کرباسیان تجمیع واحدهای کوچک سنگ‌آهن و حمایت از آنها را مهم و ضروری خواند و اظهار کرد: در شرایطی که قیمت سنگ‌آهن و فولاد به‌طور جدی افت کرده و مشکل رکود وجود دارد، دریافت ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان حق انتفاع و حقوق دولتی، در شرایط کنونی کارشناسی نیست.

به گزارش «ایسنا»، مهدی کرباسیان با بیان اینکه مصرف فولاد یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورها به شمار می‌رود، گفت: سرانه مصرف فولاد در ایران اکنون بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلوگرم است که عدد مناسبی نیست و یکی از دلایل آن رکود و نبود ساخت و ساز است؛ از این رو باید به این حوزه بیشتر توجه شود به‌طوری که طبق طرح جامع فولاد، سرانه مصرف این فلز به ۳۵۰ کیلوگرم افزایش یابد. وی ادامه داد: توجه به صنعت فولاد نیازمند توجه به سنگ‌آهن است، زیرا که سنگ‌آهن یکی از ذخایر غنی معدنی ایران است. البته در این زمینه بخش خصوصی محور اصلی است. رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: حصول به چند راهکار مشخص در پایان برگزاری این همایش مورد انتظار است تا بتوانیم براساس راهکارهای ارائه شده در سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم و در دولت، مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... بر آنها تمرکز کنیم. کرباسیان گفت: در شرایطی که قیمت سنگ‌آهن و فولاد به‌طور جدی افت کرده و مشکل رکود وجود دارد، دریافت ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان حق انتفاع و حقوق دولتی، در شرایط کنونی کارشناسی نیست. وی افزود: این امر سبب شده که در شرایط فعلی فشار به واحدها و معادن دوچندان شود. کرباسیان مساله اساسی را قیمت تمام شده دانست و ادامه داد: کشور ما به سمت تعادل اقتصادی با منطقه و جهان پیش می‌رود و تک نرخی شدن ارز در راستای همین اندیشه است. وی «قیمت تمام‌شده» را از مباحث اساسی صنعت فولاد و رقابت دانست و افزود: یکی از بحث‌های اساسی، نرخ حمل‌ونقل‌ است که سبب آسیب زدن به واحدهای کوچک سنگ‌آهن می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قیمت سنگ‌آهن در اکثر معادن کشور قابل رقابت است اما به دلایل دیگری همچون کمبود خطوط آهن یا بندر، دچار مشکلاتی می‌شویم. کرباسیان تجمیع واحدهای کوچک سنگ‌آهن و حمایت از آنها را مهم و ضروری خواند و گفت: شما پیشنهاد بدهید که مثلا دولت، ایمیدرو یا صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی چگونه می‌تواند از کنسرسیوم حمایت کند و چه کمکی می‌تواند داشته باشد.

همگرایی سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها

رئیس هیات عامل ایمیدرو بر لزوم نزدیک‌تر شدن و همگرایی سنگ‌آهنی‌ها و فولادی‌ها تاکید کرد و افزود: در گذشته سیاست‌گذاری‌های سنگ‌آهن، فولاد و زغال‌سنگ متمرکز بود و در یکجا تعیین می‌شد اما اکنون جدا شده است. کرباسیان با اشاره به برگزاری سه دوره همایش بین‌المللی سنگ‌آهن و در پیش بودن همایش چهارم تصریح کرد: ایمیدرو از این نوع همایش‌ها که ریشه علمی داشته باشد، استقبال می‌کند.