گروه بنگاه‌ها- آزاده حسینی: پیشنهاد تشکیل ستاد ویژه معدن در هشتمین جلسه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با ایمیدرو مطرح شد. در این جلسه، رئیس هیات عامل ایمیدرو موافقت و حمایت خود را برای مشارکت در حل مشکلات معدنی اعلام کرد. بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران، ضمن تاکید بر مفاهیم اقتصاد مقاومتی، جهت بررسی ریشه‌ای قوانین و مقررات معدنی کشور، پیشنهاد تشکیل ستاد ویژه بخش معادن متشکل از فعالان بخش خصوصی، مجلس و دولت را مطرح کرد.

همچنین وی از نشست تخصصی مشترک این کمیسیون با کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران، با عنوان «نقش توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل (جاده‌ای، ریلی و دریایی) در قیمت‌گذاری محصولات معدنی با توجه به وضعیت حال حاضر و اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴» که امروز برگزار می‌شود، خبر داد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ضمن ابراز نگرانی بابت شرایط بحرانی که معدنکاران با آن مواجه هستند، اظهار کرد: امروزه در شرایط بحرانی کاهش روزبه‌روز قیمت جهانی مواد معدنی، معدنکاران کشور را تحت‌فشار مثلث دولتی کارفرمایان، سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات بر ارزش‌افزوده قرار داده که به‌سختی برای ادامه حیات خود تلاش می‌کنند. وی تصریح کرد: از یکسو کارفرمایان دولتی به‌موقع تعهدات خود را پرداخت نمی‌کنند و نقدینگی این بخش را کاهش می‌دهند، از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی حتی باوجود دریافت جریمه دیرکرد از کارفرما، در صورت عدم پرداخت به‌موقع و نقدی حق بیمه کارگران، حاضر به قبول لیست بیمه و تمدید دفترچه کارگران نمی‌شود. وی افزود: همچنین اداره دارایی، مبلغ ۹‌درصد ارزش‌ افزوده را طبق تاریخ ارائه صورت ‌وضعیت از پیمانکاران دریافت می‌کند این در حالی است که پیمانکاران معدنی ناگزیر هستند در فاصله چند ماهه بین ارسال صورت ‌وضعیت به کارفرمایان و نقد شدن آن، سرمایه‌های خود را به نقدینگی تبدیل کرده تا ضمن حمایت از کارگران خود مشمول جرایم دولتی نشوند. بدیهی است که این وضعیت منجر به تعطیلی خیل وسیعی از معادن کشور می‌شود.

این کمیسیون ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد مجلس پیشین در زمینه معدن و صنایع معدنی، جهت درک هرچه بیشتر شرایط موجود و وضع تخصصی و کارشناسانه قوانین کشوری، تعامل بیشتر کمیسیون صنایع و معادن مجلس جدید با کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی را خواستار شد. در این جلسه همچنین رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه کشور که در شهریورماه سال جاری از طریق مجلس دهم پیگیری خواهد شد، بسیاری از مشکلات معدنی کشور مطرح و حل‌وفصل خواهد شد. وی همچنین افزود: سازمان ایمیدرو در سال‌جاری بودجه بیشتری صرف آموزش کارگران معدن در اکثر استان‌های کشور کرده است، تا به‌گونه‌ای نیروی کار به‌عنوان دارایی سرمایه‌ای معادن ارتقا یابد و از اعضای کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران خواست تا با معرفی این قشر زحمت‌کش کشور در استان‌های خود به سازمان ایمیدرو، در راستای اهداف آموزشی کمک کنند. در ادامه جلسه اعضای کمیسیون با طرح مشکلاتی که امروزه گریبان‌گیر جامعه معدنی ایران شده است، از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تقاضای مساعدت و همراهی داشتند. مشکلات موجود با سازمان تامین اجتماعی، سازمان دارایی و ارزش ‌افزوده، تقاضای جذب سرمایه دولتی جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور و بومی‌سازی قوانین و آیین‌نامه‌های دولتی در مناطق محروم معدنی از جمله مهم‌ترین مسائل مطروحه در این جلسه بود.