تلاش تولیدکنندگان مقاطع برای بهبود بازار در هفته گذشته همچنان ادامه داشت ولی رکود بازار آنقدر قوی است که این تصمیم‌گیری‌ها را بی‌تاثیر می‌کند. تولیدکنندگان کوچک که از هیچ منبعی حمایت نمی‌شوند و برای بقای خودشان تلاش می‌کنند هفته گذشته پا را از دایره توافق بیرون گذاشتند و شروع به تخفیف دادن کردند؛ ضمن آنکه تعداد زیادی از تولیدکنندگان خصوصی از روز اول در این نشست‌ها شرکت نکرده‌اند. تولیدکننده‌های بزرگ به دنبال سیاست نقد فروشی و رسوخ به تمام بخش‌های تقاضا هستند. کارخانه‌های کوچک احساس می‌کنند با انجام این برنامه فرصت‌های فروش را به کارخانه‌های مادر واگذار می‌کنند؛ به همین دلیل کمتر کارشناسی در بازار فولاد امیدوار به رسیدن به یک نتیجه است. در نهایت تولیدکننده‌های خصوصی و کوچک برنده رقابت خواهند بود و بزرگ‌ها با توجه به طولانی بودن فرآیند تصمیم‌گیری و هزینه تولید بالا در رقابت عقب می‌مانند. تنها راه چاره برای تولیدکنندگان بزرگ، صادرات است و برای صادرات تنها راه «واقعی کردن نرخ ارز» و صادراتی کردن سیاست‌های تولیدی تجاری است که آن هم بحث خود را دارد.

بیلت در بازار ایران

قیمت بیلت در بازار ایران هفته گذشته ثابت بود. محصول فولاد خوزستان در بازار پیشنهاد نمی‌شد؛ اما محصول ارفع از چند کانال در ۱۲۹۵ تومان تمام شده پیشنهاد می‌شد. سایز ۱۵۰ میلی‌متر کارخانه‌های خصوصی بستگی به طول و محل تحویل از ۱۲۸۰ تا ۱۳۴۰ تومان عرضه می‌شد؛ ولی تقاضا بسیار محدود بود. در هفته‌های آینده شاهد محدودیت‌های بیشتر در عرضه شمش خواهیم بود. این امر دو علت دارد:

۱- زمینه خارجی: به علت رونق در بازار خاوردور و آشنا شدن خریداران خارجی تقاضای خرید شمش از ایران توسط خارجی‌ها افزایش یافته است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان اصلی به‌خصوص فولاد خوزستان تولید خود را بیشتر به صادرات اختصاص می‌دهند. هفته گذشته زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت شمش در بورس کالا شنیده شد؛ اما زنجیره قیمتی بین سنگ‌آهن تا شمش آن‌چنان به‌هم پیوسته تعریف شده که تغییر در یک عنصر باعث تغییر در دیگر کالاها و به‌هم‌ریختن تعادل قیمت و بازار خواهد شد به همین علت قیمت همچنان ثابت ماند.

۲- زمینه داخلی: افزایش قیمت شمش باعث افزایش قیمت میلگرد برای کارخانه‌های کوچک خواهد شد و همین امر باعث کاهش فروش و در نهایت تولید در این کارخانه‌ها می‌شود، بنابراین امکان افزایش قیمت نیست. در هفته آینده به علت رکود و تعطیلی، انتظاری از بازار نمی‌رود و همین شرایط دنبال خواهد شد. فقط شاهد افزایش صادرات شمش خواهیم بود.