گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: رئیس هیات عامل ایمیدرو از نیاز ۱۰ میلیارد دلاری صنعت آلومینیوم ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید ۵/ ۱ میلیون تنی خبر داد و تصریح کرد: ایران برای دستیابی به ظرفیت تولید ۴۷۰هزار تنی، ۷/ ۵ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده، اما برای تحقق هدف ظرفیت تولید ۵/ ۱ میلیون تنی تا افق ۱۴۰۴به ۱۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد. مهدی کرباسیان در مراسم گشایش چهارمین همایش بین‌المللی آلومینیوم که با حضور مدیران و کارشناسان صنعت آلومینیوم ایران و جهان در محل هتل المپیک برگزار شد، گفت: مجموع تولید شمش آلومینیوم در کشور سال گذشته به رقم ۳۵۰ هزار تن رسید که معادل ۷۴‌درصد ظرفیت تولید این بخش بود.

وی گفت: کشورهای عربی منطقه به همراه مصر در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میلادی با سرمایه‌گذاری ۴۲ میلیارد دلاری در این بخش به ظرفیت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دست یافته‌اند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید آلومینیوم ایران را هم‌اکنون ۴۷۰ هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: ۳۴۴ میلیون دلار واردات داشته‌ایم. به گفته وی، تولید آلومینا در دنیا ۵۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود که با رشد ۲/ ۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ مواجه شد این درحالی است که در آسیا این میزان رشد به ۷/ ۱۲ درصد رسید که بیشترین رشد متعلق به کشور چین بوده است. وی با بیان اینکه روند رشد تقاضا برای آلومینیوم صعودی و سالانه ۵ درصد است، افزود: این امر یک فرصت مناسب برای توسعه این حوزه در کشور است. کرباسیان با اشاره به اینکه ایران از لحاظ دسترسی به منابع انرژی ارزان از جمله گازدر دنیا و همچنین دسترسی به آب‌های آزاد در وضعیت خوبی قرار دارد، گفت: می‌توان با اتصال به زنجیره ارزش از طریق مشارکت به جایگاه ویژه‌ای در این حوزه دست یافت. وی اظهار کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران خود را مکلف می‌داند که به‌عنوان سازمان توسعه‌ای از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این زمینه حمایت کند.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود که دولت در برنامه بلندمدت خود تا سال ۱۴۰۴ به ۵/ ۱ میلیون تن شمش آلومینیوم دست یابد. وی با تاکید براینکه صنعت آلومینیوم کشور از کمبود برق و نداشتن نیروگاه اختصاصی رنج می‌برد، تصریح کرد: هم‌اکنون نخستین نیروگاه اختصاصی صنعت آلومینیوم در جنوب توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در حال احداث است و امیدواریم نیروگاه بندرعباس نیز فعال شود. کرباسیان افزود: ذخایر بوکسیت کشور کافی نیست و مجبور به واردات هستیم بنابراین باید برای بلند مدت نیازکشور به مواد اولیه را تامین کنیم که البته قرارداد خوبی با دولت گینه برای مدت ۲۵ سال منعقد کردیم. به گفته وی، با کشورهای بزرگ معدن بوکسیت استرالیایی و برزیلی نیز در حال مذاکره هستیم و امیدواریم با انعقاد قراردادهای بلندمدت بتوان کارخانه تولید آلومینا در کشور احداث و مشکل این صنعت را برطرف کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از انعقاد موافقت‌نامه با شرکت نالکو هند برای همکاری مشترک و در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در سفر نخست‌وزیر هند به ایران تلاش می‌کنیم همکاری در زمینه صنعت آلومینیوم بین دو کشور جدی شود.

وی همچنین در این مراسم از مذاکره با شرکت‌های مختلف برای احداث کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم درکشور به ظرفیت تا سقف ۵۰۰ هزار تن خبر داد و تصریح کرد: به همین منظور شرکت مشترک ایمیدرو و دانیلی برای سرمایه‌گذاری تا سقف ۲ میلیارد یورو تاسیس شد. کرباسیان بر رفع مشکلات اساسی تامین مواد اولیه در صنعت آلومینیوم و دغدغه‌های موجود در زمینه حمل‌ونقل تاکید و خاطرنشان کرد که این امر تاثیر بسزایی بر قیمت تمام شده صنایع معدنی دارد.

وی همچنین از نبود توجه کافی در تکمیل زنجیره ارزش اشاره کرد و افزود: در صنعت آلومینیوم اقدامات خوبی انجام شده وامیدواریم بتوان ارزش افزوده را با جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید داخلی و خارجی دراین حوزه به روز کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: تولید کک نفتی یکی از نیازهای صنعت آلومینیوم برای تولید‌ است که در خطوط احیای آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد برای این منظور با توجه به اینکه ایران در سال گذشته موفق شد،‌ کک نفتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کند برنامه‌ریزی برای تولید در مقیاس صنعتی را نیز با کمک مشاور فرانسوی آغاز کرده است.

وی پیش‌بینی کرد که در سال‌جاری مطالعات فنی و اقتصادی طرح تولید کک نفتی از سوی مشاور خارجی به اتمام برسد تا بتوان مناقصه بین‌المللی پروژه را برگزار کرد. کرباسیان افزود: حمایت از بخش خصوصی داخلی و شرکت‌های خارجی برای حضور در طرح‌های آلومینیوم از اولویت‌های این سازمان در مسیر توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است. چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران از سوی دانشگاه علم و صنعت،‌ مرکز تحقیقات آلومینیوم،‌ سندیکای آلومینیوم و همچنین مشارکت ایمیدرو در هتل المپیک از دیروز آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد.