عرضه خودرو در بورس کالا منوط به کشف قیمت رقابتی

مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص عرضه خودرو و تامین مالی خودروسازان از طریق انتشار اوراق سلف موازی گفت: در حال حاضر خودروسازها با قیمت مصوب محصولات خود را می‌فروشند، ولی در صورت عرضه خودرو در بورس کالا با قیمتی رقابتی، نوعی حرکت به سمت اقتصاد آزاد انجام می‌شود.

به گزارش «ایسنا» مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص آخرین جزئیات انتشار اوراق سلف موازی خودرو در بورس کالا گفت: تامین مالی و عرضه خودروهایی همچون پراید در بورس کالا به ملاحظاتی همچون بحث قیمت نیاز دارد که اگر آنها مرتفع شود، بورس کالا آماده تحقق این کار است. حامد سلطانی‌نژاد، درباره تامین مالی پراید از طریق اوراق سلف موازی اظهار کرد: ما اعلام آمادگی کردیم که این تامین مالی صورت پذیرد، اما اوراق سلف امکان دارد در بازار هر قیمتی داشته باشد و با توجه به اوصاف بازار و نرخ بهره رایج در آن، می‌تواند پایین‌تر یا بالا‌تر از قیمت فعلی باشد. وی درخصوص دلیل تاخیر در انتشار این اوراق گفت: در بحث قیمت‌گذاری، محدودیت‌های قانونی وجود دارد و به همین علت در عرضه این اوراق در بورس تاخیر صورت گرفته است. مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: علت اینکه ما گفته بودیم باید خودرو در بورس کالا مبادله شود، برنامه عرضه و تولید خودرو بوده که به پشتوانه آن، اوراق سلف موازی را منتشر کنیم، چرا‌که سلف، اوراقی است که به پشتوانه تولید آینده منتشر می‌شود.

سلطانی‌نژاد تصریح کرد: قیمت‌گذاری خودرو موضوع مهمی است که برخی موانع حقوقی برای عرضه اوراق سلف موازی خودرو در بورس ایجاد می‌کند.وی با بیان اینکه احتمال داشت با عرضه پراید از طریق بورس، قیمت آن افزایش یابد، گفت: در حال حاضر خودروسازها با قیمت مصوبی محصولات خود را می‌فروشند، ولی در صورت عرضه خودرو در بورس کالا با قیمت رقابتی، نوعی حرکت به سمت اقتصاد آزاد انجام می‌شود.مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: از طرفی شورای رقابت و نهادهای دیگر می‌گویند که شما باید با این قیمت مصوب یا رقابتی خودرو را بفروشید. ما با بحث رقابتی بودن مشکلی نداریم، ولی اگر قرار باشد خودرو با قیمت مصوب و بدون رقابت فروخته شود که دیگر نیازی به ساز و کار بورس نیست.سلطانی نژاد با بیان اینکه عرضه خودرو فعلا در بورس منتفی شده، گفت: اگر خودروسازها به این نتیجه برسند که خودرو قابلیت عرضه در بورس دارد و از لحاظ نهادهای نظارتی مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود، ما آمادگی داریم تا ساز و کار مبتنی بر عرضه و تقاضا را برایشان پیاده کنیم.