گروه بنگاه‌ها: در مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو طی چهارماهه امسال بالغ بر ۳ میلیون و۶۰۰ هزار تن کنسانتره سنگ آهن تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد و نسبت به برنامه پیش‌بینی شده بالغ بر۱۲ درصد فراتر بوده است.سید‌محمد ابریشمی، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو با اعلام این خبر گفت: افزایش تولید کنسانتره در حالی است که میزان استخراج سنگ‌آهن طی همین مدت ۹ درصد کمتر از پیش‌بینی برنامه بوده و این نکته مثبت در عملکرد، به دلیل عیار بالای سنگ‌آهن استخراجی وعملکرد بهتر تجهیزات بوده است. وی تاکید کرد بر اساس معیارهای جهانی ملاک عملکرد یک معدن، استخراج سنگ‌آهن نیست بلکه میزان تولید کنسانتره است که عملکرد یک واحد را نشان می‌دهد.

مهندس ابریشمی با اشاره به اینکه تولید در هر سال براساس برنامه‌های پیش‌بینی شده انجام می‌شود و در واقع برای پیش‌بینی میزان تولید شرایط مختلفی از جمله وضعیت خطوط باید در‌نظر گرفته شود، گفت: خوشبختانه تا پایان تیر ماه۱۲درصد از برنامه پیش‌بینی شده جلوتر بوده‌ایم. در واقع براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا پایان تیر ماه از مصرف ۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تن سنگ‌آهن ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می‌کردیم، در حالی که موفق شدیم با استخراج ۴ میلیون و ۴۶۰ هزارتن سنگ‌آهن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کنسانتره تولید کنیم. در حقیقت با افزایش راندمان تولید ارزش افزوده در محصول را ارتقا دادیم یا به عبارتی بازیافت برآوردی ۶۸درصد به ۷۲ درصد وزنی افزایش یافت.

مدیر مجتمع معدنی چادرملو تاکید کرد: تولید سنگ‌آهن به تنهایی نمی‌تواند معیاری برای سنجش عملکرد واحدها باشد، زیرا در صورتی که عیار سنگ‌آهن بالا باشد، میزان کمتری استخراج می‌شود، اما در ازای آن تولید کنسانتره افزایش می‌یابد. همچنین عکس این موضوع نیز وجود دارد اینکه در صورت کم‌بودن عیار باید سنگ‌آهن بیشتری برای تولید کنسانتره استخراج شود که این امر موجب افزایش هزینه و انرژی عوامل تولید می‌شود. یا به عبارتی مهم‌ترین معیار مقایسه معادن سنگ آهن مقایسه میزان بازیافت آهن (Fe - Recovery) می‌باشد که در معدن چادرملو بالغ بر ۸۵درصد است.

ابریشمی درباره بازگشت رونق به بازار سنگ‌آهن نیز افزود: در بعد داخلی بازگشت رونق به بازار به میزان زیادی بستگی به سیاست‌های اقتصادی دولت دارد. در واقع باید منتظر ماند و دید دولت تا چه اندازه می‌تواند فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز را رونق دهد. وی گفت متاسفانه تا به امروز بازار نتوانسته از رکود خارج شود اما امیدوار هستیم با کاهش بهره بانکی وضعیت کمی بهتر شده و سرمایه‌ها وارد بازار شود. از جنبه تاثیر عوامل خارجی هم رفتار اقتصادی کشور‌های تولید‌کننده و مصرف‌کننده سنگ‌آهن و فولاد از جمله چین بسیار نقش‌آفرین است و تصور می‌شود تا سال ۲۰۱۷ رشد مصرف با شیب ملایمی ادامه یابد. وی تاکید کرد: رونق بازار داخلی از آن جهت برای چادرملو مهم است که ما تمامی تولیدات خود را به فولاد‌سازان داخلی عرضه می‌کنیم و متعهد به تامین مواد اولیه آنها هستیم.