قیمت بیلت در هفته گذشته رو به بالا بود و در طول هفته حدودا ۱۵تومان در هر کیلو افزایش یافت. سایز ۱۵۰ میلی‌متر فولاد خوزستان ۱۳۱۵ تومان پیشنهاد می‌شد و سایز ۱۲۰ میلی‌متر از ۱۲۷۰ تومان تا ۱۳۱۰ تومان اعلام شد. محدودیت‌های تقاضای مقاطع باعث شده تا مصرف بیلت هم کاهش یابد و به همین دلیل جمع‌آوری و عرضه قراضه هم کاهش یافته؛ در نتیجه قیمت قراضه بالا رفته است. به‌رغم آنکه قیمت بیلت بالا رفته، اما تقاضای آن بسیار محدود است، چرا‌که تقاضای مقاطع بسیار پایین است.

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، هفته گذشته با توجه به رکود بازار فولاد و افت قیمت بیلت در بازار چین قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد استرالیا یک دلار افت داشت و ۵۸ دلار و ۵۰ سنت در هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شد. تحلیلگران نگران آینده قیمت سنگ‌آهن هستند و برای سه ماه پایانی سال متوسط قیمت را ۴۹دلار برآورد کرده‌اند.

افت قیمت فولاد و همچنین نشست آتی گروه ۲۰ در چین بازار را به سکوت و انتظار می‌برد و هر بهبود قیمت چشمگیری بعید به نظر می‌رسد. در نتیجه فعلا باید منتظر تداوم روند نزولی در بازار این ماده اولیه بود. سنگ‌آهن امسال تا ۴۰ درصد رشد داشته و جزو یکی از کالاهایی است که عملکرد خوبی داشته است. با این حال انتظار می‌رود سه ماه پایانی سال تقاضای فولاد کاهش بیشتری داشته باشد، چون وضعیت اقتصادی چین مساعد نیست و اثر چندانی از کاهش تولید چشمگیر فولاد دیده نمی‌شود.

مقاطع در بازار ایران

بر‌اساس این گزارش، قیمت مقاطع در هفته گذشته صعودی بود، به‌طوری‌که میانگین قیمت میلگرد ۱۴ تا ۲۵ میلی‌متر در اصفهان روز شنبه ۱۵۳۰ تومان بود که در پایان هفته به ۱۵۵۰ تومان رسید. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ که روز شنبه در اصفهان هر کیلو ۱۵۳۸ تومان بود آخر هفته به ۱۵۶۵ تومان افزایش یافت. در اواخر هفته گفته شد که بخشی از موجودی‌های انباشته شده گروه ملی فولاد در هفته آینده با قیمت‌های پایین به بازار عرضه خواهد شد. گفته می‌شود که خریدارها برای سبد ۱۴ تا ۲۵ قیمت ۱۴۵۰۰ریال را پیش بینی کرده‌اند به‌رغم آنکه کارخانجات نورد در هفته گذشته سعی داشتند قیمت را بالا ببرند و فروش را به‌صورت نقدی انجام دهند اما موفق نشده‌اند و در نتیجه از روز چهارشنبه به بعد بازار شاهد رکود و بازگشت قیمت است. در هفته گذشته مجلس قبل از تعطیل شدن مصوبه مربوط به پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شرکت‌های ساختمانی را تصویب کرد که شورای نگهبان هم آن را تایید کرد. با پرداخت این پول از یک طرف قیمت ارز ممکن است افزایش یابد که البته دولتمردان ما آن را تایید نمی‌کنند و فقط جابه‌جایی در حساب‌ها را عنوان می‌کنند، اما مهم‌تر از آن پرداخت بدهی دولت به شرکت‌های ساختمانی است که دست این شرکت‌ها را باز می‌کند تا بدهی‌های خود را بپردازند. اگر تزریق این پول با افزایش نرخ ارز همراه باشد کمک بسیار بزرگی به صادرات فولاد می‌کند؛ چرا که قیمت فروش می‌تواند تا ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ‌های فروش فعلی به بازارهای جهانی باشد. از آنجا که فعلا صادرات چین به منطقه به‌خصوص در زمینه بیلت با محدودیت روبه‌رو است، این فرصت خوبی است برای توسعه صادرات ما. به گزارش «ایفنا» در طول ۵ ماه اول امسال بیش از ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تن فولاد از ایران صادر شده است که البته ۷ میلیون و ۳۰۵ هزار تن آن سنگ‌آهن بوده است. در واقع از اول سال تا ۹ شهریور ۲ میلیون و ۲۶۰ هزار تن آهن به‌صورت شمش یا محصول از کشور صادر شده است. اگر این روند ادامه یابد ایران از یک واردکننده صرف در طول دو سال تبدیل به یک صادرکننده شده است. در عین حال از آنجا که ما با مازاد تولید و عرضه فولاد در بازار داخلی روبه‌رو هستیم، این وظیفه دولت است تا تمهیداتی را جست‌وجو کند تا صادرات را افزایش دهد در غیر این صورت صنعت فولاد در زیر تولیدات خود در بازار داخلی دفن خواهد شد.

ورق در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر در هفته گذشته همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و از ۱۸۳۰ تومان در اول هفته به ۱۸۸۰ تومان در پایان هفته رسید. محدودیت عرضه این کالا عامل اصلی افزایش قیمت است؛ ضمن آنکه بالا رفتن نرخ ارز هم دلیل دیگری برای این افزایش قیمت محسوب می‌شود. ورق‌های ضخامت ۵/ ۲تا ۵ میلی‌متر تغییر قیمتی نداشتند، اما ضخامت‌های ۶ و ۱۲ و ۱۵میلی‌متر در بازار کمتر عرضه شدند. محصولات اکسین به علت عدم عرضه از طرف کارخانه همچنان نایاب است و اکثر دست‌اندرکاران از این شرکت گلایه دارند. انتظار می‌رود در هفته‌های آینده بخشی از سفارش‌های داده شده به اکسین به بازار عرضه شود، اما با توجه به رکود فعلی محققا قیمت این کالاها به شدت پایین خواهد آمد.ورق سرد اما با محدودیت عرضه روبه‌رو‌ بود و تا ۵۰ تومان در هر کیلو افزایش قیمت نشان داد واردات تیرماه این کالا ۲۷ هزار تن، مرداد ماه ۱۸ هزار تن و ۱۰ روزه اول شهریور ۷۵۰۰ تن بوده است. با توجه به روند فعلی و افزایش نرخ ارز بعید است قیمت این کالا پایین بیاید؛ مگر آنکه کالاهای موجود شده در بندر اکتااو به سمت ایران بارگیری شود.ورق گالوانیزه همچنان با محدودیت عرضه روبه‌رو است و به همین دلیل هم قیمت‌هایش برای بعضی از آیتم‌ها تا ۳۰ تومان در هر کیلو بالا رفت. مصرف این کالا بسیار پایین است و به‌رغم کمبود شدید عرضه زمینه برای افزایش قیمت فراهم نیست.