اجرای 66 قرارداد امور زیربنایی معادن در سه سال اخیر

مجری طرح ایجاد زیربنای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی گفت: در صورت تامین اعتبار لازم، تا پایان امسال ۷ طرح زیربنایی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مرتضی هاشم‌پور که در آستانه هفته دولت و عملکرد این بخش سخن می‌گفت اظهار کرد: طی ۳ سال اخیر (۹۲ تا ۹۴)، ۶۶ قرارداد (پیمانکاری، نظارت، مشاوره و آزمایشگاه) برای اجرای طرح زیربنای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی (راه‌سازی و برق‌رسانی) با۱۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار تعریف شده و در دست انجام است. وی ادامه داد: همچنین طی این مدت، ۱۵ پروژه اجرایی جدید (۲ پروژه برق‌رسانی و ۱۲ پروژه راه‌سازی و یک پروژه نصب باسکول) تعریف شده که ۷ پروژه آن با مبلغ قرارداد ۵۷۰ میلیارد ریال تنها در سال ۹۴ تعریف شده است.

مجری طرح ایجاد زیربنای لازم در معادن بزرگ و مناطق معدنی با اشاره به پروژه‌های راه‌سازی قابل اتمام تا پایان امسال، تصریح کرد: مبلغ قرارداد این پروژه‌ها ۴۸۰ میلیارد ریال است که در ۵ استان کشور در حال اجراست و برای توسعه معادن ذی‌ربط بسیار مهم است. ایمیدرو تعهدات خود را برای اتمام بخش‌های تحت اجرای خود انجام داده و امیدواریم با اختصاص اعتبار به وزارت راه و شهرسازی، این پروژه‌ها تکمیل و معادن آن، فعالیت خود را آغاز کنند. وی ادامه داد: تکمیل راه دسترسی سیمان زابل، از جمله پروژه‌های قابل بهره‌برداری سال جاری است که حدود ۶۰ درصد محصولات آن به خارج صادر می‌شود. با احداث راه دسترسی به معدن، ۵۰ درصد هزینه حمل‌و‌نقل کاهش می‌یابد. همچنین، «احداث راه دسترسی به معادن خاک نسوز شورجستان» به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تامین‌کننده مواد اولیه کاشی و سرامیک و «تکمیل راه دسترسی به معادن الیگودرز» به‌عنوان تامین‌کننده سنگ چینی و سنگ کربنات کلسیم، از دیگر پروژه‌های امسال است. هاشم‌پور خاطرنشان کرد: فاز نخست راه اصلی خرامه - نیریز، باند دوم خواف سلامی در خراسان‌رضوی، راه دسترسی به معادن مهاباد و مسیر دسترسی به معادن طزره شاهرود، از دیگر طرح‌های راه‌سازی است که در صورت تامین اعتبار و وجود شرایط آب و هوایی مناسب، قابل تکمیل و بهره‌برداری خواهد بود.