید تبدیل شود. به این ترتیب با وجود نوسان قیمت وضعیت خرید و فروش‌ها بهبود یافت؛ چرا که به گفته فعالان بازار با توجه به شرایط فعلی معامله‌گران ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها را دارند.
مس و آلومینیوم همچنان مقاومت می‌کنند
از سوی دیگر نیز با توجه به روند نزولی که مس و آلومینیوم جهانی در پیش گرفته است، انتظار می‌رفت این فلزات در بازار داخل نیز با کاهش رو‌به‌رو شوند اما افزایش تقاضا روز گذشته سبب رشد قیمت این فلزات در بازار آزاد شد. البته انتظار می‌رود که در هفته آینده این فلزات با روند مثبتی رو‌به‌رو شوند؛ چرا که به گفته فعالان اقتصادی وضعیت این فلزات در هفته آینده بهبود خواهد یافت.
قلع افزایش یافت
بازار بی کنترل قلع که بعد از مدت‌ها منتظر فرصت مناسبی بود که افت حاصل از رکود خود را جبران کند، اخبار روز گذشته بهترین بهانه بود تا با رشد قیمت مواجه شود البته این طور شد و قلع نسبت به روز گذشته افزایش ۴۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. اما این در حالی است که همچنان بازار این فلز بی‌رونق است و به گفته فعالان بازار این افزایش به دلیل جو روانی بازار بوده است و به زودی به روال سابق خود ادامه می‌دهد.
نیکل کاهشی شد
افت ۱۰۰۰ تومانی نیکل در هر کیلو نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد که انتشار اخبار روز گذشته بر روند قیمتی آن تاثیری نداشته است. اما با این وجود این فلز در بازار آزاد با تقاضا رو‌به‌رو شد، اما از آنجا که قیمت جهانی این فلز به شدت کاهش یافته است حتی افزایش تقاضا هم نتوانست به افزایش قیمت این فلز در این روز کمک کند. البته فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی به دنبال آن هستند که قیمت این فلز را در محدوده قیمتی مشخص نگه دارند، اما این عوامل داخلی است که سبب افت و خیزهای غیر منطقی این فلز می‌شود.
افزایش 100 تومانی فلز روی
روی تنها فلزی است که در میان فلزات پایه در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ می‌کند و تنها اثر قیمتی که نوسانات می‌توانند روی این فلز بگذارند حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان است. به این ترتیب جریانات و اخبار روز گذشته تاثیر زیادی بر قیمت این فلز نداشت و تنها روی به دلیل افزایش قیمت جهانی رشد ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد و به محدوده قیمتی ۷ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو رسید. به گفته فعالان بازار قیمت روی تا انتهای هفته با همین روند ادامه خواهد یافت.