روزخودنمایی فلز سرخ در تالار نقره‌ای

سحر نمایشی: بازار پرنوسان مس که این روزها تغییرات آن بیشتر متاثر از بورس‌های جهانی است، روز گذشته را با روند مثبت قیمت به پایان برد. اگرچه در بازار داخلی نیز بهای فلز سرخ تابع نرخ ارز و فلزات در بورس لندن است، اما متغیرهای داخلی نیز بر روند افزایشی بهای فلز سرخ بی‌تاثیر نبوده است.کاهش تولیدات داخلی با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما و تغییرات مربوط به رکود بازار به شدت بازارهای کالایی و سهام شرکت‌های فلزی را تحت تاثیر قرار داده است.

چنانچه روند تغییرات قیمت سهام تولید‌کنندگان محصولات فلزی از ابتدای امسال در نظر گرفته شود، به خوبی می‌توان دریافت که همسو با تغییرات قیمت فلزات در بازارهای جهانی، شرکت‌های بورسی نیز در اواسط فروردین ماه با رشد قیمت سهام و پس از آن با افت و خیز پی در پی قیمت‌ها مواجه شده‌اند.بررسی چشم‌انداز بازار جهانی کالاهای اساسی همواره مورد توجه سرمایه‌گذاران بازار سهام بوده است؛ چرا‌که به لحاظ حضور بخش اعظمی از صنایع تولید‌کننده کالاهای پایه در بورس اوراق بهادار و به تبع آن پیروی قیمت فروش محصولات تولیدی صنایع بورسی از نرخ‌های جهانی می‌تواند روند سودآوری آنها را با افت و خیزهای مختلفی مواجه سازد.

در این بین نبود انگیزه سرمایه‌گذاری در بازارهای داخلی به ویژه در بخش ساخت‌و‌ساز که به‌رغم رشد ضعیف قیمت‌ها در سال جاری، همچنان با رکود مواجه است و از طرفی عدم اطمینان به سایر بازارها همچون ارز و طلا و از همه مهم‌تر کاهش انگیزه برای سپرده‌گذاری در بانک‌ها باعث شده تا سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تنها گزینه دارای توجیه در کشور عنوان شود. با این حال هنوز فلزات به سرعت سایر بخش‌ها در بورس تهران با روند افزایشی روبه‌رو‌ نشده‌اند که منشأ این عدم استقبال را باید در صنعت مذکور پیگیری کرد.

در حال حاضر بالا بودن هزینه‌های تولید موجب کاهش سود تولید‌کنندگان و کاهش توان آنها در برابر هزینه‌های سوخت و انرژی برای تولید، حمل و نقل، نیروی انسانی، مالیات، تامین مواد اولیه و... شده است. با این همه می‌توان با نگاهی به روند شاخص قیمت سهام شرکت‌های حاضر در صنایع محصولات و کانی‌های فلزی به خوبی پی برد که این شرکت‌ها نیز همسو با تحولات جهانی و نوسانات پی در پی با شیب ملایم‌تری در روند قیمت مواجه هستند.

البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم است؛ با پایین آمدن توان تولید شرکت‌ها از میزان عرضه در بورس کالا نیز کاسته شده است. در نتیجه، این امر موجب رشد قیمت‌ها می‌شود، اگر چه مدتی است تقاضا در بورس کالا کاهش یافته است، اما پیش‌‌بینی‌های افزایشی از قیمت مس تاکید دارند که با توجه به افزایش تقاضای چین، قیمت‌ها روند صعودی در پیش خواهند گرفت.به این ترتیب روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند صعودی همراه شد و افزایش ۱۶۰تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. درست است که تغییر قیمت مس بیشتر به دلیل رشد نرخ مس در بورس فلزات لندن بوده، اما افزایش میانگین قیمت هفتگی ارز نیز بر این روند تاثیری مثبت گذاشته است.همچنین بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت حجم عرضه نسبت به میزان تقاضای بورس کالا در این روز کاهش یافت. در واقع با توجه به کاهش موجودی انبار مس در بازارهای داخلی انتظار می‌رفت بورس کالا شاهد عرضه‌های کمتری از این محصول نسبت به هفته‌های گذشته باشد، اما نه تنها عرضه‌های بورس کالا در این روز کاهش نیافت، بلکه شاهد افزایش عرضه فلز سرخ در شرایطی که حجم تقاضا کم گزارش شد، بودیم.

به این ترتیب روز گذشته ۱۲ اردیبهشت ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۲۴ هزار تن انواع مس بود که در این میان ۲ هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد شرکت ملی مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۲ هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران می‌توان به ۲۰هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۴۰تن سولفور مولیبدن اشاره کرد. علاوه بر این نیز ۲۷۰ تن مس مفتول را شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و ۱۰۰ تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال روی تابلوی معاملات بردند.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۶هزار و ۷۴۲ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۱۵۹تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار و ۵۰۰ تن بوده در حالی که میزان تقاضا یک هزار و ۳۲۰ تن ثبت شده است.همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۷هزار و ۴۸۴ تومان به فروش رسید که نسبت به آخرین معامله، افزایش ۱۵۹ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۳۶۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۵۳۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۱۵۹ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود در حالی که تقای ۱۹۰ تنی برای این محصول به ثبت رسید.مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۵۳۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۱۵۹ تومانی در هر کیلو مواجه شد. از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۱۷هزار و ۸۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۲۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است.