دنیای اقتصاد: هفته گذشته افزایش بهای زغال‌سنگ باز هم ادامه داشت؛ هرچند که در روزهای اخیر، رفت و برگشت قیمتی را شاهد هستیم اما روند صعودی این کالا برای انواع کک شو و حرارتی باز هم ادامه دارد. هم‌اکنون نگرانی از ادامه رشد قیمت زغال‌سنگ به یکی از مهم‌ترین سیگنال‌های خطر در بازار فولاد تبدیل شده هرچند که حفظ سطوح قیمتی نیز، موفقیتی بسیار بزرگ برای بازار زغال‌سنگ به شمار می‌آید.

رشدهای زغال‌سنگ هنوز هم در بازارهای جهانی ادامه داشته تا جایی که تنها در یک‌سال اخیر شاهد رشد ۷۷ درصدی بهای این حامل انرژی در بازارهای جهانی هستیم. این در حالی است که بهای زغال‌سنگ حرارتی و همچنین زغال کک شو توأمان در حال افزایش بوده و با توجه به تفاوت‌های عمیق در بخش تقاضا، ولی بخش عرضه تغییر چندانی با گذشته نداشته است. به عبارت ساده‌تر وضعیت استخراج زغال‌سنگ در اقصی نقاط جهان شرایط وخیمی داشته ولی در چین این وضعیت سخت‌تر بوده که دلیل اصلی رشد قیمت‌ها را در بازارهای جهانی محقق ساخته است. کاهش حجم تولید به دلیل مسائل زیست محیطی، وقوع سیل در استان شانشی در شمال چین ( که ۳۵ درصد از تولید زغال‌سنگ کک شو این کشور را برعهده دارد)، بهبود محدود رشد تولید فولاد خام در کنار رشد شدیدتر تقاضا با آغاز روزهای سرد سال، کاهش حجم واردات زغال‌سنگ به این کشور و نهایتا نگرانی از افزایش بیشتر قیمت‌های جهانی را می‌توان از ویژگی‌های اصلی این بازار در روزهای اخیر دانست.

شاید کمتر تحلیلگری گمان می‌کرد که بهای زغال‌سنگ خام به یکباره از رقمی نزدیک به ۵۰ دلار تا نزدیکی ۹۳ دلار در هر تن در فاصله نزدیک به ۵ ماه افزایش پیدا کند؛ هرچند که شواهد بزرگی از رشد نرخ در بازارهای آتی ملاحظه شده بود. در هر حال رشد قیمت زغال‌سنگ همچون سایر بازارهای کالایی با تقابل آزادانه عرضه و تقاضا آغاز شد ولی در بازار آتی با قدرت گرفتن معاملات و تزریق پول، شتابی محسوس را تجربه کرد. حال با توجه به این موارد بسیاری از تصمیم‌سازان اقتصادی و حتی دولت چین به فکر افزایش حجم عرضه زغال‌سنگ افتاده ولی حیف که این تصمیم بسیار دیر اتخاذ شده است. در گزارش پیشین به این نکته اشاره کرده بودیم که رشد حجم عرضه زغال‌سنگ به دلیل مسائل فنی و پیچیده، به سادگی سایر معادن نیست و دقیقا همین رخداد محقق شد زیرا در فاصله دو هفته اخیر، بهای زغال‌سنگ خام از ۸۰ دلار تا نزدیکی ۹۳ دلار در هر تن رشد داشته است. آمارها نشان می‌دهد در یک‌ماه اخیر بهای زغال‌سنگ ۸ درصد افزایش داشته که رقمی قابل توجه است.

آمارها نشان می‌دهد رشد واردات چین در ماه سپتامبر به نسبت ماه آگوست ۱۴ درصد کاهش یافته ولی قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است. به گزارش بلومبرگ در سال جاری قیمت زغال‌سنگ کک شو (شسته شده) به بیش از ۲۴۰ دلار در هر تن رسیده که نشان می‌دهد بهای این کالا در سال جاری بیش از ۳ برابر شده است. هرچند امکان رشد بیشتر قیمت‌ها وجود دارد ولی حفظ سطوح قیمتی نیز خود موفقیتی بزرگ برای بازار زغال‌سنگ محسوب شده، در عین حال تهدیدی جدی برای بازار فولاد نیز به شمار می‌آید. هم اکنون قیمت تمام شده فولاد در اقصی نقاط جهان رشد محسوسی داشته ولی هنوز در بازار فولاد، تاثیر خاصی را شاهد نبوده‌ایم.

رویای زغال‌سنگ و کابوس فولاد