از هفته گذشته معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی به‌صورت آنلاین و در سامانه بر خط معامله‌گران سهام آغاز شد تا از این پس شاهد قرارگرفتن سکه طلا در سبد سهامداران باشیم. به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران، سه شنبه هفته گذشته و همزمان با برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، رویدادی جذاب برای علاقه‌مندان به خرید و فروش نقدی سکه بهار آزادی رخ داد.

انبار سکه‌ها کجاست؟

خزانه داری پردیس بانک رفاه به‌عنوان انبار بورس کالای ایران برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، معرفی شده است. این مرکز پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام(ره) ضرب سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۱۳۳/ ۸ گرم، اقدام به اصالت سنجی و صدور گواهی سپرده می‌کند. این نوع سکه، همان سکه استاندارد تحویلی در بازار آتی سکه بورس کالاست. قرار است در بلندمدت امکان تسویه معاملات آتی سکه با گواهی سپرده طلا هم ایجاد شود.

زمان معاملات

معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا در همه روزهای کاری هفته، یعنی از شنبه تا چهارشنبه انجام می‌شود. زمان پیش گشایش معاملات، از ساعت ۸:۳۰ تا ۹صبح و دوره گشایش و معاملات پیوسته از ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ ظهر هر روز خواهد بود.

سکه‌ها را چگونه به گواهی تبدیل کنیم؟

سپرده‌گذار سکه ملزم است قبل از مراجعه به انبار، از طریق یکی از کارگزاران مجاز بورس کالا، کد معاملاتی (اوراق بهادار) دریافت کند. هزینه‌های ارزیابی و کارشناسی سکه ۵۰۰۰ریال به ازای هر قطعه در زمان تحویل سکه به انبار است. البته درصورتی‌که سکه توسط کارشناس بانک، استاندارد تشخیص داده نشود، هزینه‌های ارزیابی و کارشناسی مربوطه به سپرده‌گذار عودت داده نخواهد شد. ضمن آنکه ارائه مدارک احراز هویت برای تحویل سکه از انبار توسط خریدار یا نماینده قانونی او الزامی است. هزینه انبارداری هر قطعه سکه به‌صورت روزانه ۵۰ریال تعیین شده است که به این ترتیب هزینه انبارداری یک سکه برای یک سال ۱۸۰۰تومان محاسبه می‌شود.