کنسرسیوم مبین برنده مناقصه بزرگترین معدن سرب و روی جهان شد

گروه بنگاه‌ها، آزاده حسینی: از بین سه کنسرسیوم که به مرحله فنی و مالی مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد به‌عنوان بزرگترین معدن سرب و روی جهان رسیده بودند، کنسرسیوم مبین برنده مناقصه شد.مدیرعامل کنسرسیوم مبین، در این باره گفت: هر سه کنسرسیوم توانسته بودند در زمینه ارزیابی فنی طرح حداقل امتیاز را بیاورند و در نهایت طبق فرمول قیمتی که کنسرسیوم مبین ارائه داده بود، این کنسرسیوم توانسته برنده مناقصه شود.

بهرام شکوری میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه معدن و کارخانه سرب و روی مهدی‌آباد را بالغ بر ۵/ ۱ میلیارد دلار اعلام کرد و توضیح داد: معدن سرب و روی مهدی‌آباد با توجه به ذخیره موجود در آن بزرگ‌ترین معدن سرب و روی جهان است و حداقل ۴ سال زمان برای انجام عملیات پیش باطله‌برداری آن (به میزان ۱۸۵ میلیون تن) نیاز است و در همین مدت زمان نیز مجوزهای لازم برای اجرای پروژه اخذ خواهد شد.مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین افزود: بعد از گذشت این ۴ سال نیز ۲۰ سال زمان باطله‌برداری و استخراج توامان خواهد بود.

وی با بیان اینکه همزمان با انجام کار پیش باطله‌برداری، عملیات احداث کارخانه تولید کنسانتره سرب و روی نیز آغاز خواهد شد، اضافه کرد: این کارخانه قرار است ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی با حداقل عیار ۳۵ درصد و ۸۰ هزار تن کنسانتره سرب با حداقل عیار ۶۰ درصد تولید کند، ضمن اینکه از سال پنجم به بعد نیز عملیات باطله‌برداری و استخراج محصول از معدن آغاز خواهد شد که به مدت ۲۰ سال ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به حجم بی‌سابقه باطله‌برداری موردنیاز در معدن سرب و روی مهدی‌آباد در تاریخ معدنکاری ایران اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری موردنیاز در این پروژه نیز بی‌سابقه است و قطعا حضور شرکتی معتبر و بین‌المللی مانند گلنکور در کنار کنسرسیوم مبین می‌تواند به اجرای هرچه بهتر این پروژه کمک کند.

مدیرعامل شرکت راهسازی و معدن مبین افزود: شرکت مبین طی سه دهه اخیر در هر پروژه‌ای که وارد شده توانسته آن پروژه را با کمترین قیمت ممکن و با موفقیت اجرا کند و در این پروژه نیز امیدواریم پس از مدت‌ها انتظار قفل توسعه مهدی‌آباد را بشکنیم.وی تاکید کرد: توقع ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو این است که در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها به ما کمک کنند تا ما نیز بتوانیم این پروژه را در موعد مقرر عملیاتی کنیم.

وی افزود: قطعا با اجرای این پروژه و سرمایه‌گذاری موردنیاز در آن اتفاق بسیار بزرگی در بخش معدن کشور رخ خواهد داد و نام ایران در صنعت سرب و روی جهان بیش از پیش شنیده شده و باعث ارتقای اعتبار و جایگاه ایران در عرصه جهانی خواهد شد. وی تصریح کرد: اجرای پروژه معدن سرب و روی مهدی‌آباد توسط بخش خصوصی باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در اجرای این پروژه خواهد شد و امیدواریم با همین سیاست بتوانیم ماده معدنی معدن مهدی‌آباد را با کمترین هزینه و قیمت تمام شده ممکن به تولید رسانده و در بازارهای داخلی و جهانی عرضه کنیم.در مجموع سه کنسرسیوم به مرحله فنی و مالی رسیدند. صدرتامین، راهسازی و معدنی مبین و هلدینگ توسعه معادن روی ایران در مناقصه معدن سرب و روی مهدی‌آباد شرکت کرده بودند.