گذرگاه‌های متفاوت در بازار فولاد

محمدحسین بابالو: در بازار فولاد هنوز هم روند پیشین یعنی رشد جسته و گریخته قیمت‌ها ادامه دارد؛ هرچند که هنوز هم جو غالب بازار به افزایش قیمت‌ها متمایل است. به عبارت ساده‌تر بازار هر‌چند که به رشد قیمت‌ها امیدوار بوده ولی برخی واقعیت‌های درونی، تاکنون اجازه رشد فراگیر نرخ‌ها را نداده و البته ترس از بازگشت مجدد قیمت‌ها نیز هراس پیشین را در ذات بازار زنده نگه داشته است. در هر حال روز گذشته در بازار فولاد شاهد رشد قیمت‌ها بودیم تا جایی که حتی در ساعات پایانی فعالیت بازار نیز بسیاری از کانال‌های فروش قیمت‌های خود را به نسبت ابتدای فعالیت و نرخ‌های اولیه خود افزایش داده‌اند که احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد. این در حالی بود که از ابتدای فعالیت بازار در روز گذشته قیمت‌ها با تایید مجدد و حتی به‌صورت موردی اعلام شده بود که نشان‌دهنده ذهنیت افزایشی فعالان بازار به شمار می‌رفت.

رشد قیمت انواع مصنوعات نوردی در بازار داخلی فولاد، حفظ سطوح قیمتی پیشین در بازار شمش و تلاش بسیاری از تولیدکنندگان این کالا برای رشد بیشتر قیمت‌ها، کاهش حجم تولید در اغلب واحدهای نوردی، پایین بودن موجودی انبارها، ترس از عقب‌نشینی بیشتر تقاضا، وجود سفارش‌های خرید در بازار در حالی که خریداران اصلی نیز نگران افت نرخ هستند، تلاش برخی از فروشندگان بزرگ برای افزایش حجم فروش حتی به قیمت کاهش نرخ‌ها، بهبود واقعی تقاضا هرچند که هنوز هم در زیر پوست بازار در جریان است و اما و اگرهای قیمت شمش که به افزایش نرخ‌های میلگرد نوردی کمک کرده و نهایتا ادامه ابهامات پیشین در بازار فولاد را می‌توان از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار در روزهای اخیر به شمار آورد که همچون گذشته تحلیل اوضاع را دشوار ساخته است. در روزهای اخیر قیمت انواع میلگردهای نوردی در بازار افزایش یافته و حتی در ساعات میانی فعالیت بازار نیز شاهد افزایش قیمت برخی از واحدهای نوردی بودیم. با توجه به این وضعیت می‌توان میلگردهای نوردی را پرچمدار رشد قیمت‌ها در بازار فولاد به شمار آورد که بر بسیاری از مصنوعات فولادی دیگر نیز کم و بیش تاثیرگذار بوده‌اند.

به تجربه ثابت شده است که در بازار میلگردهای نوردی نوسان قیمت‌های بیشتری را شاهد هستیم زیرا از یکسو هزینه تولید آنها به نسبت قیمت شمش متغیر بوده و از سوی دیگر توان مالی و نقدینگی آنها نیز محدودتر بوده است بنابراین تلاش بیشتری برای حفظ سطوح قیمتی و رشد نرخ‌ها به کار خواهند گرفت. از سوی دیگر در شرایط سخت پیشین و قیمت‌های بالای شمش، حجم تولید این قبیل واحدها نیز پایین آمده که به تضعیف عرضه به بازار داخلی انجامیده است. از طرف دیگر و با توجه به کاهش حجم تولید و همچنین نوسان قیمت‌ها در بازار، موجودی انبارهای تولیدکنندگان یا انبارهای تهران و شهرستان‌های کوچک و بزرگ نیز کاهش یافته که تاکنون به پتانسیلی برای رشد قیمت‌ها تبدیل شده است.

نکته دیگر را باید در قیمت شمش جست‌وجو کرد زیرا به رغم وجود موجودی انبارها از شمش‌هایی که در گذشته تولید شده، هنوز هم بهای این محصول میانی بالاست و حتی در روند قیمت‌ها در روزهای گذشته نیز کاهش چندانی را شاهد نبودیم. این وضعیت که در کنار رشد قیمت میلگردهای نوردی، شتاب مضاعفی گرفت تا جایی که قیمت‌ها به بیش از ۱۳۰۰ تومان رسیده هرچند که می‌توان از هم اکنون شمش با پایه قیمتی ۱۳۰۰ تومان را نیز اعلام کرد. در صورت گسترش بیشتر قیمت شمش فولادی در پایه ۱۳۰۰ تومان شاید دیگر نتوان به کاهش محسوس قیمت میلگردهای نوردی در کوتاه مدت امیدوار بود.

نکته دیگر را باید انتظار بازار برای کاهش تقاضای موثر در ماه رمضان دانست هرچند که اوج ضعف بازار را باید در اواسط ماه رمضان جست‌وجو کرد ولی باز هم سیگنالی خواهد بود برای عمیق‌تر شدن ترس در بازار. با توجه به رفتار فعالان بازار در روزهای اخیر باید این گونه استناد کرد که ترس از کاهش قیمت‌ها یا عقب‌نشینی بیشتر خریداران همچون گذشته قدرت نمایی نمی‌کند زیرا شواهدی از افزایش حجم فروش در دسترس بوده هرچند که به تمامی بازار قابل تعمیم نیست. در صورت صحت این طرز فکر باید احتمال رشد بیشتر قیمت‌ها را بیش از پیش مد نظر قرار داد یعنی ممکن است تا اواسط ماه رمضان رشد قیمت‌ها ادامه یابد. نکته دیگر را می‌توان موقعیت‌های جغرافیایی معاملات دانست زیرا نوسان قیمت‌ها نشان می‌دهد که در تمام بخش‌های کشور شرایط مشابهی حکمفرما نیست و هزینه حمل‌ونقل‌ به‌عنوان فاکتور مهمی برای تعیین نرخ در بازار به شمار می‌آید. به‌عنوان مثال حتی در بازار تهران شاهد ادامه رشد بهای تولیدات فولاد خراسان (میلگرد نیشابور) نیستیم که نشان می‌دهد حوزه شمال شرقی کشور وضعیت چندان مطلوبی از لحاظ تقاضا نداشته ولی بازار تهران اوضاع بهتری دارد. این مطلب را باید جدی گرفت زیرا می‌تواند به چندگانگی قیمت‌ها در بازار فولاد کمک کرده هرچند که عدم رشد جدی قیمت میلگرد نیشابور را باید در رقابت بین کانال‌های فروش مختلف نیز جست‌وجو کرد اما با توجه به جایگاه قدرتمند این تولیدکننده، نمی‌توان به سادگی از کنار این واقعیت گذشت. البته باید گفت که این وضعیت حال فراگیری ندارد زیرا با توجه به رشد قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان، باز هم میل به رشد قیمت‌ها را می‌توان از وضعیت کلی بازار استنباط کرد.

البته باید به این نکته نیز اشاره داشت که جهت‌گیری کلی قیمت‌ها در بازار فولاد وضعیتی مستمر داشته و دارد یعنی رشد قیمت‌ها از زمان آغاز خود تا کاهش مجدد زمانبر بوده و بازار تلاش داشته و دارد تا شرایط پیشین را حفظ کند یعنی ادامه رشد قیمت‌ها از این منظر چندان هم دور از ذهن نخواهد بود ولی تنها از این لحاظ نمی‌توان دورنمای قیمت‌ها را تخمین زد هرچند که موثر خواهد بود.

درخصوص بهای تیرآهن هم باید گفت که به‌رغم نوسان نرخ‌ها در بازار میلگرد، شاهد ثبات نسبی قیمت تیرآهن ذوبی در بازار تهران بودیم که از یکسو نشانه بالا بودن موجودی انبارهاست و از سوی دیگر حکایت از جایگاه قدرتمند این کالا در بازار دارد. مدیریت خاص بازار تیرآهن و انسجام کانال‌های فروش و همچنین عدم نوسان تقاضا و ثبات کلی این بازار را می‌توان از ویژگی‌های بازار تیرآهن دانست. البته عدم رشد قیمت این کالا و ثبات نسبی بهای آن یک ذهنیت دیگر را نیز در بازار فولاد ایجاد می‌کند که شاید فروشندگان اصلی تیرآهن به رشد قیمت‌های فعلی در بازار اعتقادی نداشته و بازار منسجم خود را با این قبیل بازی‌ها دستخوش تغییر نمی‌کنند هرچند که این مطلب فقط یک احتمال است. نکته پایانی را باید روند کاهشی قیمت‌های جهانی دانست هرچند که از شتاب آن کاسته شده ولی هنوز هم در مسیری نزولی گام برمی‌دارد. به نظر می‌رسد این شرایط در ماه رمضان ادامه داشته و ممکن است سیگنال‌ها و تاثیرات آن بر بازار داخلی نیز تاثیر گذارده و در صورت ادامه این وضعیت و همچنین بالا ماندن قیمت‌ها در بازار آزاد ممکن است شاهد رشد واردات مصنوعات فولادی به کشور باشیم.