سارا جنگروی: گمانه‌زنی‌ها و جو نزولی قیمتی حاکم بر بازار طلای جهانی و همین‌طور تداوم شرایط انتظاری برای سخنرانی روز جمعه جانت یلن از عواملی بود که طی هفته گذشته بر قیمت بازار آتی سکه تاثیر گذاشت و این بازار را به سمت کاهش در قیمت‌ها و همین‌طور حجم معاملات سوق داد. با این حال روز گذشته روند نزولی قیمت طلای جهانی پایدار نماند و با افزایش هرچند اندک ۵ دلاری تا لحظه نگارش این گزارش نشان داد کاهش ارزش دلار جهانی هنوز می‌تواند به‌عنوان عاملی باشد تا قیمت جهانی طلا افزایش نسبی را از سر بگذراند.

بازار آتی سکه در هفته گذشته با کاهش ۱۸‌هزار تومانی قیمت در سررسید اردیبهشت و کاهش ۲۱ هزار و ۲۱۵ واحدی در حجم معاملات همراه بود که به وضوح دست به عصا بودن معامله‌گران در این بازار را نشان داد. بازار جهانی طلا نیز با کاهش ۲۸ دلاری طی هفته گذشته نشان داد به شدت در فضای گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌های قبل از سخنرانی جانت یلن در نشست جکسون هول به سر می‌برد، چنانچه فضای به‌وجود آمده قبل از این نشست، افزایش نرخ بهره را در بازار تداعی کرده است، از این‌رو برآیند این موضوع موجب خارج شدن اونس از کانال ۱۳۵۰ دلاری و ورود به کانال ۱۳۲۰ دلاری شد.

در واقع اونس از ابتدای هفته گذشته و تحت‌تاثیر دو هفته گذشته که روندی منفی را به ثبت رسانده بود، با تحرکات منفی و بی‌میلی بازار را شروع کرد، به‌طوری که این بی‌رمقی به ابتدای روز دوشنبه و آغاز بازارهای جهانی نیز سرایت پیدا کرد و موجب شد بازار با امواج منفی کار خود را آغاز کند؛ موضوعی که در بازار سکه آتی بی‌تاثیر نبود و این بازار را به سمت منفی شدن قیمت در سررسیدهای مختلف سوق داد. در این راستا و طی هفته گذشته پایین‌ترین قیمت سکه در سررسید اردیبهشت ۹۶ به قیمت یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان رسید، این در حالی است که قیمت این سررسید پرونده دو هفته قبل خود را با رقم یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومانی بسته بود؛ رقمی که موید کاهش ۱۸ هزار تومانی سکه آتی طی هفته گذشته بوده است. روند منفی قیمت‌ها در بازار جهانی طلا و سکه آتی در حالی ادامه داشت که طی هفته گذشته تحرکات اونس در مقاطع کوتاهی مثبت شد، اما موضوعی که سبب ناپایداری روند مثبت قیمت‌ها شد را باید گمانه‌زنی‌های غالب در این بازار عنوان کرد، به‌طوری که این گمانه‌زنی‌ها سبب شد با کاهش اونس، بازار آتی سکه نیز در مسیری نزولی هم در قیمت‌ها و هم در حجم معاملات قرار بگیرد.

نتیجه پیش‌بینی‌ها منجر به وارد شدن اونس به کانال ۱۳۲۰ دلاری و وارد شدن قیمت سکه آتی به کانال یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومانی شد. حجم معاملات طی هفته گذشته بالطبع و به تبعیت تحرکات منفی بازار رو به کاهش گذاشت، به‌طوری که این حجم به کانال ۳۰ هزار تایی وارد شد؛ رقمی که طی دو هفته قبل به کانال ۵۰ هزار واحدی وارد شده بود.

چرایی کاهش حجم معاملات در زمان کاهش قیمت‌ها

روندی که در بازار آتی طی هفته گذشته رخ داد، کاهش حجم ۲۱ هزارتایی را به ثبت رساند، رقمی که حجم معاملات را به ۳۳ هزار و ۹۷۹ معامله رساند. در این راستا کاهش قیمت در سررسیدهای مختلف با آنکه این نگاه را به وجود می‌آورد که زمان خرید در این بازار است و موقعیت‌های خرید بیشتر خواهند شد، اما به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این موضوع در بازار آتی چندان قابل استناد نیست.

بر این مبنا باید گفت براساس ساده‌ترین تئوری‌های علم اقتصاد همزمان با کاهش قیمت‌ها افزایش حجم تقاضا رقم خواهد خورد، در حالی که در بازار آتی سکه این اتفاق نیفتاده و با کاهش قیمت‌ها حجم معاملات افزایش کاهش یافته است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، طی هفته گذشته کاهش قیمت‌ها منجر به کاهش حجم معاملات شده است، در این بازار زمانی خریدارها زیاد می‌شوند که این فعالان احساس کنند روند قیمت‌ها در این بازار رو به رشد است.

به گفته کارشناسان ۸۰ درصد افرادی که در این بازار معامله انجام می‌دهند با دیدگاه تکنیکالی دست به معامله در این بازار می‌زنند؛ روند تکنیکالی در بازار آتی به خریداران کمک می‌کند تا با استفاده از نمودارها بیشترین سود را برای خود پیش‌بینی کنند و چنانچه روند رو به رشد باشد شروع به خرید می‌کنند و اگر روند رو به کاهش باشد دست به فروش می‌زنند. در این راستا در بازار آتی سکه با تعریف موقعیت‌های باز دست فروشنده‌ها و خریداران برای موقعیت‌های خرید و فروش باز شده است، در واقع می‌توان گفت در این بازار مصرف‌کننده‌ای در کار نیست.

این در حالی است که در بازار کالاهای مصرفی زمانی که قیمت کاهش پیدا می‌کند، خریدار بیشتر می‌شود؛ که این روند برای کالاهای مصرفی است ولی در بازار آتی سکه، در شرایطی سرمایه‌گذاری یا به زبان ساده حجم معاملات بیشتر می‌شود که سود بیشتر شود که این سود هم در خرید و هم در فروش می‌تواند باشد. درست است که حجم بیشتر معاملات در بازار آتی سکه در سررسید اردیبهشت ماه انجام می‌شود ولی واقعیت به گفته فعالان بازار این است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، بسیار کوتاه مدت به سرمایه‌گذاری در این بازار نگاه می‌کنند و بالطبع به دنبال سود در کوتاه‌مدت هستند.

انتظارات صعودی برای طلای جهانی

با این حال سخنرانی یلن تکلیف ارزش طلای جهانی و نرخ بهره را مشخص خواهد کرد؛ در این راستا بحث کاهش نرخ بهره مطرح نیست بلکه بحث افزایش نرخ مطرح است که در این راستا یا این نرخ افزایش پیدا می‌کند یا ثابت می‌ماند. تجربه نشان داده است پیش‌بینی‌ها همیشه در جهت مخالف روند تصمیم‌گیری رخ می‌دهد و پیش‌بینی‌ها این است که با افزایش ندادن نرخ بهره و ثابت نگه داشتن این نرخ، بازار اونس روند مثبتی را شروع کند و بازار آتی هم به تبعیت از این روند به سمت مثبت شدن حرکت خواهد کرد؛ سیری که به روند احتیاطی در تصمیم‌گیری‌های این نهاد بین‌المللی موسوم است.

سیگنال‌های احتیاطی در بازار فیوچرز