طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران وجود داشت که در این گزارش مروری بر این رویدادها داریم.

آغاز معاملات برخط گواهی سکه طلا در بورس کالای ایران

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل بورس کالای ایران سه‌شنبه گذشته از آغاز معاملات برخط گواهی سکه طلا در بورس کالای ایران خبر داد.حامد سلطانی‌نژاد ۲۲ تیر ماه را برای بازار سرمایه کشور و فعالان بازار طلا، روز تاریخی اعلام و اظهار کرد: از این روز به بعد معامله‌گران آنلاین سهام می‌توانند، نسبت به معاملات نقدی سکه بهارآزادی در بورس کالا اقدام کنند. بورس کالای ایران پس از راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سکه طلا در اسفند ماه سال گذشته با همکاری شرکت خدمات فناوری بورس و شرکت‌های نرم‌افزاری توانست در سریع‌ترین زمان ممکن، امکان معاملات برخط این کالا را همانند یک سهم برای فعالان بازار و معامله‌گران فراهم کند.

اوراق سلف، اهرمی کارساز برای پیش‌خرید خودرو

آخرین و جدیدترین ابزار معرفی شده از سوی دبیر کمیته فقهی انتشار اوراق مشارکت خودرو‌سازی و سلف موازی است. موسویان در این زمینه نیز گفت: این اوراق می‌تواند در زمینه پیش‌خرید خودرو به‌عنوان اهرم کار‌ساز باشد.سید‌عباس موسویان دبیر کمیته فقهی سازمان بورس در نشست سرمایه‌گذاری بازار سرمایه طی هفته گذشته از منظر فقهی با اشاره به راهکار‌های کمیته فقهی درخصوص انطباق ابزار‌های بین‌المللی با شریعت بیان کرد: خوشبختانه تا‌کنون هیچ ابزاری معرفی نشده که راهکار شرعی آن مشخص نشده باشد. در کمیته فقهی بررسی ابزار‌ها از نظر موضوع‌شناسی همواره به گونه‌ای است که نه تنها یک راهکار بلکه چند راه مختلف ارائه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: تجربه ۳ دوره تشکیل کمیته فقهی نشان می‌دهد ابزار‌های نوین در جهان با تجربه‌های خوبی در ایران استفاده شده و توانسته نگرانی سرمایه‌گذاران را درخصوص انطباق با مسائل دین و شریعت پوشش دهد. بر همین اساس ما همواره از استادان این حوزه تقاضا داریم جدید‌ترین ابزار‌های مالی جهان را به این کمیته ارائه دهند تا بتوانیم بازار سرمایه ایران را به گسترده‌ترین بازار در منطقه تبدیل کنیم.

بستر راه‌اندازی معاملات آتی ارز فراهم است

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیچ پیش‌شرطی برای راه‌اندازی بازار آتی ارز وجود ندارد و در حال حاضر نیز بستر معاملات آتی ارز فراهم است.دکتر قاسم محسنی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به عزم سازمان بورس برای راه‌اندازی بازار آتی ارز گفت: در حال حاضر همه چیز برای راه‌اندازی بازار آتی ارز فراهم است اما شرط تک‌نرخی شدن ارز موضوعی است که از سوی بانک مرکزی مطرح شده،این در حالی است که به عقیده بنده این موضوع نباید راه‌اندازی این بازار مهم را به تاخیر اندازد.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر معاملات فیوچرز سکه را در بورس کالا داریم و مبنای تعیین قیمت سکه نیز نرخ طلای جهانی و قیمت دلار به ریال است، در حالی که ارز تک‌نرخی نیست و قیمت سکه وابسته به بهای دلار است. ولی فیوچرز سکه معامله می‌شود، بنابراین می‌توانیم فیوچرز ارز را نیز داشته باشیم.محسنی ادامه داد: بورس کالا در مسیر بلوغ خود قرار دارد و فعالان بازارهای کالایی را به این بورس جذب می‌کند. بازار مشتقه ارزی نیز به‌عنوان یکی دیگر از نوآوری‌ها، از نیازهای بی‌چون و چرای بازار ایران در جذب سرمایه‌گذاران خارجی است و وجود ابزاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز پیش‌شرط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور محسوب می‌شود.