دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت گفت: بورس، سقف خرید شکر را ۵۰ تن قرار داده در حالی که خریدارای امکان خرید این حجم از شکر را ندارند؛ از طرفی تحویل‌ها هم حداقل سه هفته یک بار شده که این موضوع امکان فعالیت را از کارخانه‌ها گرفته است.

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت درخصوص وضعیت عرضه شکر در بازار و تاثیر آن در تولید کارخانجات شکلات و بیسکویت بیان کرد: هر بسته شکر به قیمتی بالاتر از ۳۳۰۰ تومان عرضه می‌شود که همین امر تولید کارخانجات را تحت تاثیر قرار داده است؛ از طرفی کمبود شکر در بازار نیز مشکلاتی را به‌وجود آورده است؛ البته سه ماه پیش کمبود شکر به مسوولان گوشزد شد؛ اما در حال حاضر شاهد چنین مشکلاتی در بازار هستیم.او در ادامه تاکید کرد که وضعیت نابسامان شکر در بازار موجب تعطیلی بسیاری از کارخانجات شده است؛ به‌طوری که این کارخانجات اعلام کرده‌اند که تا مهر ماه هیچ تولیدی نخواهند داشت.

با کمبود شکر در بازار مواجه هستیم

مغازه‌ای از دیگر موانع تولید کارخانجات را محدودیت واردات آرد توسط وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی در سال گذشته در حمایت از کشاورز از ۱۱۰۰ تومان به ۱۶۰۰ تومان تغییر داده شد که این قیمت بالا موجب بروز مشکلات اساسی شد؛ در حال حاضر نیز با کمبود شکر در بازار مواجه هستیم که همه این عوامل در تولید تاثیر منفی خواهد داشت. او در ادامه گفت: قیمت جهانی گندم نیز پایین آمد. با مذاکراتی که انجام دادیم به ما قول دادند که گندم را به قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند که امیدواریم هر چه سریعتر شاهد این اتفاق باشیم.

فعالان بورس امکان خرید بیش از 50 تن شکر را ندارند

مغازه‌ای درخصوص عرضه شکر در بورس بیان کرد: بورس سقف خرید را ۵۰ تن قرار داده است که خریداران امکان خرید این حجم شکر را ندارند. دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت بیان کرد: مشکلاتی در مقابل صنعت قرار دارد که تولید را با مشکل مواجه کرده است و به همین سبب همفکری‌ها و جلسات موثری را با وزارت صنعت و معدن داشتیم که در نتیجه این جلسات، موجب شد یکسری از موانع قابل توجه را از پیش روی صنعت برداریم، تحریم‌ها کنار رفت و سوئیفت بانکی برقرار شده که این امر می‌تواند چشم‌انداز پیش‌رو برای تولیدکنندگان شیرینی و شکلات را مناسب جلوه دهد.

کمترین میزان وابستگی به واردات وجود دارد

مغازه‌ای درخصوص وضعیت قیمت‌گذاری‌ها بیان کرد: قیمت‌گذاری در اختیار خودمان است؛ تمایلی به افزایش قیمت نداریم و حتی در بعضی از مواقع هم با توجه به کم شدن تقاضا قیمت‌ها پایین هم آمده است. دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت در رابطه با وضعیت صادرات شیرینی و شکلات گفت: به دلیل تنوع مواد اولیه باکیفیت و همچنین تخصص موجود در میان تولیدکنندگان کشورمان، کمترین میزان وابستگی به واردات وجود دارد و ارزش افزوده تولید و صادرات محصولات کیک و کلوچه در کشورمان می‌تواند عاملی قابل توجه در اقتصاد ایران شناخته شود.

صادرات شیرینی و شکلات به 65 کشور جهان

مغازه‌ای تاکید کرد که در صورت حمایت مسوولان از صادرات و همچنین تولید، بازاری یک‌میلیارد دلاری اطراف کشور است که می‌توان محصولات باکیفیت ایرانی را در آنها به فروش رساند و اکنون به ۶۵کشور جهان صادرات انجام می‌شود.